Článek 88
1. Prováděcí finanční plány ústředních orgánů, výrobních hospodářských jednotek a podniků vyjadřují v penězích souhrnně celkovou hospodářskou činnost těchto organizací. Přestože finanční plán řídí především oblast finančního hospodaření, má prostřednictvím ekonomických nástrojů založených na působení finančních vztahů účinný ekonomický vliv na celou hospodářskou činnost podniků i nadpodnikového orgánu.
Finanční plán, založený na působení finančních vztahů, aktivně ovlivňuje hmotné vztahy a proporce plánu směrem k maximální efektivnosti. V tomto působení finančního plánu se objektivně projevuje jeho základní funkce.
V prováděcích finančních plánech se konkretizují úkoly v tvorbě a použití finančních zdrojů a uvádějí se objemy finančních potřeb i zdroje jejich krytí. Jsou v nich vyjádřeny též vztahy podniku k nadřízenému orgánu, ke státnímu rozpočtu i k úvěrovému plánu.
2. Návrh finančního plánu na rok 1967 tvoří:
a) finanční bilance (formulář F - 1)
b) přehled o tvorbě hrubého důchodu (zisku) (formulář F - 2)
c) přehled o rozdělení hrubého důchodu (zisku) (formulář F - 3)
d) přehled o pohybu neinvestičních fondů (formulář F - 4)
e) propočet oběžných prostředků (formulář F - 5)
f) propočet odpisů a odvodů ze základních prostředků (formulář F - 6)
g) propočet ostatních zdrojů a potřeb (formulář F - 7)
h) propočet dotací k cenám a intervencí k prodejním cenám (formulář F - 8)
ch) propočet financování reprodukce základních prostředků (formulář F - 9)
i) propočet daně z obratu (formulář F - 10 a F - 11)
j) přehled státních úkolů a ze státního rozpočtu dotovaných podnikových a oborových úkolů výzkumných a vývojových prací řešených hospodářskými organizacemi (formulář F - 20).
Formuláře finančního plánu F - 4 a F - 9 se sestavují za skutečnost roku 1966 a návrh plánu na rok 1967 v cenách, metodice a organizaci k 1. 1. 1967; formulář F - 8 pouze za návrh na r. 1967 v cenách, organizaci a metodice k 1. 1. 1967. Ostatní formuláře se sestavují podle předepsaných vzorů.
3. Výrobní hospodářské jednotky a nadřízené orgány předkládají návrh finančního plánu zásadně v souhrnu za celé hospodářství jimi řízené. Kromě toho přehled o tvorbě hrubého důchodu (zisku) (formulář F - 2) bude předložen i podle odvětví (tj. za průmysl, stavebnictví, odbyt a zásobování, dopravu, zemědělství, lesnictví, obchod a veřejné stravování, výkup a ostatní odvětví), a to z hlediska organizačního uspořádání (tj. za souhrn podniků příslušné činnosti); přehled o rozdělení hrubého důchodu (zisku) (formulář F - 3) bude předložen i za jednotlivé výrobní hospodářské jednotky.
Slovenská národní rada předloží kromě návrhu finančního plánu za celý resort také návrhy finančních plánů za jednotlivá pověřenectva Slovenské národní rady.
4. Finanční bilance (F - 1) shrnuje veškeré zdroje a potřeby hospodářských organizací a souhrnně vyjadřuje výsledky dílčích finančních plánů. Ve svém vyjádření brutto zachycuje přehled o celkové tvorbě zdrojů a celkových potřebách finančních prostředků a v dalších sloupcích vyjadřuje rozdělení zdrojů k vlastnímu použití, k odvodu do státního rozpočtu, popř. k vrácení do úvěrové soustavy a na straně potřeb určuje ve stejném členění zdroje krytí potřeb. Tím vyjadřuje i celkový vztah hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu a podíl úvěru na krytí jejich celkových potřeb.
U výrobních hospodářských jednotek s omezeným působením hmotné zainteresovanosti může být ve výjimečných případech plánována ztráta. Na úhradu plánované ztráty bude ze státního rozpočtu poskytnuta dotace, jejíž plánovaná výše je horním limitem čerpání. Tato dotace může být čerpána pouze na základě normy úhrady dohodnuté s ministerstvem financí.
5. Přehled o tvorbě hrubého důchodu (zisku) (formulář F - 2) vyjadřuje výsledek hospodářské činnosti a používá se pro všechny činnosti. Přehled o tvorbě hrubého důchodu má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 3, F - 6, F - 8 a poskytuje údaje pro stanovení propočtových ukazatelů na formuláři F - 5.
6. Přehled o rozdělení hrubého důchodu (zisku) (F - 3) zachycuje jednotlivé druhy odvodů jak do ústředního rozpočtu, tak i do rozpočtů národních výborů a příděly fondům. Je společný pro ústřední orgány (organizace), uplatňující různé varianty zainteresovanosti s tím, že organizace se zainteresovaností na zisku a organizace s omezeným působením hmotné zainteresovanosti nevyplňují řádek 11, tj. hrubý důchod a odvod ze zisku uvádějí na ř. 14. Přehled o rozdělení hrubého důchodu (zisku) má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 2, F - 4, F - 5, F - 9.
7. Přehled o pohybu neinvestičních fondů (F - 4) zachycuje vývoj a použití fondů (včetně převodů prostředků mezi jednotlivými fondy) s výjimkou fondu investic. Přehled o pohybu fondů má přímou návaznost na formuláře F - 3, F - 5, F - 9.
8. Propočet oběžných prostředků (F - 5) sestavují všechny podniky bez rozdílu forem hmotné zainteresovanosti. Poskytuje přehled o úhrnné potřebě oběžných prostředků a o zdrojích krytí. Podnikové propočty oběžných prostředků jsou členěny v souladu se směrnicemi k jednotné účtové osnově. Minimálně jsou však zásoby členěny na předměty jednorázové a postupné spotřeby, nedokončenou výrobu a polotovary vlastní výroby, výrobky a zboží. V propočtu se uvádějí vždy stavy k počátku a ke konci plánovaného období. Stavy zásob k počátku roku zahrnují všechny změny provedené k počátku roku. Změny je nutno v komentáři vyčíslit a odůvodnit.
Odvod ze zásob a úroky z úvěrů se propočtou ve spolupráci se Státní bankou československou na základě výše úvěrů a stanovených úrokových sazeb.
Propočet oběžných prostředků má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 2, F - 3, F - 4.
9. Propočet odpisů a odvodů ze základních prostředků (F - 6) zahrnuje výpočet odpisů ze základních prostředků a výpočet odvodů ze základních prostředků.
Propočet odpisů má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 2, F - 3, F - 9.
10. Propočet ostatních zdrojů a potřeb (F - 7) je pomocným formulářem pro výpočet ostatních zdrojů a potřeb, které nevyplývají z tvorby hrubého důchodu.
Intervence k nákupním cenám zemědělských výrobků, cenové rozdíly a slevy zemědělcům se doloží propočtem.
Propočet ostatních zdrojů a potřeb má přímou vazbu na formulář F - 1.
11. Propočet dotací k cenám - intervencí k prodejním cenám (F - 8).
Propočet zahrnuje výpočet dotací k cenám popř. intervencí k prodejním cenám podle stanovených sazeb. Zásady obsažené ve směrnici ministerstva financí pro stanovení dotací k cenám (čj. MF 113/40 070/1965 - Věstník ministerstva financí č. 7/1965) zůstávají na rok 1967 v platnosti.
Propočet dotací k cenám ústřední orgány předloží na samostatných formulářích podle jednotlivých výrobních hospodářských jednotek; propočet intervencí k prodejním cenám se předkládá za ústřední orgán jako celek.
Propočet dotací má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 2.
12. Propočet financování reprodukce základních prostředků (F - 9).
Financování reprodukce základních prostředků je stanoveno vyhláškou ministerstva financí a Státní banky československé. Podkladem pro sestavení propočtu financování reprodukce základních prostředků je výsledek výběrového řízení, dohodnutého se Státní bankou československou.
Do formuláře F - 9 - propočet financování reprodukce základních prostředků - je zařazena údržba, opravy a generální opravy, které jsou u hospodářských organizací hrazeny na vrub nákladů.
Součástí financování reprodukce základních prostředků jsou výdaje na projektovou dokumentaci a jiné investice. Jiné investice zahrnují též náhrady za odnětí půdy zemědělské výrobě.
Propočet financování reprodukce základních prostředků má přímou vazbu na formuláře F - 1, F - 3, F - 6.
Úroky z investičních úvěrů se propočtou na základě stanovených úrokových sazeb a výše investičních úvěrů ve spolupráci se Státní bankou československou.
Ze státního rozpočtu lze poskytovat dotace hospodářským organizacím s obecným způsobem financování investiční výstavby.
Dotace se poskytují v rámci prostředků předem plánovitě stanovených ve státním rozpočtu podle těchto zásad:
a) hospodářské organizace předloží návrhy na dotace na investiční výstavbu nadřízenému orgánu ve lhůtách stanovených pro výběrové řízení;
b) ústřední orgány (v odvětvích, kde působí pověřenci, po dohodě s pověřenectvem) předloží ministerstvu financí návrhy na dotace s rozborem a včetně stanoviska Státní banky československé. Ministerstvo financí pak dá konečné nebo předběžné přísliby dotací po projednání se Státní plánovací komisí, s pověřenectvem Slovenské národní rady pro finance, Státní komisí pro techniku a Státní bankou československou a popř. po expertním posouzení;
c) zahrnutí dotací do státního rozpočtu neznamená právo na automatické čerpání dotací. Ministerstvo financí, popř. orgán jím zmocněný, bude uvolňovat dotace na základě prověrky efektivnosti a podmínek pro poskytnutí dotace;
d) v roce 1967 budou poskytovány dotace na investice podle rámcových podmínek hospodaření podniků od 1. ledna 1967.
13. Propočet daně z obratu (F - 10 a F - 11).
Návrh propočtu daně z obratu předkládají na formuláři F - 10 a F - 11 ústřední orgány a organizace uvedené na těchto formulářích.
Podniky sestaví propočet daně na základě svých odbytových plánů pro vnitřní obchod (tržní dodávky) a pro ostatní odběratele (mimotržní dodávky).
Členění návrhu podle položek sazebníku bude provedeno na formuláři F - 10 v rozsahu určeném pro sledování skutečností ve statistickém výkaze V (Daň) 15 - 12, popř. v rozsahu členění plánu odbytu (formulář 02 - 07).
Podniky sdělí své propočty daně v celkovém objemu finančním odborům okresních národních výborů do 7 dnů po jejich schválení vedením podniku.
14. Přehled státních úkolů a ze státního rozpočtu dotovaných podnikových a oborových úkolů výzkumných a vývojových prací řešených hospodářskými organizacemi (F - 20) je podkladem pro stanovení výše prostředků ze státního rozpočtu
a) ústředním orgánům na úhradu faktur za státní úkoly řešené hospodářskými organizacemi, které budou uvedeny na formuláři F - 13 ve skupině 1. Hospodářství, oddíl 2, § 2, čl. 1 pod seskupením položky 2 - služby a práce nevýrobní povahy,
b) hospodářským organizacím formou dotace na úhradu nákladů spojených s řešením úkolů státního plánu výzkumných a vývojových prací podnikového a oborového charakteru, které budou příslušným podnikům nebo oborovým ředitelstvím (realizátorům úkolů) uvedeny na řádku 20 formuláře F - 7.
Kromě formuláře finančního plánu F - 20 předloží ústřední orgány ještě společný formulář Státní plánovací komise a ministerstva financí s názvem "Souhrn prostředků státního prováděcího plánu a státního rozpočtu pro fond vědy a techniky" (formulář č. 15 - 01). Údaje na tomto formuláři, týkající se finančního zabezpečení neinvestičních potřeb rozvoje vědy a techniky, se vypracují v návaznosti na údaje, uvedené ve formulářích F - 2, F - 4, F - 7, F - 12, F - 13.