CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 83/2013 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o silničním provozu, přijaté ve Vídni dne 8. listopadu 1968 Článek 1 - Definice

Článek 1 - Definice

83/2013 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o silničním provozu, přijaté ve Vídni dne 8. listopadu 1968

Článek 1

Definice

Pro účely této Úmluvy mají následující výrazy význam, který je dále definován:;

a) "Vnitrostátní legislativa" smluvní strany znamená celek všech vnitrostátních nebo místních zákonů a předpisů, které jsou platné na území této smluvní strany.

b) Vozidlo, které je na území určitého státu, se označuje jako jsoucí v "mezinárodním provozu", jestliže:

i) je vlastněno fyzickou nebo právnickou osobou s obvyklým sídlem mimo tento stát;

ii) není v tomto státě registrováno; a

iii) je do tohoto státu dočasně dovezeno;

avšak s podmínkou, že smluvní strana může odmítnout pokládat za vozidlo "v mezinárodním provozu" to vozidlo, které zůstává na jejím území déle než jeden rok bez podstatného přerušení, jehož doba trvání může být stanovena touto smluvní stranou.

Souprava vozidel se označuje jako jsoucí v "mezinárodním provozu", jestliže: alespoň jedno z vozidel soupravy odpovídá výše uvedené definici.

c) "Zastavěná oblast" znamená oblast zahrnující stavby, jejíž vjezdy a výjezdy jsou zvláště označeny jako takové, nebo která je definována jinak vnitrostátní legislativou; 1)

d) "Silnice" znamená celý povrch jakékoliv cesty nebo ulice přístupné pro veřejnou dopravu.

e) "Vozovka" znamená část silnice normálně používanou k provozu vozidel. Silnice může obsahovat několik vozovek od sebe zřetelně oddělených, např. oddělujícím pruhem nebo různou úrovní.

f) Na vozovkách, kde jeden nebo více krajních jízdních pruhů nebo drah je určeno pro užívání některými vozidly, znamená pro ostatní uživatele silnice "okraj vozovky" okraj zbývající části vozovky.

g) "Jízdní pruh" znamená kterýkoli z podélných pruhů, na něž může být vozovka rozdělena, ať pomocí podélného značení nebo bez něho, a jehož šířka dostačuje pro jeden proud pohybujících se motorových vozidel jiných, než motocykly.

g) bis "Jízdní pruh pro cyklisty" je část vozovky určená pro jízdní kola. Jízdní pruh pro cyklisty je odlišen od zbytku vozovky podélným silničním značením.

g) ter "Cyklostezka" znamená nezávislou silnici nebo část silnice určenou pro jízdní kola, označenou jako takovou. Cyklostezka je oddělena od jiných silnic nebo jiných částí téže silnice strukturálními prostředky.

h) "Křížení" znamená jakoukoli úrovňovou křižovatku, spojení nebo rozcestí silnic, včetně volných ploch vytvořených těmito křižovatkami, spojeními nebo rozcestími.

i) "Úrovňový přejezd" znamená každé úrovňové křížení silnice a železniční nebo tramvajové tratě se samostatným traťovým tělesem.

j) "Dálnice" znamená silnici speciálně navrženou a vybudovanou pro provoz motorových vozidel, která neobsluhují pozemky, které s ní sousedí, a která:

i) je tvořena, kromě určitých míst nebo na přechodnou dobu, vozovkami pro oba směry provozu, oddělenými od sebe buď dělícím pruhem, který není určen pro provoz nebo, výjimečně, jiným způsobem;

ii) úrovňově se nekříží se žádnou silnicí, železniční nebo tramvajovou tratí, nebo stezkou pro chodce; a

iii) je speciálně označena jako dálnice.

k) Vozidlo je pokládáno za:

i) "zastavené", jestliže se nepohybuje po dobu nutnou k nastoupení nebo vystoupení osob, nebo naložení či vyložení nákladu; a

ii) "stojící", jestliže se nepohybuje z jakéhokoli jiného důvodu než vyhnutí se střetu s jiným uživatelem silnice nebo s překážkou nebo proto, aby byla dodržena pravidla silničního provozu, a jestliže doba, po kterou se vozidlo nepohybuje, není omezena na dobu nutnou k nastoupení nebo vystoupení osob nebo naložení či vyložení nákladu.

Nicméně, smluvní strany mohou považovat za "zastavené" každé vozidlo, které se, ve smyslu výše uvedeného pododstavce ii), nepohybuje po dobu kratší, než je doba stanovená vnitrostátní legislativou; a za stojící každé vozidlo, které se, ve smyslu výše uvedeného pododstavce i), nepohybuje po dobu delší, než je doba stanovená vnitrostátní legislativou.

l) "Jízdní kolo" znamená každé vozidlo, které má alespoň dvě kola a je poháněno výhradně svalovou energií osob na tomto vozidle, zejména pomocí pedálů nebo ručních klik.

m) "Moped" znamená každé vozidlo se dvěma nebo třemi koly, které je opatřeno spalovacím motorem se zdvihovým objemem nepřesahujícím 50 cm3 a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 50 km (30 mil) za hodinu. Smluvní strany však mohou z hlediska své vnitrostátní legislativy nepokládat za moped vozidla, která, s ohledem na své použití, nemají charakteristiky jízdního kola, zejména možnost pohánění pedály, nebo jejichž maximální konstrukční rychlost, hmotnost, nebo určité vlastnosti motoru, překračují určité limity. Nic v této definici nebrání smluvním stranám pokládat mopedy za jízdní kola a použít na ně předpisy své vnitrostátní legislativy týkající se silničního provozu.

n) "Motocykl" znamená každé vozidlo se dvěma koly, s postranním vozíkem nebo bez něho, které je opatřeno hnacím motorem. Smluvní strany mohou také ve své vnitrostátní legislativě pokládat za motocykly vozidla se třemi koly, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg. Termín "motocykl" nezahrnuje mopedy, i když smluvní strany pro účely této Úmluvy mohou pokládat mopedy za motocykly, jestliže za tímto účelem učiní prohlášení podle článku 54, odstavce 2 této Úmluvy. 2)

o) "Vozidlo s motorovým pohonem" znamená jakékoliv samohybné silniční vozidlo, jiné než moped na území smluvních stran, které nepokládají mopedy za motocykly, a jiné než kolejové vozidlo.

p) "Motorové vozidlo" znamená každé vozidlo s motorovým pohonem, které se normálně používá k přepravě osob nebo zboží po silnici, nebo k tažení vozidel používaných pro přepravu osob a zboží po silnici. Tento termín zahrnuje trolejbusy, to znamená vozidla napojená na elektrické vedení, nepohybující se po kolejích. Nezahrnuje vozidla, jako jsou zemědělské traktory, které se používají jen nahodile k přepravě osob nebo zboží po silnici, nebo k tažení vozidel používaných k přepravě osob a zboží po silnici.

q) "Přípojné vozidlo" znamená každé vozidlo určené k tomu, aby bylo taženo vozidlem s motorovým pohonem, a zahrnuje návěsy.

r) "Návěs" znamená každé přípojné vozidlo určené k napojení na motorové vozidlo takovým způsobem, že část návěsu spočívá na motorovém vozidle, a že podstatná část jeho hmotnosti a hmotnosti jeho nákladu je nesena motorovým vozidlem.

s) Lehký přívěs je každý přívěs, jehož maximální povolená hmotnost nepřesahuje 750 kg.

t) "Souprava vozidel" znamená soupravu vozidel, která jedou po silnici jako jednotka.

u) "Návěsová souprava" znamená soupravu vozidel složenou z motorového vozidla a návěsu připojeného k tomuto motorovému vozidlu.

v) "Řidič" znamená každou osobu, která na silnici řídí motorové vozidlo nebo jiné vozidlo (včetně jízdního kola), nebo která na pozemní komunikaci vede zvířata jednotlivě nebo ve stádech nebo hejnech, nebo vede potah, soumary nebo jezdecká zvířata.

w) "Maximální povolená hmotnost" znamená maximální hmotnost naloženého vozidla, povolenou příslušným orgánem státu, ve kterém je vozidlo registrováno.

x) "Hmotnost vozidla v nenaloženém stavu" znamená hmotnost vozidla bez posádky, cestujících nebo nákladu, ale s plnou náplní paliva a s nářadím, které vozidlo obvykle veze.

y) "Hmotnost naloženého vozidla" znamená skutečnou hmotnost vozidla s nákladem, s posádkou a cestujícími.

z) "Směr provozu" a "odpovídající směru provozu" znamená pravou stranu, jestliže, podle vnitrostátní legislativy, musí řidič vozidla umožnit protijedoucímu vozidlu, aby ho minulo vlevo; v opačném případě tyto výrazy znamenají levou stranu.

aa) Požadavek, aby řidič "dal přednost v jízdě" jiným vozidlům znamená, že nesmí pokračovat v jízdě nebo se znovu rozjet nebo manévrovat v případě, že by tím donutil řidiče jiných vozidel k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy jejich vozidla.

3) Viz poznámka pod čarou

------------------------------------------------------------------

1) Úplná definice je obsažena v Příloze Evropské dohody [viz pododstavec c), bod 3].

2) Plné znění definice je uvedeno v Příloze Evropské dohody [viz pododstavec n), bod 3].

3) Další definice jsou uvedeny v Příloze Evropské dohody (viz bod 3)