Článek 43
1. Jestliže loď vysílajícího státu utrpěla havárii, najela na mělčinu, byla vyvržena na břeh nebo utrpěla jiné poškození ve vnitřních nebo v teritoriálních vodách přijímajícího státu anebo jestliže jakýkoli předmět příslušející k této lodi nebo tvořící část jejího nákladu nebo předmět tvořící část nákladu ztroskotané lodi třetího státu, který je vlastnictvím vysílajícího státu nebo občana tohoto státu, byl nalezen v přijímajícím státě, příslušné orgány tohoto státu o tom neodkladně vyrozumějí konzulárního úředníka a současně ho uvědomí o opatřeních učiněných k zajištění a ochraně lodi, jakož i osob, nákladu a majetku na lodi. Uvedená opatření budou učiněna pokud možno ve spolupráci s konzulárním úředníkem a kapitánem lodi.
2. V případě nepřítomnosti kterékoli jiné osoby oprávněné k takovým úkonům se považuje konzulární úředník za oprávněného učinit tatáž opatření, která by mohl učinit sám vlastník, kdyby byl přítomen, pokud jde o:
a) loď vysílajícího státu, její náklad nebo jakýkoli předmět náležející k lodi nebo tvořící část jejího nákladu, který byl od lodi oddělen;
b) náklad nebo jakýkoli předmět tvořící část nákladu ztroskotavší lodi třetího státu, který je vlastnictvím vysílajícího státu nebo občana tohoto státu, jestliže byly nalezeny na území přijímajícího státu nebo dopraveny do přístavu tohoto státu.
3. Příslušné orgány přijímajícího státu poskytnou konzulárnímu úředníkovi na jeho žádost nezbytnou pomoc při jeho opatřeních v souvislosti s lodní havárií.
4. Poškozená loď, náklad, vybavení, zařízení, zásoby nebo jiné předměty z této lodi nejsou podrobeny celním poplatkům nebo jiným obdobným poplatkům, pokud nejsou určeny k užívání nebo spotřebování v přijímajícím státě.