§ 3
(1) Příprava vědeckého pracovníka zaměřená k získání vědeckého kvalifikačního stupně IIa spočívá zejména v získávání teoretických i praktických znalostí potřebných k samostatnému řešení vědeckých problémů, ve spolupráci s praxí při zavádění výsledků řešených úkolů do dalšího procesu, s osvojení schopnosti zveřejňovat a obhajovat vlastní výsledky a v získávání zkušeností v poradenské činnosti.
(2) Příprava vědeckého pracovníka zaměřená k získání vědeckého kvalifikačního stupně I spočívá zejména v plánovitém ukládání úkolů zvláště náročných na pohotové a všestranné uplatnění tvůrčích schopností, v samostatném studiu vědeckého pracovníka a v organizovaných diskusích o problémech jím řešených. Do studia se zařazují také otázky vedení a výchovy pracovníků, řízení tvůrčí činnosti a dále též otázky politického, ekonomického a sociálního rozvoje společnosti, zejména ve vztahu k příslušné vědní oblasti. Vědecký pracovník musí rovněž zvládnout metody řídící, koncepční, prognostické, poradenské a jiné podobné činnosti.
(3) Do přípravy podle odstavců 1 a 2 vybírá a zařazuje organizace vědecké pracovníky, kteří prokázali nadání i morální předpoklady pro další zvyšování tvůrčí způsobilosti. Při výběru do přípravy podle odstavce 2 se přihlíží zvláště ke schopnosti vědeckého pracovníka zvládnout systematicky širokou vědeckou tematiku, vést kolektiv lidí a rozvíjet jejich zájem o řešení náročných úkolů.