CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991 B. Ropný průmysl

B. Ropný průmysl

77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991

B. Ropný průmysl

30. Ropný průmysl je jedním z hlavních přispěvatelů k emisím VOC ze stacionárních zdrojů. Emise pocházejí jak z rafinerií, tak z distribuční sítě ropných produktů (včetně přepravy a benzinových stanic). Následující komentáře se vztahují k tabulce 3. Opatření proti emisím zde uvedená zahrnují rovněž nejlepší dostupné technologie.

31. Emise z rafinačních procesů vznikají při spalování paliv, hoření uhlovodíků na flérách, vypouštění vakuových systémů a jako fugitivní emise z rafinačních jednotek v místech přírub či spojek potrubí, z otevřeného potrubí a vzorkovacích systémů. Další hlavní emise v rafineriích a přidružených činnostech vznikají při skladování, čištění odpadních vod, plnění a vyprazdňování zásobníků v přístavech, z automobilových či železničních cisteren, v terminálech ropovodů a při pravidelných operacích jako jsou odstávky, opravy a znovuspouštění rafinačních jednotek (oběhových procesních jednotek).

32. Emise z procesů oběhových systémů mohou být omezeny vedením par do záchytného zařízení nebo řízeným spalováním.

33. Úniky z vakuových pump mohou být omezovány kondenzací nebo přivedením do kotlů či topenišť.

Tabulka 3

Opatření snižující emise VOC v ropném průmyslu, jejich redukční účinnost a náklady

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| Zdroj emisí | Opatření snižující emise | Účinnost | Náklady |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| Rafinerie ropy: | | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - fugitivní emise | pravidelné inspekce a údržba | III | střední náklady |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - cykly procesních | zachytávání par z topenišť/flér | I | není dostupné |

| jednotek | | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| separátory odpadních | plovoucí víka | II | střední náklady/úspory |

| vod | | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - vakuový systém | povrchové kontaktní kondenzátory | I | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| | nekondenzovatelné VOC přiváděné | | |

| | k topnému článku nebo k hořákům | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - spalování odpadních | termické spalování | I | |

| kalů | | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| Skladování surové | | | |

| ropy a produktů: | | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - benzin | vnitřní plovoucí střechy se | I - II | úspory |

| | sekundárním těsněním | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| | plovoucí víko zásobníku se | II | úspory |

| | sekundárním těsněním | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - surová ropa | plovoucí víko zásobníku se | II | úspory |

| | sekundárním těsněním | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - BOT *) | regenerační jednotka výparů | I - II | úspory |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| - benzinové čerpací | vyrovnání tlaku par v | I - II | nízké náklady/úspory |

| stanice | zásobnících a cisternách | | |

| | (Etapa I) | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

| | vyrovnání tlaku během čerpání | I - II | střední náklady ***) |

| | do automobilů | **) | |

| | (čerpací pistole) (Etapa II) | | |

+--------------------------+----------------------------------+----------+------------------------+

*) závisí na kapacitě benzinové stanice, na tom, zda jde o novou nebo starou do vybavenou stanici

**) poroste s rostoucí standardizací čerpacích pistolí

I ≥ 95 %; 11 = 80 - 95 %; III ≤ 80

34. Fugitivní emise z rafinačních jednotek a zařízení pro zpracování plynů, par či lehkých olejů (např. automaticky řízené ventily, ruční ventily, zařízení na vyrovnávání tlaku, vzorkovací systémy,čerpadla, příruby a spojky) mohou být omezeny či jim může být zabráněno pravidelně prováděnou kontrolou zařízení, detekcí úniku, programem oprav a preventivní údržbou. Zařízení s podstatnými úniky (např. ventily, těsnící šňůry či těsnění, čerpadla) mohou být vyměněny za zařízení více odolné vůči únikům. Např. ručně či automaticky řízené (ovládané) ventily mohou být vyměňovány za odpovídající odkapávající těsněné ventily. Čerpadla plynů, par i lehkých kapalin mohou být vybavena zdvojeným těsněním s uzavíratelnými odvzdušňovacími průduchy. Kompresory mohou být vybaveny těsněním s kapalinovou bariérou, které zabraňuje únikům procesní tekutiny do atmosféry a únikům z těsnění kompresorů nasměrovaných do plamenů.

35. Ventily vyrovnávající tlak pro látky obsahující VOC mohou být napojeny na sběrný systém plynů a takto shromážděný plyn je spalován v hořácích či na flérách rafinačního procesu.

36. Emise VOC za zásobníků na surovou ropu nebo ropné produkty mohou být omezeny vybavením zásobníků s pevnou střechou vnitřním plovoucím víkem nebo vybavením plovoucí střechy zásobníku dodatečným (sekundárním) těsněním.

37. Emise VOC ze zásobníků benzínu a jiných složek lehkých kapalin mohou být omezovány několika způsoby. Zásobníky s pevnou střechou mohou být vybaveny ještě vnitřní plovoucí střechou s primárním a sekundárním těsněním nebo spojeny s uzavřeným odvzdušňovacím systémem vybaveným účinným zařízením na zpracování těchto odtažených par, např. zachytáváním těchto par, jejich spalováním na flérách či spalováním v procesních topeništích. Vnější plovoucí střechy zásobníků s primárním těsněním mohou být vybaveny sekundárním těsněním a/nebo doplněny o pevnou fixní střechu opatřenou ventily na vyrovnávání tlaku spojenými s flérou.

38. Emise VOC spojené s nakládáním a úpravou odpadních vod mohou být redukovány několika způsoby. V kanalizačním systému mohou být instalovány těsně přiléhající kryty propojovacích skříní. Kanalizační potrubí může být překryto, případně může být celá kanalizace úplně oddělena od atmosféry. Separátory vody od olejů včetně separačních zásobníků, sběrače, přepady, lapače písku, kalové nádrže a zařízení na odpadní oleje mohou být vybaveny pevnou střechou s uzavřeným odvzdušňovacím systémem a vedením par do vhodného zařízení sloužícího buď k jejich rozkladu nebo rekuperaci. Alternativně mohou být separátory olejů od vody vybaveny plovoucím víkem s primárním a sekundárním těsněním. Účinného snižování emisí VOC ze závodů zpracovávajících odpadní vody může být dosaženo odčerpáváním olejů z procesního zařízení do olejových kanalizačních systémů, čímž bude docíleno minimalizace toků oleje do závodů zpracovávajících odpadní vody. Rovněž může být řízena teplota přitékající vody tak, aby se emise VOC do atmosféry snížily.

39. Skladování benzínu a sektor distribuce benzínu mají velký potenciál ke snížení emisí VOC. Omezování úniku emisí při skladování benzínu v rafineriích (v přechodných zásobnících - terminálech) až po výdej do benzinových stanic je definováno jako etapa I. Omezování emisí při přečerpávání benzínu v benzinových stanicích do automobilů je definováno jako etapa II (viz odst. 33 přílohy III o opatřeních na snižování emisí VOC z motorových vozidel).

40. Etapa I snižování emisí sestává z bilancování a zachytávání par při čerpání benzínu a rekuperaci benzínu z par v příslušném zařízení. Dále mohou být páry zachycené na benzinových stanicích při plnění nádrží z cisteren vráceny a opětně regenerovány v zařízeních k tomuto účelu určených.

41. Etapa II kontroly emisí sestává z vyrovnávání tlaku par mezi palivovou nádrží vozidla a podzemní nádrží benzinové stanice.

42. Etapa II spolu s etapou I představuje nejlepší dostupnou technologii pro omezování těkavých emisí během distribuce benzínu. Doplňkovou metodou poklesu emisí VOC během skladování a manipulace s benzínem je snižování jeho těkavosti.

43. Celkový potenciál pro snížení emisí VOC v sektoru ropného průmyslu je až 80 %. Toto maximum může být dosaženo pouze tam, kde současná úroveň kontroly emisí je nízká.