Čl. 1
Vyhláška Státní komise pro finance, ceny a mzdy č. 47/1967 Sb., o cenách, se mění a doplňuje takto:
1. K § 10, jehož dosavadní ustanovení se označuje jako odstavec 1, se připojují odstavce 2 a 3 tohoto znění:
"(2) Jestliže nejsou dohody o vývoji cen uzavřeny, platí pro takové skupiny výrobků, popř. výrobky výrobních oborů maximální ceny podle § 11 odst. 1 písm. a), pokud není zvlášť stanovena regulace cen:
a) uplatněním minimálních nebo směrných cen podle § 11 odst. 1 písm. b) a c),
b) limitováním (stanovením, změnou) úrovně cen podle § 15 odst. 2 písm. a).
(3) Regulace vývoje úrovně limitovaných cen může být na základě rozhodnutí Slovenského cenového úřadu doplněna, popř. nahrazena stanovením:
a) povinné předběžné registrace připravovaných změn úrovně cen skupin výrobků (dílčích úrovní cen) nebo
b) závazných pravidel pro tvorbu cen jednotlivých výrobků nebo
c) zvláštního způsobu sledování vývoje úrovně cen.
Tato doplňující opatření mohou být uplatněna také v rámci dohod o vývoji cen."
2. Ustanovení § 12 zní:
"§ 12
Volné ceny
Do kategorie volných cen se zařazují zejména:
a) výrobky s trvalým předstihem nabídky před poptávkou,
b) výrobky objemově nevýznamné z hlediska výroby a spotřeby, u nichž lze odůvodněně předpokládat, že případné zvýšení cen vyvolá přiměřené snížení poptávky nebo zvýšení nabídky,
c) módní novinky na předem stanovenou dobu a výrobky luxusního provedení,
d) výrobky označené příslušnými orgány jako technicky pokrokové a výrobky při povinném hodnocení zařazené do 1. jakostního stupně s výjimkou těch potravinářských výrobků, které jsou zařazeny do kategorie pevných nebo maximálních cen,
e) výrobky pro vývoz a výrobky z dovozu, pokud není stanoveno jinak,
f) prototypy, unikáty, modely, vzorky a výrobky z ověřovacích sérií,
g) činnosti spojené s řešením výzkumných a vývojových úkolů (s výjimkou komplexních a samostatných hlavních úkolů státního plánu výzkumných a vývojových prací, které se zařazují do maximálních cen), řešení úkolů technické normalizace (s výjimkou případů zvlášť stanovených Úřadem pro normalizaci a měření), dále odborné posudky, expertizy a výkony ekonomického a technického zaměření prováděné socialistickými organizacemi, programovací a výpočetní práce, zkoušky a hodnocení výrobků,
h) výrobky škol a sociálních a výchovných zařízení,
i) úplaty za užívání základních prostředků a předmětů postupné spotřeby, pokud není stanoveno jinak."
3. Ustanovení § 13 odst. 3 zní:
"(3) Výrobky, o jejichž zařazení do cenových kategorií není výslovně rozhodnuto, jsou až do rozhodnutí zařazeny do kategorie pevných cen s výjimkou výrobků uvedených v § 12 písm. e) až i), které jsou zařazeny do kategorie volných cen."
4. Ustanovení § 19 odst. 3 zní:
,,(3) Ustanovení této části neplatí pro stanovení volných cen a realizačních cen výrobků zařazených do kategorie limitovaných cen; tyto ceny se tvoří dohodou mezi dodavatelem a odběratelem, přičemž dodavatel je omezen rozhodnutím podle § 10 odst. 3 písm. a) a b)."
5. Ustanovení § 25 odst. 3 zní:
,,(3) Při stanovení přirážek nebo srážek se postupuje jako při sjednávání volných cen, pokud nejsou výjimečně stanoveny jako pevné nebo maximální."
6. Ustanovení § 34 zní:
,.§ 34
Ústřední orgány Slovenské socialistické republiky
(1) Slovenský cenový úřad kromě působnosti uvedené v ostatních částech vyhlášky
a) stanoví
1. pevné, maximální, minimální a směrné-ceny nových výrobků, pokud jejich stanovení nespadá do působnosti federálních orgánů anebo pokud podle dalších ustanovení této vyhlášky je nestanoví jiné orgány;
2. změny pevných, maximálních, minimálních nebo směrných cen;
3. zařazení výrobků do cenových kategorií;
b) v součinnosti s příslušnými ministerstvy uzavírá s organizacemi (oborovými ředitelstvími) dohody o vývoji cen (§ 14);
c) předkládá federálnímu výboru pro ceny návrhy na stanovení a změny cen v rozsahu spadajícím do působnosti federálních orgánů.
(2) Ústřední orgány Slovenské socialistické republiky, jakož i organizace s odvětvovou a oborovou působností mohou předkládat Slovenskému cenovému úřadu návrhy cenových opatření v oblasti své působnosti. Slovenský cenový úřad s nimi projednává návrhy svých zásadních opatření v oblasti cenové politiky a regulace cen, a to podle individuálních dohod o spolupráci v oblasti cen. Obdobný postup platí ve vztahu k zájmovým svazům.
(3) Zvláštní působnost vykonávají:
a) ministerstvo výstavby a techniky
1. stanoví ceny podle odstavce 1 písm. a) v oblasti projektových a inženýrských činností podle zásad určených Slovenským cenovým úřadem;
2. rozhoduje pro účely cenového řízení, zda jde o technicky pokrokové [§ 13 odst. 4 písm. b)] anebo technicky zastaralé [§ 51 odst. 2 písm. c)] výrobky;
b) ministerstvo zemědělství a výživy
1. předkládá Slovenskému cenovému úřadu návrhy na opatření podle odstavce 1 písm. a) v oblasti nákupních cen zemědělských výrobků a příplatků k nim;
2. stanoví a vyhlašuje v dohodě se Slovenským cenovým úřadem prodejní ceny výrobků vyráběných organizacemi ministerstva, určených pro výrobní spotřebu v rámci resortu, a velkoobchodní ceny výrobků strojových a traktorových stanic a opravoven zemědělských strojů, dodávaných (poskytovaných) zemědělským organizacím, spadajícím do působnosti ministerstva;
c) ministerstvo obchodu předkládá Slovenskému cenovému úřadu návrhy na opatření podle odst. 1 písm. a) v oblasti obchodního rozpětí potravinářského a průmyslového spotřebního zboží prodávaného obchodními organizacemi, které mu podléhají;
d) ministerstvo průmyslu stanoví ceny podle odstavce 1 písm. a) v oboru dodávek důlně stavebních prací a konstrukcí podle zásad projednaných se Slovenským cenovým úřadem."
7. Ustanovení § 35 zní:
"§ 35
Okresní národní výbory
Okresní národní výbory
a) vykonávají působnost uvedenou v § 34 odstavec 1 písm. a) body 1 a 2 u výrobků místního hospodářství, výrobních družstev a soukromých výrobců (s výjimkou cen stavebních prací), a je-li na ně též působnost přenesena, též u výrobků dalších organizací řízených národními výbory; cenové porovnání se provádí a zásada jednotnosti cen se vztahuje jen na výrobky, které vyrábějí organizace řízené národními výbory a výrobní družstva v obvodu působnosti okresních národních výborů:
b) předkládají Slovenskému cenovému úřadu návrhy na ostatní opatření podle § 34 odst. 1 a 2:
c) určují výhradu uvedenou v § 36 odst. 4 pro organizace místního hospodářství, jejichž činnost nepřesahuje obvod působnosti okresního národního výboru."
8. Ustanovení § 36 odst. 1 zní:
,,(1) Oborová ředitelství v oblasti cen výrobků, které prodávají sama anebo jim podřízené organizace
a) určují
1. ceny nových výrobků v případech, ve kterých je tím pověří Slovenský cenový úřad,
2. maximální, minimální a směrné ceny, které se tvoří na základě individuální kalkulace podle § 22 odst. 5, pokud jejich stanovením nepověří podřízené organizace,
3. cenové limity výrobků v etapě jejich výzkumu a vývoje;
b) předkládají Slovanskému cenovému úřadu a příslušným ústředním orgánům návrhy na opatření podle § 34 odst. 1 a 3."
9. Ustanovení § 37 odst. 4 zní:
,,(4) Stanovit pevné, maximální, minimální nebo směrné ceny s ohledem na podmínky realizace odchylně od stanovené úrovně mohou pouze Slovenský cenový úřad a ústřední orgány uvedené v § 34 odst. 3."
10. Ustanovení § 38 zní:
§ 38
Ministerstvo financí
a) vykonává působnost podle § 34 odst. 1 v oblasti cen staveb v osobním nebo soukromém vlastnictví (včetně staveb prodávaných do osobního vlastnictví socialistickými organizacemi), pozemků v soukromém vlastnictví a úhrad za dočasné užívání pozemků a za právo osobního užívání pozemků;
b) projednává se Slovenským cenovým úřadem návrhy zásad pro stanovení a změny základních (pevně stanovených) složek cen, pokud jde o ty složky cen, které jsou hrazeny ze státního rozpočtu (účelové cenové dotace, intervence apod.) nebo odváděny do státního rozpočtu (daň z obratu, cenové přirážky a srážky v zahraničním obchodě apod.)."
11. Ustanovení § 39 zní:
,,§ 39
(1) Ustanovení § 40 až 43 platí pro cenové řízení o pevných, maximálních, minimálních a směrných cenách, popř. pro návrhy na změny úrovně cen (§ 7 odst. 2), které organizace předkládají Slovenskému cenovému úřadu, popř. jiným ústředním orgánům uvedeným v § 34 odst. 3.
(2) Na uzavírání dohod o vývoji cen (§ 14) se ustanovení § 40 až 43 nevztahují. Postup při jejich předkládání a projednávání určí Slovenský cenový úřad."
12. Ustanovení § 42 odst. 1 zní:
"(1) Návrh ceny nového výrobku nebo návrh na změnu ceny vypracovávají a předkládají Slovenskému cenovému úřadu, popř. jinému pověřenému orgánu dodavatelské, popř. odběratelské organizace nebo jim nadřízené orgány."
13. Ustanovení § 44 odst. 1 zní:
(1) Pevné, maximální, minimální a směrné ceny se stanoví nebo mění rozhodnutím o ceně; volné ceny a realizační ceny výrobků zařazených do kategorie limitovaných cen se stanoví dohodou organizací, a to zpravidla v hospodářské smlouvě, popř. podle odstavců 5, 6 a 7. Pokud maximální, minimální nebo směrnou cenu stanoví podle § 36 odst. 1 oborové ředitelství, musí tak učinit do 15 dnů od obdržení stanoviska hlavního odběratele (§ 42 odst. 6), popř. po projednání zamítavého stanoviska hlavního odběratele (§ 42 odst. 7)."
14. Ustanovení § 45 zní:
§ 45
Cenové spory
(1) Vznikne-li spor při stanovení maximální, minimální nebo směrné ceny oborovým ředitelstvím podle § 36 odst. 1, stanoví cenu Slovenský cenový úřad.
(2) Návrh na stanovení ceny podle odst. 1 je oborové ředitelství povinno předložit Slovenskému cenovému úřadu ihned po projednání zamítavého stanoviska s hlavním odběratelem (§ 42 odst. 7)."
15. Ustanovení § 46 zní:
§ 46
Působnost v kontrole cen
(1) Kontrolu cen provádí Slovenský cenový úřad a orgány pověřené kontrolou podle zvláštních předpisů (zvláštní kontrolní orgány).
(2) Odběratelé provádějí kontrolu správnosti cen dodávaných výrobků, zejména ve vztahu k jejich jakosti (odběratelská kontrola)."
16. Ustanovení § 50 odst. 2, 3 a 8 zní:
"(2) Dodatkový odvod se ukládá ve výši prostředků neoprávněně získaných podle odstavce 1 snížené o částky, které již byly odvedeny do státního rozpočtu.
(3) Úhrn neoprávněně získaných prostředků lze po dohodě mezí prověřenou organizací a kontrolním orgánem stanovit výběrovým způsobem. Nedojde-li k takové dohodě, může kontrolní orgán uložit prověřované organizaci, aby sama provedla dokladovou revizi vedoucí k přesnému vyčíslení výše neoprávněně získaných prostředků. U nestandardních strojírenských výrobků, ve stavebnictví a v organizacích poskytujících práce a služby obyvatelstvu může být úhrn neoprávněně získaných prostředků vyčíslen výběrovým způsobem podle rozhodnutí Slovenského cenového úřadu, popř. zvláštních kontrolních orgánů.
(8) Jestliže orgán přímo organizaci nadřízený neuloží odvést dodatkový odvod podle návrhu zvláštního kontrolního orgánu, rozhodne o jeho uložení na návrh zvláštního kontrolního orgánu Slovenský cenový úřad."
17. Ustanovení § 52 odst. 2, 3 a 4 zní:
"(2) Organizace jsou povinny vydávat ceníky, dodatky k ceníkům (nejméně jednou za rok), seznamy cen apod. V ceníkách musí být uvedeno, kdo je vydal a na základě rozhodnutí kterého orgánu, začátek jejich platnosti, cenové dodací podmínky, popř. způsoby tvorby cen, cenové kategorie apod. U cen stanovených ústředně určí vydavatele ceníku Slovenský cenový úřad.
(3) Všechny orgány a organizace předkládají Slovenskému cenovému úřadu ve dvou vyhotoveních svá rozhodnutí v oblasti cen výrobků vydaná podle této vyhlášky, jakož i ceníky, dodatky k nim, seznamy cen apod.
(4) Dodavatelé jsou povinni při uzavírání smluv o dodávce oznámit odběrateli rozhodnutí příslušného orgánu o stanovení ceny. Na požádání odběratele jsou dodavatelé povinni dát mu k dispozici opis příslušného cenového rozhodnutí. 0 cenách výrobků určených pro prodej obyvatelstvu musí být v příslušných provozovnách zajištěna každému přístupná, přesná a úplná informace (ceník, výměr, popř. doklad o účtované ceně)."