I. Zásady zabezpečení nákladu
1) Náklad musí odolat následujícím silám způsobeným zrychlením nebo zpomalením vozidla:
a) ve směru jízdy: 0,8krát hmotnost nákladu,
b) kolmo na směr jízdy: 0,5krát hmotnost nákladu,
c) proti směru jízdy: 0,5krát hmotnost nákladu a
d) obecně náklonu nebo převrácení.
2) Rozložení nákladu zohledňuje maximální povolené zatížení náprav a také nezbytné minimální zatížení náprav v mezích maximální povolené hmotnosti vozidla, a to v souladu s právními předpisy upravujícími hmotnost a rozměry vozidel.
3) Jsou-li pro zabezpečení nákladu použity určité konstrukční části vozidla, například přední čelo, bočnice, zadní čelo, klanice nebo úchyty pro připevnění nákladu, zohlední se při zabezpečování nákladu příslušné požadavky na pevnost těchto částí.
4) Pro zabezpečení nákladu lze použít jednu či několik následujících metod nebo jejich kombinaci:
a) zajištění zámkem,
b) zablokování (lokální/celkové),
c) přímé připevnění,
d) připevnění k podlaze shora přes náklad.
5) Těmito zásadami nejsou dotčeny požadavky na dopravu určitých kategorií nákladu, například požadavky podle Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR).
6) Při kontrole zabezpečení nákladu se postupuje podle níže uvedených norem:
Norma Předmět
EN 12195-1 výpočet sil pro připevnění
EN 12195-2 připevnění popruhy vyrobenými s umělých vláken
EN 12195-3 upevňovací řetězy
EN 12195-4 upevňovací lana z ocelových drátů
EN 12640 úchyty pro připevnění
EN 12641 nepromokavé plachty
EN 12642 pevnost konstrukce karoserie vozu
ISO 1161, ISO 1496 kontejner ISO
EN 283 výměnné nástavby
EUMOS 40509 přepravní balení
EUMOS 40511 tyče a klanice