III
Návrhy základních směrů kontroly a hlavních kontrolních akcí na příští pololetí zpracovává na základě podkladů Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a námětů oddělení ÚV KSČ ústřední kontrolní a revizní komise KSČ a předkládá je ke schválení ústřednímu výboru KSČ. Opírá se přitom o důkladný rozbor stavu plnění usnesení sjezdů KSČ, zasedání ÚV KSČ a vlády a o stav plnění plánu rozvoje národního hospodářství a státního rozpočtu. Využívá přitom plně poznatků a návrhů ostatních stranických orgánů, společenských organizací, zejména Ústřední rady odborů a ústředního výboru Československého svazu mládeže, Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a ostatních objektivních orgánů vlády (Státní plánovací komise, ministerstva financí, Státní banky československé apod.).
Ústřední orgány sledují, zda v plánech kontrolní činnosti nižších orgánů je zabezpečeno plnění centrálních úkolů, závazných pro všechny orgány, a zda je zajištěna vzájemná návaznost kontrolních akcí na jednotlivých stupních.
Účastníci koordinace zajistí, aby jejich plány byly předávány i příslušným orgánům lidové kontroly (resorty je předají Ústřední komisi lidové kontroly a statistiky, orgány na Slovensku Komisi lidové kontroly a statistiky Slovenské národní rady, krajské orgány je předají krajským komisím lidové kontroly a statistiky a okresní orgány okresním komisím lidové kontroly a statistiky).
Zvláštní pozornost věnují orgány nově vzniklým problémům a na základě nich zpřesňují plán. Mimořádnou pozornost věnují orgány lidové kontroly racionalizaci výkaznictví, zkvalitňování a snižování administrativního aparátu.
Přitom je nutno spolu s orgány lidové kontroly posoudit dosah nové akce a její vliv na ostatní plánované a zkoordinované úkoly. Zařazování neplánovaných akcí nesmí v žádném případě vést ke snižování účinnosti kontroly. Ústředně plánované akce lze na nižších stupních řízení měnit jen se souhlasem Ústřední komise lidové kontroly a statistiky, která případné změny předkládá ke schválení ústřední kontrolní a revizní komisi KSČ.
Orgány vykonávající kontrolu na místě informují před jejím zahájením o svém záměru buď OV KSČ (u kontroly prováděné společenskými organizacemi) nebo okresní komise lidové kontroly a statistiky (u kontroly prováděné státními a hospodářskými orgány). Obdobně informují tyto orgány o výsledku provedené kontroly. Tato povinnost se netýká přímo nadřízených jednotek (podnik, výrobní hospodářská jednotka, sdružení, ministerstvo) s výjimkou periodických revizí, které samy provádějí.
Plánování a koordinace kontrolních akcí nebyly dosud prováděny tak, aby docházelo k cílevědomému sjednocování úsilí různých kontrolních orgánů. Důsledkem toho byly duplicity, tříštění sil.
Cílem zásad je především podstatné zlepšení plánování, dělby práce a koordinace kontrolní činnosti. Jde o dosažení takového stavu, kdy plánování a koordinace kontrolních akcí se stane pod vedením strany předmětem soustavné péče všech řídících orgánů. Cílem tohoto úsilí je spojování sil různých kontrolních orgánů k plnění rozhodujících úkolů, odstranění zbytečné mnohosti kontrol a tím podstatné zvýšení účinnosti kontroly jako nedílné součásti řízení.
******************************************************************