Pravidlo 26
Omezení velikosti a uspořádání nákladových nádrží
1 S výjimkou případů uvedených v odstavci 7 níže:
.1 každý ropný tanker o hrubé prostornosti 150 tun a více dodaný po 31. prosinci 1979 tak, jak definováno v pravidle 1.28.2 a
.2 každý ropný tanker o hrubé prostornosti 150 tun a více dodaný 31. prosinci 1979 či dříve tak, jak definováno v pravidle 1.28.1, který spadá do jedné z následujících kategorií:
.2.1 tanker, k jehož dodání došlo po 1. lednu 1977 nebo
.2.2 tanker, na který se vztahují obě následující podmínky:
.2.2.1 k dodání došlo nejpozději po 1. lednu 1977 a
.2.2.2 smlouva o stavbě je uzavřena po 1. lednu 1974 nebo, v případě neexistence smlouvy o stavbě, jehož kýl byl položen nebo tanker, který byl v podobném stádiu stavby po 30. červenci 1974
musí splňovat ustanovení tohoto pravidla.
2 Nákladové nádrže ropných tankerů musí mít takovou velikost a uspořádání, aby hypotetický výtok
O nebo O
c s
vypočtený v souladu s ustanoveními pravidel 25 této přílohy kdekoliv v délce lodi nepřesáhnul 30 000 m3 nebo
l
400 √DW,
podle toho, která hodnota je větší, ale aby nepřesáhnul maximum 40 000 m3.
3 Objem libovolné boční nádrže na náklad ropných látek u ropného tankeru nesmí překročit 75 % z mezí hypotetického výtoku ropných látek uvedených v odstavci 2 tohoto pravidla. Objem libovolné středové nádrže na náklad ropných látek nesmí překročit 50 000 m3. Nicméně, u ropných tankerů s odděleným balastem tak, jak je definováno v pravidle 18 této přílohy, povolený objem boční nádrže na náklad ropných látek nacházejícího se mezi dvěma nádržemi na oddělený balast, každý přesahující délku
l ,
c
může být zvýšen na maximální hranici hypotetického výtoku ropných látek, a to za předpokladu, že je šířka bočních nádrží přesahuje
t .
c
4 Délka jednotlivých nákladových nádrží nesmí překročit 10 m nebo jednu z následujících hodnot, podle toho, která hodnota je větší:
.1 kde se uvnitř nákladových nádrží nenachází žádná podélná přepážka:
b
i
(0,5 -- + 0.1) L
B
ale nepřekročí 0,2 L
.2 kde se uvnitř nákladových nádrží nachází středová podélná přepážka:
b
i
(0,25 -- + 0.15) L
B
.3 kde se uvnitř nákladových nádrží nachází dvě či více podélných přepážek:
.3.1 u bočních nákladových nádrží: 0,2 L
.3.2 u středových nákladových nádrží:
.3.2.1 pokud se
b
i
--
B
rovná nebo je větší než jedna pětina: 0,2 L
.3.2.2 pokud je
b
i
--
B
menší než jedna pětina:
.3.2.2.1 kde se nenachází žádná podélná přepážka:
b
i
(0.5 -- + 0.1) L
B
3.2.2.2 kde se nachází středová podélná přepážka:
b
i
(0.25 -- + 0.15) L
B
b je minimální vzdálenost od boku lodi k vnější podélné přepážce
i dotyčné nádrže měřená uvnitř lodi kolmo k ose na úrovni
odpovídající stanovené letní výšce volného boku.
5 Aby nedošlo k překročení omezení objemu stanovených v odstavcích 2, 3 a 4 tohoto pravidla a bez ohledu na přijatý druh nainstalovaného systému přečerpávání nákladu, když tento systém propojuje dva nebo více nákladových nádrží, musí být nainstalované ventily nebo jiné podobné uzavírací zařízení ke vzájemnému oddělení nádrží. Když je tanker na moři, tyto ventily nebo zařízení musí být uzavřeny.
6 Potrubní vedení, která běží přes nákladové nádrže ve vzdálenosti menší než 0,30 Bs od boku lodi nebo méně než
v
c
od dna lodi musí být vybavena ventily nebo podobnými uzavíracími zařízeními na místech, kde se otevírají do libovolné nákladové nádrže. Tyto ventily musí být na moři uzavřeny kdykoli, kdy nádrže obsahují náklad ropných látek, vyjma případů, kdy mohou být otevřeny pouze pro přečerpání nákladu za účelem podélného vyvážení lodi.
7 Toto pravidlo se nebude vztahovat na ropné tankery dodané 1. ledna 2010 či později tak, jak je definováno v pravidle 1.28.8.