IV. Postavení a úloha kontrolních útvarů
16. Kontrolní útvary se zřizují podle rozsahu problematiky jako odbory nebo samostatná oddělení. Jsou podřízeny vedoucím organizačních jednotek.
Jde-li o organizační jednotky, v nichž by zřízení odborného kontrolního útvaru nebylo účelné, musí být určen pracovník, který bude zajišťovat zvláštní kontrolní úkoly. Při výkonu této činnosti plní úkoly kontrolního útvaru.
17. Kontrolní útvary musí být kádrově vybaveny tak, aby mohly řádně plnit stanovené úkoly. Vedoucího kontrolního útvaru do funkce ustanovuje a funkce zprošťuje vedoucí organizační jednotky.
18. Kontrolní útvary
a) organizují a provádějí tematické prověrky, revize, periodické revize hospodaření a operativní šetření,
b) provádějí prověrky a revize, které si v nezbytných případech vyžádají prokurátoři nebo orgány Sboru národní bezpečnosti, popřípadě v dohodnutém rozsahu i prověrky a revize, které si od vedoucích organizačních jednotek vyžádají jiné orgány,
c) prošetřují stížnosti, jejichž vyřízením byly pověřeny; poznatků ze stížností využívají při přípravě kontrolních akcí,
d) provádějí koordinaci kontrolní činnosti ve vztahu ke kontrolním útvarům podřízených orgánů a organizací, jakož i ve vztahu k jiným útvarům orgánu nebo organizace, kterým též poskytují metodickou pomoc,
e) metodicky řídí činnost kontrolních útvarů podřízených orgánů a organizací, hodnotí výsledky jejich práce a organizují akce ke zvyšování kvalifikace kontrolních pracovníků,
f) na základě rozhodnutí vedoucího orgánu nebo organizace vyžadují k výkonu kontroly součinnost pracovníků z jiných odborných útvarů orgánu nebo organizace,
g) po dohodě s vedoucími pracovníky a v součinnosti s příslušnými orgány Komunistické strany Slovenska, Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže zapojují zejména na nižších článcích řízení do kontrolní činnosti i ostatní pracující organizace; využívají jejich podnětů a zkušeností v přípravě, při vlastním výkonu kontrolních akcí a především při realizaci a kontrole plnění opatření k nápravě.
19. Působnost a oprávnění kontrolních útvarů podrobněji upravují vnitřní předpisy, vydané vedoucím organizační jednotky.
Při výkonu kontroly postupují podle obecně závazných právních předpisů o odborné kontrolní činnosti.
20. Kontrolní útvary pracují podle plánů, které schvalují vedoucí organizačních jednotek. Jim také předkládají svá zjištění a podklady pro návrh potřebných opatření k nápravě a k uplatnění odpovědnosti příslušných pracovníků, popřípadě i podřízených organizací.
21. Vedoucí organizačních jednotek hodnotí činnost kontrolních útvarů v rámci ročních rozborů hospodaření.
22. Kontrolní útvary spolupracují s orgány lidové kontroly při zajišťování vzájemné koordinace kontrolní činnosti, v dohodnutém rozsahu se zúčastňují jejich kontrolních akcí, využívají kontrol jimi prováděných při zaměřování své kontrolní činnosti a spolupracují při kontrole plnění opatření k nápravě, přijatých na základě výsledků jejich kontrol. Úzce spolupracují zejména se závodními komisemi lidové kontroly, které působí v příslušné organizaci, a poskytují jim metodickou pomoc.
23. V kontrolních útvarech se evidují, popřípadě uschovávají podle příslušných archívních předpisů protokoly, revizní zprávy a zápisy o kontrolních akcích provedených v organizačních jednotkách kontrolními a jinými odbornými útvary nadřízených orgánů a vnějšími kontrolními orgány, výsledné materiály z vlastních kontrolních akcí, popřípadě i z kontrolních akcí jiných útvarů organizace. Evidence a archivování kontrolních materiálů se využívá pro potřebu vedoucích organizačních jednotek, nadřízených orgánů a vnějších kontrolních orgánů.