c. Současná situace
Pro zvýšení efektivity implementace ISPA a přípravu kandidátských zemí na budoucí správu Strukturálních fondů a Fondu soudržnosti považuje Komise za vysokou prioritu decentralizaci řídících odpovědností (dále jen EDIS) na Národního schvalujícího úředníka (NAO) a Národní fond (NF), sektorové schvalující úředníky (SAO) a příslušné zaměstnance a implementační agentury (IA) dle předpokladu v článku 12 nařízení Rady 1266/1999 ("koordinační nařízení"), které by měla Česká republika dosáhnout ve druhé polovině roku 2002.
Přechod na EDIS je možný až v okamžiku, kdy budou splněny podmínky a kritéria stanovené v koordinačním nařízení, a zejména v okamžiku, kdy budou existovat uspokojivé řídící kapacity a finanční kontrolní postupy. Na pomoc při vedení přípravných prací kandidátských zemí byl vypracován pracovní dokument Komise "Příprava na rozšířenou decentralizaci" a "Mapa EDIS pro ISPA a PHARE". Tento dokument podrobněji uvádí, jak Komise vykládá kritéria a podmínky koordinačního nařízení, poskytuje kontrolní formuláře pro příslušné orgány a doporučuje postupy při přípravě na EDIS.
V České republice byly vybudovány implementační struktury pro řízení projektů ISPA. Tyto struktury zahrnují různé odbory na ministerstvu financí a oborových ministerstvech odpovědných za dopravu, životní prostředí a místní rozvoj.
Ke koordinačním strukturám patří Národní koordinátor ISPA a Národní koordinátor pomoci, který přebírá celkovou odpovědnost za pomoc financovanou z EU. Národní koordinátor ISPA je náměstek ministra na ministerstvu pro místní rozvoj. Národní koordinátor pomoci je náměstek ministra na ministerstvu financí a není jím náměstek ministra, který jedná jako Národní schvalující úředník.
Implementační struktury zahrnují tyto subjekty:
(i) Národní fond (NF), v jehož čele stojí
(ii) Národní schvalující úředník (NAO); sektoroví schvalující úředníci (SAO) pro sektor dopravy a životního prostředí - které jmenuje NAO - a příslušní pracovníci;
(iii) implementační agentury jmenované SAO a
(iv) kontrolní odbor na ministerstvu financí, který je odpovědný ministru financí a kontroluje všechny vládní odbory a instituce implementující EDIS.
Podle nového zákona o finanční kontrole ve státní správě a novelách některých zákonů (zákon o finanční kontrole) "ministerstvo financí jako ústřední metodologický úřad pro finanční kontrolu metodologicky reguluje a koordinuje výkon finanční kontroly ve státní správě." Kontrolní odbor ministerstva financí by měl proto během přechodu na EDIS mít kontrolní a poradenskou funkci.
Ústřední finanční a kontraktační jednotka (CFCU) je součástí centra pro zahraniční pomoc na ministerstvu financí a je implementační agenturou pro PHARE, zejména pro opatření na budování institucí. CFCU není obvyklou součástí implementační struktury ISPA. Vzhledem k charakteru tohoto opatření souvisejícímu s budováním institucí však bude CFCU jednat jako implementační agentura a kontraktační orgán.
V sektoru životního prostředí existují dvě implementační agentury - Centrum regionálního rozvoje - CRR (projekty ISPA 2000) a Státní fond životního prostředí - SFŽP (projekty ISPA 2001 a dále). Předpokládá se úzká spolupráce CRR a SFŽP.
Podle memoranda o porozumění o využití Národního fondu pro ISPA, uzavřeného mezi Komisí a českou vládou, mají implementační agentury možnost delegovat určité úkoly, včetně úkolů spojených s nabídkovými a kontraktačními řízeními, na konečné příjemce, ale přitom si zachovávají celkovou odpovědnost za jejich příslušné sektory. Povaha takového delegování musí být popsána ve finanční dohodě uzavřené mezi každým SAO a NAO.
V sektoru dopravy delegovala implementační agentura některé odpovědnosti, zejména ty, jež se týkají nabídkových a kontraktačních řízení, na konečné příjemce, jmenovitě Ředitelství silnic a dálnic a České dráhy. Je třeba poznamenat, že tyto subjekty jsou příjemci mnoha projektů ISPA, které již byly schváleny nebo v budoucnosti schváleny budou. Z tohoto důvodu bude opatření přímo prošetřovat implementační připravenost těchto subjektů.
V sektoru životního prostředí dozorují nabídková a kontraktační řízení konečných příjemců Centrum regionálního rozvoje i Státní fond životního prostředí, které budou kontrolovat i implementaci projektů. Těmito konečnými příjemci jsou obvykle obce nebo společnosti ve vlastnictví obcí. Implementační agentura odpovídá za předkládání dokladů delegaci Komise v Praze, pro získání předběžného schválení ze strany Komise.
Významnou charakteristikou sektoru životního prostředí je stručně řečeno to, že každý projekt ISPA bude mít jiného konečného příjemce. Z tohoto důvodu by se mělo šetření administrativní připravenosti zaměřit na implementační agentury, zejména na způsob, jakým vykonávají své odpovědnosti vůči obcím, spíše než na šetření připravenosti jednotlivých konečných příjemců. Poradci/experti pak zhodnotí rozsah a integritu mechanismů pro delegování odpovědností a řádný dozor (zejména specifické finanční dohody nebo memoranda o porozumění mezi IA a konečnými příjemci), nikoli subjekty využívající toto delegování. V případě potřeby mohou poradci/experti provádět určité vzorkové kontrolní práce v subjektech, na které byly delegovány určité úkoly.
Subjekty, které tvoří část implementační struktury, budou vyžadovat expertní technickou asistenci pro
(i) určení oblastí, ve kterých dosud struktury a postupy nejsou schopny plnit požadavky na EDIS,
(ii) pomoc rozvoji nutnému pro nápravu těchto nedostatků a
(iii) ověření toho, zda byly přípravy před předložením formální žádosti Komisi provedeny ke spokojenosti NAO.