CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 60/2003 Sb.m.s. Sdělení o Finančním memorandu - Smlouva mezi Evropskou komisí a ČR o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Vyhodnocení připravenosti Národního fondu a implementačních agentur ISPA na implementaci ISPA v rámci rozšířeného decentralizovaného implementačního systému (EDIS) 6. Popis

6. Popis

60/2003 Sb.m.s. Sdělení o Finančním memorandu - Smlouva mezi Evropskou komisí a ČR o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Vyhodnocení připravenosti Národního fondu a implementačních agentur ISPA na implementaci ISPA v rámci rozšířeného decentralizovaného implementačního systému (EDIS)

6. POPIS

V zájmu zvýšení efektivnosti implementace ISPA a přípravy kandidátských zemí na budoucí řízení Strukturálních fondů a Fondu soudržnosti považuje Komise za vysokou prioritu decentralizaci řídících odpovědností (dále jen EDIS) na národní implementační struktury, které by měla Česká republika dosáhnout před koncem roku 2002.

V případě udělení EDIS nebude požadován předem daný souhlas Komise k nabídkovým a kontraktačním řízením. Udělování souhlasů ex-ante je odpovědností delegace Komise v Praze v rámci dekoncentrace řízení ISPA ze strany Komise.

Přechod na EDIS je možný až v okamžiku, kdy budou splněny podmínky a kritéria stanovené v článku 12 a v příloze nařízení Rady 1266/99 o koordinování pomoci kandidátským zemím v rámci předvstupní strategie ("koordinační nařízení"). Tyto podmínky a kritéria vyžadují zejména uspokojivé řídící kapacity a finanční kontrolní postupy v dané zemi.

Na pomoc při vedení přípravných prací kandidátských zemí byl vypracován pracovní dokument Komise "Příprava na rozšířenou decentralizaci". Tento dokument podrobněji uvádí, jak Komise vykládá kritéria a podmínky koordinačního nařízení a poskytuje kontrolní formuláře pro příslušné orgány. Komise předala kandidátským zemím také další dokument, nazvaný "Mapa EDIS pro ISPA a PHARE".

V České republice byly vybudovány implementační struktury pro řízení projektů ISPA. Existuje zde Národní fond (NF), v jehož čele stojí Národní schvalující úředník (NAO), spolu s implementačními agenturami pro každý sektor, jež podléhají sektorovým schvalujícím úředníkům (SAO), které jmenuje NAO. Kromě toho kontrolní odbor na ministerstvu financí, který je odpovědný ministru financí, odpovídá za kontrolu všech vládních odborů a institucí implementujících EDIS.

Podrobný popis existujících implementačních struktur včetně delegování odpovědností na konečné příjemce je uveden v příloze 1b tohoto finančního memoranda.

Výše uvedené orgány budou vyžadovat expertní technickou podporu pro

(i) identifikaci oblastí, ve kterých struktury a postupy dosud nejsou schopny plnit požadavky na EDIS,

(ii) pomoc při rozvoji nutném pro nápravu takových nedostatků a

(iii) nežli NAO předloží Komisi žádost o udělení EDIS České republice ověření toho, že přípravy byly řádně dokončeny, ke spokojenosti NAO.