CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 62/1986 Sb. Vyhláška o Mezinárodní úmluvě o bezpečnosti kontejnerů Zkušební zatížení a metody zkoušení

Zkušební zatížení a metody zkoušení

62/1986 Sb. Vyhláška o Mezinárodní úmluvě o bezpečnosti kontejnerů

Zkušební zatížení a metody zkoušení

Přiměřeně k druhu kontejneru budou následující zkušební zatížení a metody zkoušek používány pro všechny typy zkoušených kontejnerů:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zkušební zatížení Zkušební metody

a použité síly

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Zdvihání

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontejner s předepsaným vnitřním zatížením musí být zdvihán tak, aby se zřetelně neprojevily

síly zrychlení. Po zdvihnutí zůstane kontejner zavěšen nebo zdvihnut po dobu 5 minut, pak se spouští

na zem.

A) Zdvihání za rohové prvky

Vnitřní zatížení i) Zdvihání za horní rohové prvky

Rovnoměrné rozložení zatížení takové, aby celková U kontejnerů delších než 10 stop (3 000 mm)

hmotnost kontejneru spolu se zkušebním zatížením (nominální délka) musí zdvihací síly

se rovnala 2 R působit vertikálně na všech čtyřech

rohových prvcích. U kontejnerů do 10 stop

(3 000 mm) (nominální délka) musí zdvihací

síly působit na všech čtyřech rohových

prvcích tak, aby úhel mezi každým zdvihacím

zařízením a vertikálou činil 30 stupňů.

Síly působící zvnějšku ii)Zdvihání za spodní rohové prvky

Takové, které zdvihají celkovou hmotnost 2 R Zdvihání kontejnerů se děje tak, že

stanoveným způsobem (podle sloupce Zkušební zdvihací zařízení se upevňuje pouze na

metody) spodní rohové prvky. Síly zdvihu musí

tvořit s horizontálou následující úhel:

30 stupňů pro kontejnery 40 stop

(12 000 mm) nominální délky nebo větší

37 stupňů pro kontejnery 30 stop

(9 000 mm) nominální délky a více, avšak

nezahrnující 40stopé (12 000 mm)

45 stupňů pro kontejnery 20 stop

(6 000 mm) nominální délky a více, avšak

nezahrnující 30stopé (9 000 mm)

60 stupňů pro kontejnery menší než 20 stop

(6 000 mm) nominální délky.

B) Zdvihání jinými doplňujícími metodami

Vnitřní zatížení i) Zdvihání za nabírací otvory pro vidlicové

překladače

Rovnoměrně rozložené zatížení, při kterém Kontejner se umístí na opěrách,

celková hmotnost kontejneru a zkušebního nacházejících se v jedné rovině, přičemž

zatížení činí 1,25 R. v ose každého nabíracího otvoru, který se

používá pro zdvih kontejneru, se umístí

jedna opěra.

Síly působící zvnějšku Opěry musí mít šířku, rovnající se šířce

vidlice, používaných při manipulaci a musí

Síly, dovolující zdvihnout celkovou hmotnost, zasahovat do délky 0,75 nabíracího otvoru.

rovnající se 1,25 R předepsaným způsobem

(sloupec Zkušební metody). ii) Zdvihání za vybrání pro klešťová chapadla

Vnitřní zatížení Kontejner se umístí na podložkách,

nacházejících se v jedné rovině, přičemž

Rovnoměrně rozložené zatížení, při kterém pod každé vybrání pro klešťová chapadla se

celková hmotnost kontejneru a zkušebního umístí jedna podložka.

zatížení činí 1,25 R. Tyto podložky musí mít stejné rozměry jako

zdvihací plocha klešťového chapadla, jehož

použití se předpokládá.

Síly působící zvnějšku iii) Ostatní metody

Síly, dovolující zdvihnout celkovou hmotnost Jestliže jsou kontejnery konstruovány pro

1,25 R předepsaným způsobem (sloupec zdvihnutí v loženém stavu jakoukoli

Zkušební metody) jinou metodou, neuvedenou pod body A) nebo B) i)

a ii), musí být zkoušeny na vnitřní zatížení

a síly, působící zvnějšku analogicky platným

podmínkám zrychlení.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.Stohování

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Pro podmínky mezinárodní přepravy, kde maximální síly vertikálního zrychlení se značně liší od 1,8 g a kdy je přeprava kontejnerů spolehlivě a účinně vymezena pouze těmito podmínkami přepravy,

může se stohovací zatížení odpovídajícím způsobem měnit v určitém poměru k silám zrychlení.

2. Kontejnery, které vyhověly této zkoušce, mohou být považovány za schopné snést výše uvedené

statické stohovací zatížení, které musí být vyznačeno na schvalovacím štítku KBK v rubrice

"Přípustná stohovací hmotnost při 1,8 g (kg a lb)".

Vnitřní zatížení Kontejner, zatížený předepsaným vnitřním

zatížením, bude umístěn na čtyřech podložkách

Takové rovnoměrně rozložené zatížení, aby v jedné rovině, umístěných na pevném povrchu;

celková hmotnost kontejneru a zkušebního pod každým dolním rohovým prvkem nebo

zatížení se rovnala 1,8 R. Nádržkové odpovídajícím rohovým zařízením jedna podložka.

kontejnery mohou být zkoušeny prázdné. Podložky mají být vycentrovaně uloženy pod prvky

a musí být přibližně stejných rozměrů, jako

prvky.

Síly působící zvnějšku Každá zvnějšku působící síla bude působit na

každý rohový prvek pomocí odpovídajícího

Takové, aby každý ze čtyř horních rohových zkušebního rohového prvku nebo pomocí podložky

prvků byl vystaven vertikální síle, působící stejných rozměrů. Zkušební rohový prvek má být

směrem dolů, která se rovná 1/4 x 1,8 přípustné posunut oproti hornímu rohovému prvku

výše statického stohovacího zatížení. kontejneru o 25 mm (1 palec) příčně a 38 mm

(1,5 palce) podélně.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3.Soustředěné zatížení

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

a) Na střechu

Vnitřní zatížení

žádné

Síly působící zvnějšku Zvnějšku působící síly musí působit

vertikálně směrem dolů na vnější povrch

Soustředěné zatížení 300 kg (660 lb), nejslabší části střechy kontejneru.

rovnoměrně rozložené na ploše o rozměru

600 x 300 mm (24 palce x 12 palců)

b) Na podlahu

Vnitřní zatížení Zkouška má být provedena u kontejneru,

spočívajícího na čtyřech podpěrách na jedné

Dvě soustředěná zatížení po 2 730 kg (6 000 lb) úrovni pod jeho čtyřmi dolními rohovými prvky

každé, působící na podlahu kontejneru každé tak, aby základna kontejneru se mohla volně

styčnou plochou 142 cm2 (22 čtverečných palců) prohnout.

Po celé ploše podlahy se musí přemisťovat

zkušební zařízení, jehož hmotnost při zatížení se

rovná 5 460 kg (12 000 lb), a tato hmotnost musí

být rozdělena na dvě styčné plochy po 2 730 kg

(6 000 lb) na každou. Tyto styčné plochy musí

měřit při zatížení dohromady 284 cm2 (44

čtverečných palců), tj. 142 cm2 (22 čtverečných

palců) každá; jejich šířka musí být 180 mm (7

palců) a rozteč mezi jejich středy 760 mm (30

palců).

síly působící zvnějšku

žádné

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Zkouška boční tuhosti konstrukce

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vnitřní zatížení Prázdný kontejner je umístěn na čtyřech

podpěrách v jedné rovině, po jedné pod každým

žádné spodním rohem a je zajištěn proti příčnému a

podélnému pohybu kotvícím zařízením, uspořádaným

tak, že boční odpor působí pouze na dolní rohy,

umístěné úhlopříčně proti těm, na které působí

síly.

Síly působící zvnějšku Síly působící zvnějšku musí působit buď

odděleně, nebo současně na každý horní rohový

Takové, aby namáhaly z boku čelní konstrukci prvek jedné strany kontejneru ve směru

kontejneru. Síly se musí rovnat těm, pro rovnoběžném jak se základnou, tak s rovinami

které byl kontejner konstruován. čelních stěn kontejneru. Síly působí nejprve

směrem k horním rohovým prvkům a potom směrem

od nich. U kontejnerů, které mají každé čelo

symetrické s vlastní vertikální osou, je třeba

zkoušet jen jednu stranu, ale u kontejnerů s

asymetrickými čely se zkoušejí obě strany.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Zkouška odolnosti v podélném směru

(statická zkouška)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Při projektování a výrobě kontejnerů se musí brát v úvahu ten fakt, že u pozemních doprav mohou být

tyto vystaveny zrychlení 2 g, působícím horizontálně v podélném směru.

Vnitřní zatížení Kontejner, který má předepsané vnitřní zatížení,

musí být podélně fixován ve dvou kotvících

Rovnoměrně rozložené zatížení takové, aby se bodech pomocí dolních rohových prvků nebo

celková hmotnost kontejneru spolu se zkušebním rovnocenných rohových zařízení na jednom konci.

zatížením rovnala max. brutto provozní

hmotnosti (R). U nádržkového kontejneru musí být

dodatkové ložení v případě, že hmotnost vnitřního

ložení kontejneru plus vlastní hmotnost je nižší

než maximální brutto hmotnost (R).

Síly působící zvnějšku Síly působící zvnějšku musí působit nejdříve

směrem ke kotevním bodům a potom směrem od nich.

Takové, aby podrobily každou stranu kontejneru Musí být zkoušena každá strana kontejneru.

podélným stlačujícím a tažným silám, rovnajícím

se R, to je souhrnná síla 2 R na základnu

kontejneru.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.Čelní stěny

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Čelní stěny musí snést zatížení, rovnající se alespoň 0,4 násobku maximálně přípustného užitečného

zatížení. Nicméně, jestliže čelní stěny jsou konstruovány tak, aby snesly zatížení nižší nebo vyšší

než je 0,4 násobek maximálního užitečného přípustného zatížení, bude koeficient pevnosti vyznačen na

schvalovacím štítku KBK podle pravidla 1 Přílohy I.

Vnitřní zatížení Předepsané vnitřní zatížení musí být použito

následovně: Obě čelní stěny kontejneru musí být

Takové, aby podrobilo vnitřní plochu čelní stěny zkoušeny kromě případu, kdy čelní stěny jsou

rovnoměrně rozloženému zatížení 0,4 P nebo stejné a stačí zkouška jedné z nich. Čelní

takovému jinému zatížení, pro které je stěny kontejnerů, u kterých se neotvírá boční

kontejner konstruován. stěna nebo nemají boční dveře, mohou být zkoušeny

zvlášť nebo současně. Čelní stěny kontejnerů,

které mají otevřené boční stěny nebo boční dveře,

musí být zkoušeny zvlášť a reakce na síly,

působící na čelní stěny, se musí týkat jen

konstrukce spodku kontejneru.

Síly působící zvnějšku

žádné

---------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Boční stěny

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Boční stěny musí snést zatížení, rovnající se alespoň 0,6 násobku maximálního přípustného užitečného

zatížení. Nicméně, jestliže jsou boční stěny konstruovány tak, aby snesly zatížení nižší nebo vyšší

než je 0,6 násobek max. přípustného užitečného zatížení, bude koeficient pevnosti vyznačen na

schvalovacím štítku KBK podle pravidla 1 Přílohy I.

Vnitřní zatížení Předepsané vnitřní zatížení musí být použito

Takové, aby podrobilo vnitřní plochu boční zkoušeny zvlášť (kromě případů, kdy jsou boční

stěny rovnoměrně rozloženému zatížení stěny stejné a stačí zkouška jedné z nich),

0,6 P, nebo takovému jinému zatížení, pro přičemž se přihlíží pouze k reakci rohových

být zkoušeny v podmínkách, pro které jsou

konstruovány, např. části sklopné střechy se

musí nacházet v pracovní poloze.

Síly působící zvnějšku

žádné

*****************************************************************