§ 39
Řízení provozu na křižovatce
(1) Provoz na křižovatce řídí příslušník Veřejné bezpečnosti pokyny paží a změnou postoje; přitom zpravidla užívá směrovky, kterou drží v pravé ruce.
(2) Příslušník Veřejné bezpečnosti užívá těchto znamení:
a) znamení "Stůj!" dávané upažením jedné nebo obou paží napříč zakázaného směru provozu, přičemž stojí čelem nebo zády k zastavovanému směru;
b) znamení "Pozor!" dávané vztyčením paže nebo užívá-li směrovky, vztyčením předloktí pravé paže;
c) znamení "Volno!" dávané upažením jedné nebo obou paží ve volném směru provozu, přičemž stojí bočně k dovolenému směru provozu;
d) znamení "Zrychlit jízdu!" dávané krčením upažené paže přes střed těla;
e) znamení "Zpomalit jízdu!" dávané kýváním upažené paže nahoru a dolů.
Při znamení "Stůj!" a "Volno!" může příslušník Veřejné bezpečnosti připažit jednu nebo obě paže, postačí-li k řízení provozu postoj.
(3) Při začátku a skončení řízení provozu a při každé změně směru vychází příslušník Veřejné bezpečnosti ze znamení "Pozor!".
(4) Na znamení "Stůj!" zastaví řidič před křižovatkou. Na znamení "Volno!" pokračuje řidič v jízdě; dodrží-li ustanovení o odbočování (§ 13), odbočí řidič vpravo nebo vlevo, aniž by čekal na znamení "Pozor!".
(5) Na znamení "Pozor!"
- řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě;
- řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit před křižovatkou;
- řidič v prostoru křižovatky je povinen křižovatku neprodleně opustit.
(6) Má-li řidič přijíždějící z volného směru odbočit plynule vlevo, i když přijíždí řidič v protisměru, zastaví příslušník Veřejné bezpečnosti řidiče přijíždějícího v protisměru zdvižením paže ohnuté v předloktí, přičemž dlaň směřuje proti zastavovanému směru; řidiči odbočujícímu vlevo dává pokyn k plynulému odbočení druhou paží.
(7) Je-li řidič povinen zastavit před křižovatkou, zastaví před její hranicí. Hranici křižovatky tvoří příčná čára přerušovaná (č. 5a, 5b) nebo souvislá (č. 6a, 6b). Kde této čáry není, tvoří hranici vnější označení přechodu pro chodce; kde ani toho není, spojnice bodů, v nichž se setkávají okraje vozovky.
(8) Příslušník Veřejné bezpečnosti může při řízení provozu na křižovatce dávat kromě znamení uvedených v odstavci 2 a 6 i jiná vhodná znamení.
(9) Znamení dávaná příslušníkem Veřejné bezpečnosti platí obdobně i pro chodce.
(10) Ustanovení odstavců 1 až 9 se vztahují i na řízení provozu na křižovatce orgánem vojenské pořádkové služby.