Článek 5
Fungování podfondů
1. Jestliže je v souladu s příslušnými ustanoveními nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí rozhodnuto, že dojde k využití fondu, má výbor pravomoc nakládat s podfondy fondu takto:
a) Jako první nesou náklady podfondy odpovídající smluvním stranám, kde je instituce nebo skupina v režimu řešení krize usazena či povolena. V případě řešení krize na úrovni přeshraniční skupiny se náklady rozloží mezi jednotlivé podfondy odpovídající smluvním stranám, kde jsou usazeny či povoleny mateřský podnik a dceřiné podniky, úměrně relativnímu objemu příspěvků, které svému příslušnému podfondu poskytl každý ze subjektů skupiny v režimu řešení krize, v poměru k úhrnnému objemu příspěvků, které podfondům svých států poskytly všechny subjekty dané skupiny.
Pokud má smluvní strana, kde je usazen či povolen mateřský nebo dceřiný podnik, za to, že uplatnění tohoto kritéria pro rozložení nákladů uvedeného v prvním pododstavci vede k velké asymetrii mezi rozložením nákladů mezi jednotlivé podfondy a rizikovým profilem subjektů dotčených řešením krize, může požádat výbor, aby kromě toho neprodleně zvážil i kritéria stanovená v čl. 107 odst. 5 směrnice o ozdravných postupech a řešení krize. Pokud výbor nevyhoví žádosti podané dotčenou smluvní stranou, musí svůj postoj veřejně vysvětlit.
Předmětem využití jsou finanční prostředky, které jsou k dispozici v podfondech odpovídajících smluvním stranám uvedeným v prvním pododstavci tohoto písmene, až do výše nákladů, na jejichž úhradu má každý podfond jednotlivého státu přispět na základě kritérií pro rozložení nákladů podle prvního a druhého pododstavce tohoto písmene, a to tímto způsobem:
- v průběhu prvního roku přechodného období jsou předmětem využití všechny finanční prostředky, které jsou v uvedených podfondech k dispozici;
- v průběhu druhého roku přechodného období je předmětem využití 60 % finančních prostředků, které jsou v uvedených podfondech k dispozici, a ve třetím roce 40 % těchto finančních prostředků;
- během následujících let přechodného období se dostupnost finančních prostředků v podfondech odpovídajících těmto dotčeným smluvním stranám snižuje každoročně o 6 2/3 procentních bodů.
Toto každoroční snižování dostupnosti finančních prostředků v podfondech odpovídajících dotčeným smluvním stranám se rovnoměrně rozloží na čtvrtletí.
b) Na druhém místě, nedostačují-li k naplnění úlohy fondu podle článku 75 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí finanční prostředky dostupné v podfondech dotčených smluvních stran uvedené v písmeni a), jsou předmětem využití finanční prostředky dostupné v podfondech fondu odpovídajících všem smluvním stranám.
Finanční prostředky dostupné v podfondech všech smluvních stran se ve stejném rozsahu, jaký je stanoven ve třetím pododstavci tohoto písmene, doplní zbývajícími finančními prostředky v podfondech jednotlivých států odpovídajících smluvním stranám dotčeným řešením krize podle písmene a).
V případě řešení krize na úrovni přeshraniční skupiny se finanční prostředky, které byly zpřístupněny podle prvního a druhého pododstavce tohoto písmene, rozdělí mezi podfondy dotčených smluvních stran podle téhož klíče, jaký je stanoven pro rozložení nákladů mezi tyto podfondy v písmeni a). Pokud instituce povolená v jedné z dotčených smluvních stran, jichž se řešení krize na úrovni skupiny týká, nepotřebuje všechny finanční prostředky zpřístupněné podle tohoto písmene, použijí se tyto nepotřebné finanční prostředky zpřístupněné podle tohoto písmene k řešení krize subjektů povolených v ostatních smluvních stranách dotčených tímto řešením krize na úrovni skupiny.
Během přechodného období budou všechny podfondy smluvních stran předmětem využití takto:
- v průběhu prvního roku přechodného období je předmětem využití 40 % finančních prostředků, které jsou v uvedených podfondech k dispozici, a v druhém roce 60 % těchto finančních prostředků;
- během následujících let přechodného období se dostupnost finančních prostředků v uvedených podfondech zvyšuje každoročně o 6 2/3 procentních bodů.
Toto každoroční zvyšování dostupnosti finančních prostředků ve všech podfondech smluvních stran se rovnoměrně rozloží na čtvrtletí.
c) Na třetím místě, nedostačují-li k naplnění úlohy fondu podle článku 75 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí finanční prostředky použité v souladu s písmenem b), jsou předmětem využití jakékoli zbývající finanční prostředky v podfondech odpovídajících dotčeným smluvním stranám uvedeným v písmeni a).
V případě řešení krize na úrovni přeshraniční skupiny jsou ve vztahu k řešení krize subjektů povolených na jejich území předmětem využití podfondy dotčených smluvních stran, které neposkytly dostatek finančních prostředků podle písmen a) a b). Příspěvky každého z podfondů se stanoví na základě kritérií pro rozložení nákladů podle písmene a).
d) Na čtvrtém místě, a aniž jsou dotčeny pravomoci výboru uvedené v písmeni e), nedostačují-li k pokrytí nákladů konkrétního opatření k řešení krize finanční prostředky podle písmene c), převedou dotčené smluvní strany uvedené v písmeni a) do fondu mimořádné následné příspěvky od institucí povolených na svém území, které byly získány v souladu s kritérii stanovenými v článku 70 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí.
V případě řešení krize na úrovni přeshraniční skupiny převedou ve vztahu k řešení krize subjektů povolených na svém území následné příspěvky dotčené smluvní strany, které neposkytly dostatek finančních prostředků podle písmen a), b) a c).
e) Nedostačují-li k pokrytí nákladů konkrétního opatření k řešení krize finanční prostředky podle písmene c) a nemohou-li být okamžitě získány mimořádné následné příspěvky podle písmene d), mimo jiné z důvodů souvisejících se stabilitou dotčených institucí, může výbor uplatnit svou pravomoc sjednat pro fond výpůjčky nebo jiné formy podpory v souladu s články 72 a 73 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí nebo svou pravomoc provádět dočasné převody mezi podfondy v souladu s článkem 7 této dohody.
Pokud se výbor rozhodne uplatnit pravomoci uvedené v prvním pododstavci tohoto písmene, převedou dotčené smluvní strany uvedené v písmeni d) do fondu mimořádné následné příspěvky za účelem náhrady výpůjček či jiných forem podpory nebo dočasného převodu mezi podfondy.
2. Výnosy z investic prostředků převedených do fondu, které byly uskutečněny v souladu s článkem 74 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí, se mezi jednotlivé podfondy rozdělí v příslušném poměru na základě jejich dostupných finančních prostředků, s vyloučením veškerých nároků nebo neodvolatelných platebních příslibů pro účely článku 75 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí, které jsou jednotlivým podfondům přiřaditelné. Výnosy z investic plynoucí z operací k řešení krize, které může fond uskutečnit v souladu s článkem 75 nařízení o jednotném mechanismu pro řešení krizí, se mezi jednotlivé podfondy rozdělí v příslušném poměru na základě prostředků, jimiž každý z nich ke konkrétnímu opatření k řešení krize přispěl.
3. Po uplynutí přechodného období všechny podfondy splynou a zaniknou.