Čl. 4
Redistribuce prostředků ve VHJ
1. Jednotné odvody a ostatní ekonomické nástroje tvoří vzájemně svázanou soustavu, zaměřenou na objektivní ovlivňování práce podniků a na účelnou kombinaci výrobních činitelů. Proto je nezbytné, aby oborová ředitelství zajišťovala jejich působení přímo na podniky.
2. Současná ekonomická situace, ale i charakter některých VHJ nedovolí, aby byly tyto zásady ve všech případech uplatňovány bez výjimek. Rámcové podmínky hospodaření podniků připouštějí, aby oborová ředitelství prováděla podle dlouhodobě stanovených principů nezbytnou redistribuci prostředků mezi podniky uvnitř VHJ. Tato redistribuce nesmí mít - až na vládou schválené výjimky - charakter změn sazeb a tím změn kritérií efektivnosti, ale dodatkových odvodů a dotací vyjádřených zpravidla v absolutních částkách.
3. Při redistribuci prostředků bude nutno zachovat tento postup:
a) oborová ředitelství pečují o to, že budou vytvořeny předpoklady, aby jednotlivé podniky (a tedy VHJ jako celek) mohly splnit jednotné odvody do státního rozpočtu, jakož i ostatní finanční povinnosti. K tomu účelu mají právo poskytovat mimořádné dotace podnikům s nižší ekonomickou úrovní bez požadavků na státní rozpočet. Pro oborová ředitelství mohou být stanoveny zásady postupného omezování redistribuce;
b) ve většině VHJ by měla být uplatněna zásada co nejrychlejšího odstranění dotací, poskytovaných oborovými ředitelstvími podnikům. Je proto účelné
- poskytovat mimořádnou dotaci zaostávajícím podnikům pouze tehdy, když není možné situaci řešit jinak, zejména racionalizačními opatřeními, změnou výrobního programu, likvidací neefektivních provozoven apod.;
- dotace stanovit zpravidla na přechodnou dobu a počítat s jejich poklesem rok od roku,
- stanovit, že podniky požadující dotace (slevy) jsou povinny navrhnout opatření k postupné likvidaci své finanční závislosti na dotacích nebo slevách,
- vycházet ze zásady, že na dotaci nemají podniky nárok a může jim být snížena nebo zrušena, pokud se ukáže, že je možno výrobní program podniků efektivně zajistit jinak, nebo že podnik neplní dohodnutá racionalizační opatření, nežádoucím způsobem zvyšuje mzdy apod.,
- stanovit dodatkové odvody progresívním podnikům závazně a dlouhodobě po projednání s nimi tak, aby nedošlo k paušálnímu odčerpávání prostředků podniků dobře pracujících a tím k podlomení jejich iniciativy.
4. Dočasné uložení dodatkových odvodů, zejména v období zavádění zásad nelze chápat jako diskriminační opatření proti progresívním podnikům, protože jejich "progresivita" stejně jako "zaostalost" jiných podniků je z velké části důsledkem minulého vývoje a přidělování investic ze státního rozpočtu. Tento vliv je respektován prováděnou cenovou přestavbou za výrobní obory a skupiny výrobků, ale nikoliv za jednotlivé podniky v rámci VHJ.
5. V některých VHJ bude nutno počítat s redistribucí prostředků mezi podniky na delší dobu, a to zejména v oborech s dlouhodobě vázanými prostředky, nebo kde jsou jiné dlouhodobé objektivní důvody pro rozdílnou úroveň rentability. I v těchto případech je nutno v co největší míře dodržet zásady uvedené v dřívějších bodech s tím, že redistribuce bude dlouhodobým systémem.
6. Celkový program likvidace dodatkových odvodů (přirážek) a dotací (slev) ve všech případech, kdy nejde o objektivně dané a dlouhodobě působící podmínky, stanoví oborové ředitelství po projednání s podniky zúčastněnými na redistribuci finančních prostředků.