V. Silniční vozidla krytá plachtami
Silniční vozidlo kryté plachtou musí odpovídat těmto podmínkám:
1. podmínky uvedené v oddílech II. a IV. části A této přílohy používají se v nejvyšší možné míře;
2. systém uzavření a ochrany větracích otvorů oddíl II, bod 3 části A této přílohy) může se skládat z vnější perforované kovové desky a vnitřní kovové nebo jiné pevné síťky (dráty nemohou být posunuty, aniž zůstanou viditelné stopy), přičemž deska a síťka se k plachtě připevňuje tak, aby nebylo možno porušit jejich spojení, aniž zůstanou viditelné stopy;
3. plachta musí být zhotovena z pevného hrubého plátna nebo z tkaniny pokryté plastickou hmotou nebo z neroztažitelné impregnované tkaniny pod podmínkou, že nebude tmavě zbarvená. Plachta musí být zhotovena z jednoho kusu nebo z několika pásů, z nichž každý pás musí být z jednoho kusu;
4. plachta musí být v bezvadném stavu a zhotovena tak, aby po uzavření závěrového zařízení nebyl možný přístup k nákladu, aniž zůstanou viditelné stopy;
5. je-li plachta zhotovena z několika pásů, musí být okraje těchto pásů založeny do sebe a prošity dvěma švy, které mohou být od sebe vzdáleny nejméně 15 mm. Tyto švy musí být provedeny jak je znázorněno v náčrtku č. 2; jestliže je však obtížné na některých částech plachty (např. na zadních odklopných pásech a zesílených rozích pro pevnost prošít pásy zmíněným způsobem, je třeba dostatečně zahnout okraj vnější části plachty tak, jak je znázorněno v náčrtku č. 3. Nitky používané pro každý ze dvou švů musí být viditelný pouze zevnitř, ale barva nitky používaná pro tento šev musí se výrazně lišit od barvy samotné plachty. Všechny švy musí být šity strojem;
6. jestliže plachta je zhotovena z několika pásů tkaniny pokryté plastickou hmotou, mohou být tyto pásy spojeny rovněž svařením podle náčrtku č. 4. Okraj každého pásu musí překrývat okraj druhého pásu nejméně 15 mm. Spojení pásů musí být provedeno po celé této šíři. Vnější okraj spojení musí být zakryt páskou z plastické hmoty nejméně 7 mm širokou, připojovanou týmž svářecím způsobem. Na této pásce a rovněž po každé její straně, v šířce nejméně 3 mm, musí být vyražen standardní zřetelný relief. Sváření se provádí tak, aby pásy nemohly být rozpojeny a znovu spojeny, aniž zůstanou viditelné stopy;
7. oprava se provádí způsobem znázorněným v náčrtku č. 5, sešívané okraje musí být založeny do sebe a spojeny dvěma jasně viditelnými švy, vzdálenými od sebe nejméně 15 mm. Barva nitě viditelné zvenčí musí se odlišovat od barvy nitě viditelné zevnitř a od barvy samotné plachty. Všechny švy musí být šity strojem. Oprava plachty z tkaniny pokryté plastickou hmotou může se rovněž provádět způsobem popsaným v bodu 6;
8. upínací kroužky musí být zasazeny tak, aby je nebylo možno zvenčí odtrhnout. Oka v plachtě musí být zesílena kovem nebo kůží. Vzdálenost mezi oky nesmí přesahovat 200 mm;
9. plachta se připevňuje k bočnicím tak, aby přístup k nákladu byl zcela znemožněn. Musí být podepřena alespoň třemi podélnými tyčemi nebo latěmi, připevněnými na obou koncích ložného prostoru k obloukům nebo k posledním bokům ložného prostoru; překračuje-li délka tohoto prostoru 4 m, povinně musí být alespoň jeden doplňující oblouk. Tyto oblouky musí být připevněny tak, aby jejich poloha nemohla být zvenčí měněna;
10. k připevnění plachty slouží:
a) ocelové lano o průměru alespoň 3 mm; nebo
b) provazy konopné nebo sisálové v průměru alespoň 8 mm, potažené průzračným neroztažitelným obalem z plastické hmoty; nebo
c) železné tyče - závory v průměru alespoň 8 mm.
Potažení ocelových lan je nepřípustné s výjimkou průzračného neroztažitelného obalu z plastické hmoty. Železné tyče - závory nesmí být neprůzračnou hmotou potaženy;
11. každé lano a každý provaz musí být z jednoho kusu a na obou koncích musí být opatřeny kovovými koncovkami, každý z nich musí mít dutý nýt, procházející lanem nebo provazem, a kterým je možno protáhnout motouz pro celní pečeť nebo plombu. Lano nebo provaz musí být viditelné z obou stran dutého nýtu, jak je znázorněno v náčrtku č. 6, aby bylo možno přezkoušet, že jsou skutečně z jednoho kusu;
12. každá železná tyč - závora musí být na jednom konci přizpůsobena pro uzavření a na druhém konci opatřena hlavičkou, která znemožňuje otáčet ji po ose, a musí být z jednoho kusu;
13. ocelových lan nebo provazů je možno použít jen tehdy, není-li výška bočnic silničního vozidla menší než 350 mm, přičemž plachta musí zakrývat tyto bočnice nejméně 300 mm;
14. oba kraje části plachty zakrývající otvory určené k nakládce nebo vykládce silničního vozidla musí se dostatečně překrývat. Kromě toho musí se spojovat odklopnou částí ušitou zvenčí ve smyslu ustanovení bodu 5 tohoto oddílu. Prostředky k upevnění musí být buď prostředky uvedenými v bodu 10 tohoto oddílu, nebo koženými řemeny, nebo řemeny z impregnované tkaniny, které se nedají roztáhnout pod podmínkou, že jejich šíře bude nejméně 20 mm a síla 3 mm.