VI. Zajišťování kontroly v národních výborech
28. Plenární zasedání, kterému přísluší rozhodování o základních otázkách, je současně nejvyšším kontrolním orgánem národního výboru. Projednává zprávy o plnění hospodářského plánu a rozpočtu a schvaluje závěrečný účet národního výboru; projednává zprávy o plnění svých dalších usnesení, jakož i o činnosti rady, jiných orgánů národního výboru a národních výborů nižšího stupně. Může si vyhradit předložení kontrolní zprávy o jakékoli další otázce, která patří do působnosti národního výboru.
29. Rada jako výkonný orgán národního výboru zejména dozírá, jak odbory národního výboru plní své úkoly, kontroluje činnost rad národních výborů nižšího stupně, sleduje a hodnotí činnost hospodářských a rozpočtových organizací řízených nebo spravovaných národním výborem.
30. Komise národního výboru v rámci své kontrolní pravomoci na příslušných úsecích sledují a kontrolují, jak se uplatňuje působnost národního výboru a jak se provádějí usnesení národního výboru a jeho rady. Dozírají na činnost organizací řízených nebo spravovaných národním výborem a na činnost odborů národního výboru.
31. Odbory národního výboru při výkonu státní správy na příslušných úsecích dozírají na činnost odborů národního výboru nižšího stupně zejména z hlediska dodržování socialistické zákonnosti a státní disciplíny. V rozsahu stanoveném zvláštními předpisy vykonávají též dozor, popřípadě provádějí kontrolu v orgánech a organizacích působících v územním obvodu národního výboru.
Při plnění funkcí nadřízeného orgánu ve vztahu k organizacím řízeným nebo spravovaným národním výborem provádějí soustavně kontrolu, jak tyto organizace plní stanovené úkoly a své celkové hospodářské a společenské poslání.
32. Výbor lidové kontroly jako kontrolní orgán národního výboru a územní článek soustavy orgánů lidové kontroly vykonává kontrolu a plní další úkoly podle zákona Slovenské národní rady č. 121/1971 Sb., o lidové kontrole v Slovenské socialistické republice. Při výkonu kontroly v orgánech a organizacích a při hodnocení zjištěných skutečností postupuje nezávisle na orgánech státního a hospodářského řízení a zaměřuje se na základní problémy, které se vyskytují v hospodářské, kulturní, zdravotní a sociální výstavbě na území národního výboru. Přitom kontroluje též plnění vybraných usnesení plenárního zasedání a rady národního výboru.
Výbor lidové kontroly v návaznosti na řídící činnost rady dále koordinuje plánování a provádění prověrek a jiných závažných kontrolních akcí ostatních orgánů národního výboru.
Výbor lidové kontroly v součinnosti s příslušnými orgány národního výboru metodicky řídí činnost odborných kontrolních útvarů organizací řízených nebo spravovaných národním výborem.
33. Finanční odbory krajských národních výborů a okresních národních výborů provádějí v rámci působnosti příslušných národních výborů periodické revize hospodaření podle zvláštních předpisů a jiné revize uložené plenárním zasedáním nebo radou národního výboru anebo vyžádané v nezbytných případech od národního výboru příslušnými orgány prokuratury nebo bezpečnosti popřípadě v dohodnutém rozsahu i jinými orgány. Dále zajišťují metodické řízení revizní činnosti ve smyslu příslušných předpisů ministerstva financí Slovenské socialistické republiky.
34. Organizační odbory krajských národních výborů a okresních národních výborů provádějí soustavnou kontrolu plnění úkolů vyplývajících z usnesení vlády Slovenské socialistické republiky a jiných vyšších orgánů, dále z usnesení plenárního zasedání a rady národního výboru. Zajišťují, aby uložené úkoly byly plněny ve stanovených lhůtách a v případě potřeby provádějí operativní šetření.
35. Na kontrolní činnost funkcionářů a vedoucích pracovníků národních výborů se vztahují obdobně i příslušná ustanovení jiných částí těchto zásad.