1. Obecné podmínky
(1) Podle Závazných pravidel poskytování finančních prostředků v oblasti vod v roce 2003 a způsobu kontroly jejich užití (dále jen "závazná pravidla") se poskytují finanční prostředky (dále jen "podpora") k úhradě výdajů na opatření ve veřejném zájmu, zejména na:
a) prevenci před povodněmi, v rámci programového financování podle zvláštního právního předpisu, 1)
b) odstraňování povodňových škod, v rámci programového financování podle zvláštního právního předpisu, 1)
c) obnovu, odbahnění a rekonstrukci rybníků, v rámci programového financování podle zvláštního právního předpisu, 1)
d) ostatní opatření ve vodním hospodářství.
(2) Podporou se pro účely podle odstavce 1 rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu kapitoly Ministerstva zemědělství (dále jen "ministerstvo"), případně jiné peněžní prostředky státu, poskytnuté na stanovený účel, specifikovaný žádostí.
(3) Podporu podle odstavce 1 na základě žádosti poskytuje ministerstvo, které je zároveň podacím místem pro podání žádosti.
(4) Žadatel odpovídá za to, že všechny jím uvedené údaje v žádosti jsou úplné a pravdivé. Pokud v období od podání žádosti do doby před vydáním rozhodnutí o poskytnutí dotace dojde ke změnám, je žadatel povinen tyto změny doložit.
(5) Podpora je nenávratná a je poskytována na kapitálové i běžné výdaje.
(6) Na podporu není právní nárok.
(7) Fyzické osoby, které v rámci svého pracovního poměru nebo obdobného poměru přicházejí do styku s osobními údaji žadatelů uvedenými v žádostech, mají povinnost mlčenlivosti dle zvláštního právního předpisu. 2)
(8) Podpora může být poskytnuta pouze za předpokladu, že žadatel potvrdí na žádosti o podporu svým podpisem souhlas se zveřejněním údajů v následujícím rozsahu:
a) jméno a příjmení žadatele, popř. obchodní jméno,
b) identifikační číslo,
c) úplná adresa trvalého pobytu, popř. sídlo,
d) předmět podpory,
e) výše poskytnuté podpory.
(9) Podporu nelze poskytnout na ukončenou akci, u které již bylo ukončeno financování, nebo u které již požádal investor o vydání kolaudačního rozhodnutí.
(10) Žádosti jsou evidovány na ministerstvu dnem přijetí.
(11) Je-li předložená žádost neúplná nebo nesprávně vyplněna, vyzve ministerstvo žadatele k odstranění nedostatků. Pokud žadatel neodstraní nedostatky do 30 kalendářních dnů ode dne doručení výzvy, bude žádost zamítnuta. Po odstranění nedostatků bude žádost zařazena do pořadí pro projednání udělení podpory.
(12) Pro objektivní posouzení žádosti je ministerstvo oprávněno vyžádat si doplňující údaje a doklady.
(13) Podpory jsou přiznávány do vyčerpání finančních limitů stanovených pro podpory ministerstvo podle odstavce 1 v běžném kalendářním roce.
(14) Podpory jsou poskytovány na základě rozhodnutí vydaného ministerstvem. Na toto rozhodnutí se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. 3) O zamítnutí žádosti ministerstvo žadatele vyrozumí.
(15) Ministerstvo uvolňuje podpory:
a) podle části 2 písm. A převodem z účtu poskytovatele na bankovní účet příjemce, a nebo v případě financování z prostředků Evropské investiční banky prostřednictvím finančního manažera dohodnutým postupem,
b) podle části 2 písm. B postupně pro jednotlivé akce převodem z účtu poskytovatele na bankovní účet příjemce po odsouhlasení faktur včetně náležitě vyplněných soupisek předložených žadatelem, a nebo v případě financování z prostředků Evropské investiční banky prostřednictvím finančního manažera dohodnutým postupem,
c) podle části 2 písm. C postupně pro jednotlivé akce způsobem specifikovaným v rozhodnutí vydaném ministerstvem,
d) podle části 2 písm. D přímo na účet žadatele, pro organizační složky státu podle zvláštního právního předpisu. 4)
(16) Náklady, které jsou kryty z poskytnutých peněžních prostředků formou podpory, eviduje příjemce samostatně a prokazuje je účetními doklady.
(17) Je-li poskytnuta podpora podle těchto pravidel, nelze na její předmět poskytnout v tomtéž roce jinou podporu nebo dotaci či příspěvek z rozpočtu kapitoly ministerstva, případně jiné peněžní prostředky státu.
(18) V případě, že příjemce podpory nemůže splnit předmět podpory z vážných důvodů a na tento předmět mu byla poskytnuta podpora, je povinen neprodleně informovat ministerstvo a navrhnout způsob řešení. Ministerstvo může novým rozhodnutím převést poskytnutou podporu na jinou osobu včetně všech práv a povinností. Pokud ministerstvo podporu nepřevede na jinou osobu, postupuje se podle části 1 odstavce 21 závazných pravidel. V případě úmrtí příjemce podpory bude postupováno v souladu s ustanovením občanského zákoníku o dědění.
(19) Porušení zvláštních právního předpisů 5) může být důvodem k zamítnutí žádosti o podporu podle těchto závazných pravidel.
(20) Po ukončení akce ve lhůtě stanovené v rozhodnutí je příjemce podpory povinen předložit ministerstvu dokumentaci závěrečného vyhodnocení v následujícím rozsahu:
a) zpráva o plnění závazných ukazatelů a podmínek účasti státního rozpočtu stanovených v rozhodnutí,
b) vyúčtování a finanční vypořádání prostředků státního rozpočtu poskytnutých na financování v požadovaném rozsahu.
(21) Kontrola dodržení podmínek stanovených těmito závaznými pravidly se vykonává podle zvláštního právního předpisu. 6)
(22) V případě zjištění, že na základě uvedení neúplných nebo nepravdivých údajů byla poskytnuta podpora, vrátí příjemce podpory neoprávněně čerpané prostředky na příslušný účet ministerstva a může být zahájeno řízení podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů. V případě zjištění porušení rozpočtové kázně podle § 44 téhož zákona, vrátí příjemce podpory neoprávněně čerpané nebo zadržené prostředky včetně penále na účet uvedený v rozhodnutí finančního úřadu. Současně je povinen tuto skutečnost oznámit ministerstvu.
(23) Ministerstvo si vyhrazuje právo neproplatit přiznanou částku podpory v případě zjištění skutečností opravňujících k úpravě rozhodnutí o přiznání podpory nebo v případě vládou schválených regulačních opatření. Dojde-li k úpravě rozhodnutí z důvodů vládou schválených regulačních opatření, proplatí ministerstvo žadateli prokazatelně vynaložené náklady na přípravu akce v plné výši a náklady vynaložené na realizaci akce do výše, stanovené podle míry regulačních opatření, vyjádřené v procentech.
(24) Ministerstvo je oprávněno v mimořádných případech a ve veřejném zájmu k ochraně zdraví a životů obyvatel nebo při hrozících škodách velkého rozsahu udělit výjimku z ustanovení těchto závazných pravidel.
------------------------------------------------------------------
1) § 12 až 16 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.
2) § 15 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
3) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.
4) § 45 až 52 zákona č. 218/2000 Sb. zákona č. 218/2000 Sb, ve znění pozdějších předpisů
5) Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 40/2001 Sb.
6) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.