CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 62/2025 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů Čl. I

Čl. I

62/2025 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů

Čl. I

Vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění vyhlášky č. 39/2010 Sb., vyhlášky č. 269/2012 Sb., vyhlášky č. 9/2015 Sb., vyhlášky č. 444/2016 Sb., vyhlášky č. 462/2017 Sb., vyhlášky č. 371/2020 Sb. a vyhlášky č. 220/2022 Sb., se mění takto:

1. V poznámce pod čarou č. 2 se věta "Směrnice Komise 2009/5/ES, kterou se mění příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě." zrušuje.

2. Na konci poznámky pod čarou č. 2 se na samostatný řádek doplňuje věta "Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/846 ze dne 14. března 2024, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě.".

3. V § 5 odst. 1 písm. a), b) a c) a v § 8 odst. 1 písm. a), b) a c) se slova "přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího klasifikaci závažných porušení pravidel Unie, která mohou vést ke ztrátě dobré pověsti podnikatele v silniční dopravě 7)" nahrazují slovy "přílohy č. 8 k této vyhlášce".

Poznámka pod čarou č. 7 se zrušuje.

4. V § 5 odst. 1 písm. b) a v § 8 odst. 1 písm. b) se text "I1"nahrazuje textem "I5".

5. V § 5 odst. 1 písm. c) a v § 8 odst. 1 písm. c) se slova "až I5" nahrazují slovy ", I6 a I7".

6. Za přílohu č. 7 se vkládá nová příloha č. 8, která zní:

"Příloha č. 8

1. Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85, v platném znění

+------+----------------+------------------------------------------------------------------------------------+-------------------------------------------------+

| č. | USTANOVENÍ | TYP PORUŠENÍ | ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI |

| | NAŘÍZENÍ | +---------------+-----------+----------+----------+

| | | | Nejzávažnější | Velmi | Závažné | Menší |

| | | | porušení | závažné | porušení | porušení |

| | | | | porušení | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------------------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| A | Osádka |

+------+----------------+------------------------------------------------------------------------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| A1 | Čl. 5 odst. 1 | Nedodržení minimálního věku průvodčích | | | X | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------------------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B | Doby řízení |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B1 | Čl. 6 odst. 1 | Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin, pokud není | 9 h < ... < 10 h | | | | X |

+------+ | povoleno prodloužení této doby na 10 hodin +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B2 | | | 10 h ≤... < 11 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B3 | | | 11 h ≤... | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B4 | | Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin o 50 % nebo | 13,5 h ≤ ... | X | | | |

| | | více | | | | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B5 | | Překročení prodloužené denní doby řízení v délce 10 hodin, | 10 h < ... < 11 h | | | | X |

+------+ | pokud je povoleno prodloužení +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B6 | | | 11 h ≤ ... < 12 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B7 | | | 12 h ≤... | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B8 | | Překročení denní doby řízení v délce 10 hodin o 50 % nebo | 15 h ≤ ... | X | | | |

| | | více | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B9 | Čl. 6 odst. 2 | Překročení týdenní doby řízení | 56 h < ... < 60 h | | | | X |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B10 | | | 60 h ≤ ... < 65 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B11 | | | 65 h ≤ ... < 70 h | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B12 | | Překročení týdenní doby řízení o 25 % nebo více | 70 h ≤ ... | X | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B13 | Čl. 6 odst. 3 | Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou | 90 h < ... < 100 h | | | | X |

+------+ | po sobě následujících týdnů +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B14 | | | 100 h ≤ ... < 105 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B15 | | | 105 h ≤ ... < 112,5 h | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| B16 | | Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou | 112,5 h ≤ ... | X | | | |

| | | po sobě následujících týdnů o 25 % nebo více | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| C | Přestávky |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| C1 | Článek 7 | Překročení nepřerušené doby řízení v délce 4,5 hodiny | 4,5 h < ... < 5 h | | | | X |

+------+ | před přestávkou +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| C2 | | | 5 h ≤ ... < 6 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| C3 | | | 6 h ≤ ... | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D | Doby odpočinku |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D1 | Čl. 8 odst. 2 | Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než | 10 h ≤ ... < 11 h | | | | X |

+------+ | 11 hodin, pokud není povolena zkrácená denní doba +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D2 | | odpočinku | 8,5 h ≤ ... < 10 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D3 | | | ... < 8,5 h | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D4 | | Nedostatečná zkrácená denní doba odpočinku v délce kratší | 8 h ≤ ... < 9 h | | | | X |

+------+ | než 9 hodin, pokud je zkrácení povoleno +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D5 | | | 7 h ≤ ... < 8 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D6 | | | ... < 7 h | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D7 | | Nedostatečné rozdělení denní doby odpočinku na části | 3 h + [8 h ≤ ... | | | | X |

| | | kratší než 3 hodiny + 9 hodin | < 9 h] | | | | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D8 | | | 3 h + [7 h ≤ ... | | | X | |

| | | | < 8 h] | | | | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D9 | | | 3 h + [. < 7 h] | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D10 | Čl. 8 odst. 5 | Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než | 8 h ≤ ...< 9 h | | | | X |

+------+ | 9 hodin v případě řízení vozidla více řidiči +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D11 | | | 7 h ≤ ... < 8 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D12 | | | ... < 7 h | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D13 | Čl. 8 odst. 6 | Nedostatečná zkrácená týdenní doba odpočinku v délce | 22 h ≤ ... < 24 h | | | | X |

+------+ | kratší než 24 hodin +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D14 | | | 20 h ≤ ... < 22 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D15 | | | ... < 20 h | | X | | |

+------+ +------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D16 | | Nedostatečná týdenní doba odpočinku v délce kratší než | 42 h ≤ ... < 45 h | | | | X |

+------+ | 45 hodin, pokud není povolena zkrácená týdenní doba +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D17 | | odpočinku | 36 h ≤ ... < 42 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D18 | | | ... < 36 h | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D19 | Čl. 8 odst. 6 | Překročení šesti po sobě jdoucích 24hodinových časových | ... < 3 h | | | | X |

+------+ | úseků následujících po předchozí týdenní době odpočinku +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D20 | | | 3 h ≤ ... < 12 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D21 | | | 12 h ≤ ... | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D22 | Čl. 8 odst. 6b | Žádná náhrada za dvě po sobě jdoucí zkrácené týdenní | | | X | | |

| | | doby odpočinku | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D23 | Čl. 8 odst. 8 | Běžná týdenní doba odpočinku nebo jakákoli týdenní | | | X | | |

| | | doba odpočinku delší než 45 hodin čerpaná ve vozidle | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| D24 | Čl. 8 odst. 8 | Zaměstnavatel nehradí náklady na ubytování mimo vozidlo | | | | X | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E | Odchylka od pravidla 12 dnů |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E1 | Čl. 8 odst. 6a | Překročení dvanácti po sobě jdoucích 24hodinových | ... < 3 h | | | | X |

+------+ | časových úseků následujících po předchozí běžné týdenní +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E2 | | době odpočinku | 3 h ≤ ... < 12 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E3 | | | 12 h ≤ ... | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E4 | Čl. 8 odst. 6a | Týdenní doba odpočinku po dvanácti po sobě jdoucích | 67 h < ... < 69 h | | | | X |

+------+ písm. b) | 24hodinových časových úsecích +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E5 | bod ii) | | 65 h < ... ≤ 67 h | | | X | |

+------+ | +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E6 | | | ... ≤ 65 h | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E7 | Čl. 8 odst. 6a | Doba řízení probíhající mezi 22.00 hod. a 6.00 hod. | 3 h < ... < 4,5 h | | | X | |

+------+ písm. d) | trvající déle než 3 hodiny před přestávkou, pokud +-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| E8 | | ve voze nejsou nejméně dva řidiči | 4,5 h ≤ ... | | X | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| F | Organizace práce |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| F1 | Čl. 8 odst. 8a | Dopravní podnik, který neorganizuje práci řidičů tak, | | | X | | |

| | | aby se řidiči mohli vrátit do provozovny zaměstnavatele | | | | | |

| | | nebo do místa bydliště řidiče | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| F2 | Čl. 10 odst. 1 | Souvislost mezi mzdou a ujetou vzdáleností, rychlostí | | | X | | |

| | | dodání nebo objemem přepravovaného zboží | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

| F3 | Čl. 10 odst. 2 | Žádná nebo nesprávná organizace práce řidiče, chybějící | | | X | | |

| | | poučení řidiče umožňující mu dodržovat právní předpisy | | | | | |

| | | nebo nesprávné poučení | | | | | |

+------+----------------+------------------------------------------------------------+-----------------------+---------------+-----------+----------+----------+

2. Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti tykajících se silniční dopravy, v platném znění

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------------------------------------------------+

| č. | USTANOVENÍ | TYP PORUŠENÍ | ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI |

| | NAŘÍZENÍ | +---------------+----------+------------------------------+

| | | | Nejzávažnější| Velmi | Závažné |

| | | | porušení | závažné | porušení |

| | | | | porušení | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| G | Montáž tachografu |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| G1 | Čl. 3 odst. 1, | Není namontován a nepoužívá se typově schválený tachograf | X | | |

| | 4, 4a | | | | |

| | a článek 22 | | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H | Používání tachografu, karty řidiče nebo záznamového listu |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H1 | Čl. 23 odst. 1 | Používání tachografu, jenž nebyl zkontrolován schválenou dílnou | | X | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H2 | Článek 27 | Řidič je držitelem více než jedné karty řidiče nebo používá více | | X | |

| | | než jednu kartu řidiče | | | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H3 | | Řidič používá kartu řidiče, jež byla padělána; toto jednání | X | | |

| | | je považováno za řízení bez karty řidiče | | | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H4 | | Řidič používá kartu řidiče, jejímž není držitelem; toto jednání | X | | |

| | | je považováno za řízení bez karty řidiče | | | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H5 | | Řidič používá kartu řidiče, která byla získána na základě | X | | |

| | | nepravdivých prohlášení nebo padělaných dokladů; toto jednání | | | |

| | | je považováno za řízení bez karty řidiče | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H6 | Čl. 32 odst. 1 | Nesprávné fungování tachografu; například: tachograf nebyl řádně | | X | |

| | | zkontrolován, kalibrován a zaplombován | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H7 | Čl. 32 odst. 1 | Nesprávné používání tachografu; například: záměrné, dobrovolné | | X | |

| | a čl. 33 odst. 1 | nebo uložené zneužití, nedostatečné pokyny o správném používání atd. | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H8 | Čl. 32 odst. 3 | Ve vozidle se nachází nebo se používá klamný přístroj umožňující | X | | |

| | | pozměnit záznamy tachografu | | | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H9 | | Padělání, skrývání, potlačování nebo ničení údajů zaznamenaných | X | | |

| | | na záznamových listech nebo uchovávaných v tachografu nebo na kartě | | | |

| | | řidiče a stažených z tachografu nebo karty řidiče | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H10 | Čl. 33 odst. 2 | Podnik neuchovává záznamové listy, výtisky a stažené údaje | | X | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H11 | | Zaznamenané a uchovávané údaje nejsou k dispozici po dobu nejméně | | X | |

| | | jednoho roku | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H12 | Čl. 34 odst. 1 | Nesprávné používání záznamových listů / karet řidiče | | X | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H13 | | Nepovolené vyjmutí záznamových listů nebo karty řidiče, které má | | X | |

| | | vliv na zaznamenávání příslušných údajů | | | |

+------+ +----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H14 | | Záznamový list nebo karta řidiče se používají po dobu delší, než | | X | |

| | | pro kterou jsou určeny, přičemž dochází ke ztrátě údajů | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H15 | Čl. 34 odst. 2 | Používání ušpiněných nebo poškozených záznamových listů nebo karet | | X | |

| | | řidiče, přičemž údaje nejsou čitelné | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H16 | Čl. 34 odst. 3 | Nepoužití ručního zadání údajů v případech určených přímo | | X | |

| | | použitelnými předpisy | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H17 | Čl. 34 odst. 4 | Nepoužití správného záznamového listu nebo nevložení karty řidiče | | | X |

| | | do správného otvoru v tachografu; při řízení vozidla více řidiči | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| H18 | Čl. 34 odst. 5 | Nesprávné používání přepínacího mechanismu | | X | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I | Předkládání informací |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I1 | Čl. 34 odst. 5 | Nesprávné použití nebo nepoužití značky trajekt/vlak | | | X |

| | písm. b) bod v) | | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I2 | Čl. 34 odst. 6 | Požadované informace nejsou zaneseny do záznamového listu | | X | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I3 | Čl. 34 odst. 7 | Záznamy neuvádějí symboly zemí, jejichž hranice řidič překročil | | | X |

| | | během denní pracovní doby | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I4 | Čl. 34 odst. 7 | Záznamy neuvádějí symboly zemí, ve kterých začala a skončila | | | X |

| | | denní pracovní doba řidiče | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I5 | Článek 36 | Odmítnutí kontroly | | X | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I6 | Článek 36 | Nepředložení ručně provedených záznamů a výtisků pořízených v daném | | X | |

| | | dni a v předchozích 56 dnech | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| I7 | Článek 36 | Nepředložení karty řidiče, pokud je řidič jejím držitelem | | X | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| J | Chybná funkce |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| J1 | Čl. 37 odst. 1 | Oprava tachografu nebyla provedena schváleným montérem nebo dílnou | | X | |

| | a čl. 22 odst. 1 | | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

| J2 | Čl. 37 odst. 2 | V době, kdy je tachograf mimo provoz nebo nefunguje správně, řidič | | X | |

| | | neuvede všechny požadované informace o časových úsecích, které už | | | |

| | | tachografem nebyly zaznamenávány | | | |

+------+------------------+----------------------------------------------------------------------+---------------+----------+------------------------------+

".