I
Při zabezpečování kontroly je třeba vycházet ze stěžejní zásady, že řídící orgány a vedoucí pracovníci na všech stupních řízení jsou povinni uskutečňovat účinnou kontrolu jako nedílnou součást své řídící funkce podle zásady "kdo řídí, kontroluje".
Všechny řídící orgány a vedoucí pracovníci i ostatní orgány provádějící kontrolní činnost jsou povinni ji řádně plánovat a koordinovat jak uvnitř vlastní organizační jednotky, tak směrem k podřízeným jednotkám a podle svého charakteru i s orgány ústředními, krajskými nebo okresními.
Orgány provádějící kontrolní činnost plánují a koordinují prověrky, průzkumy, inspekce, revize, tematické rozbory a další rozsáhlé kontrolní akce, prováděné na místě. Zabezpečují také, aby i ostatní kontrolní činnost, zejména kterou provádějí jako nedílnou bezprostřední součást řízení, byla uvnitř organizační jednotky plně zajištěna a účelně organizována. Jejich snahou musí být omezovat krátkodobé a povrchní kontrolní akce a nahrazovat je soustředěným úsilím všech příslušných útvarů organizační jednotky tak, aby jejich práce na místě byla pro kontrolovanou organizaci zásadním přínosem a konkrétní pomocí.
Vedoucí úlohu při plánování a koordinaci kontroly mají orgány a organizace Komunistické strany Československa. K nižším stranickým orgánům, orgánům Revolučního odborového hnutí, Československého svazu mládeže a dalším organizacím Národní fronty a k orgánům lidové kontroly provádějí plánování a koordinaci stranické orgány bezprostředně, zatímco ve státních a hospodářských orgánech prostřednictvím komisí lidové kontroly.
Všechny stranické orgány a organizace i společenské organizace, řídící orgány a vedoucí pracovníci státní a hospodářské správy vycházejí z toho, že plánování a koordinace kontroly je soustavnou, nepřetržitou a cílevědomou činností, která probíhá od vzniku problému až k jeho důslednému vyřešení a trvalému zjednání nápravy.
Plánování kontrolních akcí se opírá o všestrannou znalost a hluboký rozbor stavu a vývoje hospodářství a kultury. Jde o otázky, jejichž prozkoumání přímo na místě přispěje k vytvoření podmínek, aby úkoly byly plněny přesně, včas a podle stanoveného záměru, aby byly rychle a důsledně odstraňovány příčiny vyskytujících se překážek úspěšného plnění úkolů.
Aby bylo zabezpečeno, že rozhodující otázky budou zkoumány v celé šíři, promýšlejí kontrolující orgány při jejich zařazování do plánu kontrolní činnosti, kdo se na kontrolní akci má podílet. Mezi orgány, provádějícími kontrolní činnost, musí být provedena účelná dělba práce, zajišťující využití jejich pracovního zaměření a odborné kvalifikace a také hospodárnost provedení příslušné akce. Všechny orgány, které mohou přispět k objasnění a řešení daných otázek, vzájemně spolupracují a navzájem využívají všech kontrolních poznatků a zkušeností.
Spojují úsilí k tomu, aby od počátku přistupovaly k řešení společně, organizovaně, s jasnou představou o cílech, kterých má být dosaženo, a o prostředcích, jak jich dosáhnout nejúčinněji a nejhospodárněji.
Zajišťují, aby byly vytvářeny podmínky pro nejširší účast pracujících na kontrole a pro plné využití jejich iniciativy a aktivity. Působí, aby maximální účast pracujících se stala trvalou metodou práce zabezpečující plnou demokratičnost kontroly.
Dohodnou se o tom, který orgán provádějící kontrolní činnost má být s ohledem na danou problematiku organizátorem kontrolní akce, kdo ji bude řídit a kdo ponese odpovědnost.
Vytvářejí předpoklady k tomu, aby v provádění kontrolních akcí nedocházelo k nežádoucím duplicitám a častému střídání kontrol v těchže podnicích a organizacích.
Soustřeďováním úsilí zajišťují, aby k nápravě bylo přijímáno menší množství zásadních opatření, která budou soustavně kontrolována až do důsledného splnění.
Všechny orgány, které se podílejí na plánování a koordinaci kontrolních akcí, od počátku společně promýšlejí i metody kontrolní práce. Volí takové, které zajistí objektivní zjištění stavu a tak vytvoří předpoklady, aby rozhodnutí orgánů, která budou vycházet z kontrolních zjištění, byla správná, odpovídající skutečnosti a účinná.
Každý orgán, provádějící kontrolní činnost, vychází při jejím plánování z podmínek a potřeb svého stupně. Vyšší řídící orgány neukládají nad nutnou a zdůvodněnou míru kontrolní úkoly nižším stupňům řízení. Ponechávají jim dostatek možností, aby iniciativně rozvíjely činnost ve své působnosti. Vyšší řídící orgány vycházejí při plánování svých kontrolních akcí také z poznatků a návrhů nižších orgánů, které zobecňují a využívají ve své práci.
Ujednání o koordinaci jsou závazná pro všechny zúčastněné.