§ 14
Zatížení náprav a celková hmotnost vozidla; zatížení kladky u pásových vozidel 18)
(1) U motorových a jejich přípojných vozidel opatřených pneumatikami nesmí statické zatížení vozovky nápravou překročit
a) u jednoduché nápravy .............................. 10 t,
b) u dvounápravy s dílčím rozvorem
od 1,0 m do 1,1 m ................................. 11,5 t,
přes 1,1 m do 1,2 m ............................... 13 t,
přes 1,2 m do 1,3 m ............................... 14,5 t,
přes 1,3 m do 2,0 m ............................... 16 t,
přitom však statické zatížení vozovky jednou nápravou nesmí překročit 10 t. Dvounápravou se rozumějí dvě za sebou umístěné jednoduché nápravy, jejichž středy při plném zatížení jsou od sebe vzdáleny (dílčí rozvor) alespoň 1 m, nejvýše však 2 m; je-li dílčí rozvor dvounápravy menší než 1 m, je považována za jednoduchou nápravu.
(2) Jestliže vozidlo má kola, která nejsou opatřena pneumatikami (např. plné pryžové obruče nebo obruče pružností jim rovnocenné), nesmí statické zatížení vozovky jednou nápravou být větší než 4 t.
(3) Největší přípustná celková hmotnost činí:
a) u motorových vozidel se dvěma nápravami ............. 16 t,
b) u přívěsů se dvěma nápravami ........................ 20 t,
c) u motorových vozidel a přívěsů se třemi nápravami ... 24 t,
d) u motorových vozidel a přívěsů se čtyřmi a více
nápravami ........................................... 32 t,
e) u kloubového autobusu ............................... 28 t,
f) u jízdní soupravy ................................... 48 t,
g) u pásových vozidel .................................. 18 t.
(4) U vozidel, pohybujících se zčásti nebo zcela na pryžových pásech, nesmí zatížení jedné vodící kladky na rovné vozovce překročit 1,5 t. U vozidel o celkové hmotnosti větší než 8 t musí být vodící kladky umístěny tak, aby u stojícího vozidla zatížení vodící kladky zvednuté o 60 mm nebylo větší než dvojnásobek zatížení vodící kladky přípustného na rovné vozovce.
(5) Pásové vozidlo smí zatěžovat vozovku mezi první a poslední vodící kladkou nejvýše 4 t na 1 m vozovky. Zatížení může dosahovat 6 t na 1 m vozovky, je-li hmotnost rozdělena na dva za sebou běžící páry pásů nebo na jednu nápravu a jeden pár pásů a je-li vzdálenost mezi středy přední a zadní dosedací plochy alespoň 3 m.
(6) Zatížení jednotlivých řízených a hnacích náprav motorových vozidel, s výjimkou zemědělských a lesnických traktorů, nesmí v žádném případě - měřeno při stání na vodorovné vozovce - poklesnout pod 20 % (u autobusů pod 25 %) okamžité hmotnosti vozidla.
(7) Dovoluje se zapojování vozidel do soupravy za podmínek, že
- okamžitá hmotnost přívěsu nebo návěsu, popřípadě dvou přívěsů nebo návěsu s přívěsem činí u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí nad 25 km/h nejvýše 1,4násobek, u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 25 km/h nejvýše 2,5násobek okamžité hmotnosti tahače; celková hmotnost jednonápravového přívěsu 19) však smí činit nejvýše trojnásobek celkové hmotnosti tažného vozidla,
- prostřední vozidlo soupravy musí mít vyšší nebo stejnou okamžitou hmotnost jako poslední vozidlo soupravy,
- náklad v jednotlivých vozidlech soupravy musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn.
------------------------------------------------------------------
18) Celková hmotnost vozidel v provozu může být z důvodu znečištění (bláto, sníh, voda apod.) překročena o 3 %. U nákladních vozidel v provozu se nepřipouští rozdíl zatížení kol jednotlivých náprav mezi levou a pravou polovinou vozidla větší než 10 % okamžité hmotnosti vozidla. V soupravách se celkovou hmotností jednotlivého vozidla rozumí numerický součet statických zatížení vozovky jednotlivými nápravami.
19) Jde o jednonápravové přívěsy určené pro práce v zemědělství, lesnictví a stavebnictví; v terminologii používané v uvedených odvětvích jsou nazývány návěsy.