CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 53/2015 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Protokolu z roku 1997 pozměňujícího Mezinárodní úmluvu o zamezení znečištění z lodí z roku 1973 Pravidlo 12A - Ochrana palivové nádrže

Pravidlo 12A - Ochrana palivové nádrže

53/2015 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Protokolu z roku 1997 pozměňujícího Mezinárodní úmluvu o zamezení znečištění z lodí z roku 1973

Pravidlo 12A *)

Ochrana palivové nádrže

------------------------------------------------------------------

*) MEPC 58 rozhodl (MEPC 58/23, odstavec 6.10), že s ohledem na přestavby ropných tankerů s jednoduchým trupem na tankery pro přepravu volně ložených substrátů/rud by se mělo pravidlo 12A vztahovat na celý tanker pro přepravu volně ložených substrátů/rud, tj. všechny nové a stávající palivové nádrže.

1 Toto pravidlo se vztahuje na veškeré lodě s celkovým objemem paliva 600 a více, které jsou dodány 1. srpna 2010 či později tak, jak jsou definovány v pravidle 1.28.9 této přílohy.

2 Použití tohoto pravidla při určování umístění nádrží využívaných k přepravě paliva neupravuje ustanovení pravidla 19 této přílohy.

3 Pro účely tohoto pravidla se použijí následující definice:

.1 Termín palivo znamená jakoukoliv pohonnou ropnou látku využívanou v pohonných a pomocných strojních zařízeních lodě, která toto palivo přepravuje.

.2 Termín ponor na čáře ponoru naložené lodi

(d )
s

znamená svislou vzdálenost (v metrech) od konstrukční základní linie v polovině délky k čáře ponoru odpovídající stanovené letní výšce volného boku.

.3 Termín ponor prázdné lodi znamená konstrukční ponor na středu lodi odpovídající prázdné váze.

.4 Termín ponor při částečném zatížení

(d )
P

znamená ponor prázdné lodi plus 60 % rozdílu mezi ponorem prázdné lodi a ponorem na čáře ponoru zatížené lodi

(d ).
S

Ponor při částečném zatížení

(d )
P

se měří v metrech.

.5 Termín čára ponoru

(d )
B

znamená svislou vzdálenost (v metrech) od konstrukční základní linie v polovině délky čáry ponoru odpovídající 30 % hloubky

D .
S

.6 Termín šířka

(B )
S

znamená největší konstrukční šířku lodi (v metrech) na nebo pod nejhlubším ponorem na čáře ponoru naložené lodi

d .
S

.7 Termín šířka

(B )
B

znamená největší konstrukční šířku lodi (v metrech) na nebo pod čárou ponoru

d .
B

.8 Termín hloubka

(D )
S

znamená konstrukční hloubku (v metrech) měřenou v polovině délky k horní palubě na boku. Pro účely použití termín "horní paluba" znamená nejvyšší palubu, na kterou jsou dovedeny vodotěsné příčné přepážky s výjimkou záďové protikolizní překážky.

.9 Termín délka (L) znamená 96 % z celkové délky na čáře ponoru nejméně při 85 % konstrukční hloubky měřené od vrcholu kýlu, nebo délku od přední strany příďového vazníku k ose pně kormidla na této čáře ponoru, pokud je tato větší. U lodí navržených s příhradovým kýlem musí být čára ponoru, na které se tato délka měří, rovnoběžná s konstrukční čárou ponoru. Délka (L) se měří v metrech.

.10 Termín šířka (B) znamená maximální šíři lodi měřenou ve středu lodi na konstrukční linii žebra u lodi s kovovou obšívkou a k vnějšímu povrchu trupu v lodi s obšívkou z jiného materiálu.

.11 Termín palivová nádrž znamená nádrž, ve které je přepravováno palivo, ale vylučuje nádrže, které nebudou za normálního provozu palivo obsahovat, například přepadové nádrže.

.12 Termín malá palivová nádrž znamená palivovou nádrž s maximálním jednotlivým objemem nepřesahujícím 30 m3.

.13 C znamená celkový objem paliva lodi, včetně paliva v malých palivových nádržích, v metrech krychlových, při 98 % naplnění nádrží.

.14 Termín objem paliva znamená objem nádrže (v metrech krychlových) při 98 % naplnění nádrží.

4 Ustanovení tohoto pravidla se vztahují na všechny palivové nádrže, vyjma malých palivových nádrží tak, jak jsou definovány v 3.12, za předpokladu, že celkový objem těchto vyloučených nádrží nepřesahuje 600 m3.

5 Jednotlivé palivové nádrže nesmí mít objem přesahující 2 500 m3.

6 U lodí kromě samočinně zdvíhaných vrtných souprav s celkovým objemem paliva 600 m3 a více, musí být palivové nádrže umístěné nad konstrukční linií dnové obšívky a nikde méně než je vzdálenost h tak, jak je uvedeno níže:

B

h = -- (m) nebo

20

h = 2,0 m, podle toho, která hodnota je menší.

Minimální hodnota h = 0,76 m.

Na ohybu stokové oblasti a na místech bez jasně definovaného ohybu dna lodi musí být hraniční linie palivové nádrže rovnoběžná s linií rovného dna středu lodi tak, jak je znázorněno na obrázku 1.

Obrázek - 1

Obrázek 1 - Hraniční linie palivové nádrže (baseline = základní linie)

7 U lodí s celkovým objemem paliva 600 m3 nebo více, avšak méně než 5 000 m3, musí být palivové nádrže umístěny směrem dovnitř konstrukční linie bočního pláště lodi na žádném místě ne blíže než vzdálenost w, která, jak je znázorněno na obrázku 2, se měří v libovolném průřezu v pravém úhlu k bočnímu plášti, jak je uvedeno níže:

2,4 C

w = 0,4 + ------ (m)

20 000

Minimální hodnota w = 1,0 m; avšak u jednotlivých nádrží s objemem paliva menším než 500 m3 je tato minimální hodnota 0,76 m.

8 U lodí s celkovým objemem paliva 5 000 m3 nebo více musí být palivové nádrže umístěny směrem dovnitř konstrukční linie bočního pláště lodi a na žádném místě ne blíže než vzdálenost w, která, jak je znázorněno na obrázku 2, se měří v libovolném průřezu v pravém úhlu k bočnímu plášti, jak je uvedeno níže:

C

w = 0,5 + ------ (m) nebo

20 000

w = 2,0 m, podle toho, která hodnota je menší.

Minimální hodnota w = 1,0 m.

Obrázek - 2

Obrázek 2 - Hraniční linie palivové nádrže (baseline = základní linie)

9 Vedení potrubí paliva nacházející se ve vzdálenosti od dna lodi menší než h tak, jak je definováno v odstavci 6, nebo od boku lodi menší než w tak, jak je definováno v odstavcích 7 a 8, musí být vybaveny ventily nebo podobnými uzavíracími zařízeními uvnitř nebo bezprostředně vedle palivové nádrže. Tyto ventily se musí uvádět do provozu ze snadno přístupného uzavřeného prostoru, který je přístupný z navigačního můstku nebo stanoviště ovládání hnacího ústrojí, a to bez nutnosti přechodu po volné palubě nebo palub nástaveb. Ventily se musí uzavřít v případě poruchy dálkového ovládání (při selhání v uzavřené poloze) a na moři musí zůstat zavřené kdykoliv, když nádrž obsahuje palivo vyjma případů, kdy je lze otevřít během přečerpávání paliva.

10 Sací jímky v palivových nádržích mohou vyčnívat do dvojitého dna pod hraniční linií vymezenou vzdáleností h, a to za předpokladu, že takové jímky budou co nejmenší a vzdálenost mezi dnem jímky a pláštěm dna nebude menší než 0,5 h.

11 Alternativně k odstavcům 6 a buď 7 nebo 8, lodě musí splňovat níže uvedenou funkční normu pro případ havarijního výtoku paliva:

.1 Úroveň ochrany před znečištěním palivem v případě srážky nebo najetí na souš se musí posuzovat na základě parametru středního výtoku ropných látek následovně:

O ≤ 0,0157 - 1,14 E - 6 C pro 600 m3 < C < 5 000 m3
M

O ≤ 0,010 pro C ≥ 5 000 m3
M

kde

O = parametr středního výtoku ropné látky;
M

C = celkový objem paliva.

.2 Následující obecný předpoklad se použije při výpočtu parametru středního výtoku ropné látky:

.2.1 bude se předpokládat, že loď je naložena do ponoru při částečném zatížení

(d )
P

s nulovým sklonem a náklonem;

.2.2 bude se předpokládat, že všechny palivové nádrže jsou naplněny do 98 % jejich objemové kapacity;

.2.3 jmenovitá hustota paliva

(p )
n

se obecně považuje na hodnotě 1 000 kg/m3. Je-li hustota paliva specificky omezena na nižší hodnotu, lze tuto menší hodnotu použít a

.2.4 za účelem těchto výpočtů výtoku se propustnost jednotlivých palivových nádrží bude považovat za 0,99, není-li prokázáno jinak.

.3 Následující obecné předpoklady se použijí při kombinaci parametrů výtoku ropné látky:

.3.1 Střední výtok ropné látky se vypočítá nezávisle na poškození boku a na poškození dna a pak se následujícím způsobem spojí do bezrozměrného parametru výtoku ropné látky

O :
M

0.4 O + 0.6 O
MS MB
O = -----------------
M C

kde

O = střední výtok u poškození boku, v m3
MS

O = střední výtok u poškozeného dna, v m3
MB

C = celkový objem paliva.

.3.2 U poškození dna se musí provést nezávislé výpočty pro přílivové podmínky 0 m a 2,5 m a pak se následujícím způsobem spojí:

O = 0,7 O + 0,3 O
MB MB(0) MB(2.5)

where:

O = střední výtok pro přílivovou podmínku 0 m a
MB(0)

O = střední výtok pro přílivovou podmínku mínus 2,5 m, v m3
MB(2.5)

.4 Střední výtok u poškození boku

O
MS

se vypočítá následovně

n
O = ∑ P O (m3)
MS i S(i) S(i)

kde

i = každá uvažovaná palivová nádrž,

n = celkový počet palivových nádrží;

P = pravděpodobnost proražení palivové nádrže i poškozením
S(i) boku, vypočtená v souladu s odstavcem 11.6 tohoto
pravidla;

O = výtok palivové nádrže i, v m3, poškozením boku palivové
S(i) nádrže i, u kterého se předpokládá, že se rovná celkovému
objemu v palivové nádrži i při naplnění na 98 %.

.5 Průměrný výtok u poškození dna se musí vypočítávat pro každý přílivový stav takto:

.5.1

n
O = ∑ P O C (m3)
MB(0) i B(i) B(i) DB(i)

kde

i = každá uvažovaná palivová nádrž,

n = celkový počet palivových nádrží;

P = pravděpodobnost proražení palivové nádrže i
B(i) poškozením dna, vypočtená v souladu s odstavcem 11.7
tohoto pravidla;

O = výtok z palivové nádrže i, v m3, vypočtený v souladu
B(i) s odstavcem 11.5.3 tohoto pravidla a

C = činitel pro započtení zachycení ropné látky, tak jak
DB(i) je definováno v odstavci 11.5.4

.5.2

n
O = ∑ P O C (m3)
MB(2,5) i B(i) B(i) DB(i)

kde:

i, n, P = jak je definováno v pododstavci .5.1 výše
B(i)
a C
DB(i)

O = výtok z palivové nádrže i, v m3, po změně přílivových
B(i) podmínek.

.5.3 Výtok ropné látky

O
B(i)

u každé palivové nádrže musí být vypočten na základě zásad rovnováhy tlaku, a to v souladu s následujícími předpoklady:

.5.3.1 Musí se předpokládat, že loď najela na mělčinu s nulovým náklonem a sklonem, s ponorem na mělčině před přílivovou změnou rovnajícím se částečnému ponoru na čáře zatížení

d .
p

.5.3.2 Hladina paliva po poškození se vypočte takto:

(d + t - Z ) P
p c I S
h = -----------------
F P
n

kde

h = výška hladiny paliva nad Z v metrech;
F I

t = přílivová změna, v metrech. Snížení přílivu se vyjádří
c jako záporné hodnoty;

Z = výška nejnižšího bodu v palivové nádrži nad základní
I čárou, v metrech;

P = hustota mořské vody, která se bere jako
S 1,025 kg/m3 a

P = jmenovitá hustota paliva tak, jak je definováno
n v 11.2.3.

.5.3.3 Výtok ropné látky

O
B(i)

u každé nádrže ohraničené dnovou obšívkou musí být brán jako ne menší než následující vzorec, ale ne více než objemové nádrže:

O = H . A
B(i) W

kde

H = 1,0 m, když Y = 0
W B

H = B ale ne větší než 0,4 m, když Y je větší než B
W B B B
-- --
50 5
nebo 11,5 m, podle toho, která hodnota je menší

H
W

se měří směrem nahoru od linie plochého dna středu lodi. Na stokové oblasti lodi a na místech bez jasně definovaného ohybu stokové oblasti lodi,

H
W

se měří od čáry rovnoběžné s plochým dnem středu lodi tak, jak je znázorněno u vzdálenosti h na obr. 1.

U Y
B

hodnoty mimo osu souměrnosti

B
B
--
5

nebo 11,5 m, podle toho, která hodnota je nižší,

H
W

se musí lineárně interpolovat.

Y = minimální hodnota Y nad délku palivové nádrže, kde
B B
v libovolném místě, Y je příčná vzdálenost mezi boční
B
obšívkou na čáře ponoru d a nádrží na čáře ponoru d
B B
anebo pod ní.

A = maximální horizontální promítnutá plocha palivové nádrže
až k hladině H ode dna nádrže.
W

Obrázek - 3

(měřeno směrem dovnitř od bloku lodi v pravém úhlu k ose na úrovni

d )

p

Obrázek 3 - Rozměry pro výpočet minimálního výtoku ropné látky (But not greater than = ale ne větší než; centreline = osa; or = nebo; whichever is less = podle toho, která hodnota je menší)

.5.4 V případě poškození dna, může se část výtoku z palivové nádrže zachytit v úsecích, které nejsou pro ropné látky určeny. Tento efekt je aproximován použitím faktoru

C
DB(/)

pro každou nádrž, který se bere následovně:

C = 0,6 u palivových nádrží ohraničených zespodu úseky,
DB(/) které nejsou pro roku určeny;

C = 1 jinak.
DB(/)

.6 Pravděpodobnost

P
S

porušení úseku poškozením boku se vypočte následovně:

.6.1

P = P . P . P
S SL SV ST

kde:

P = (1 - P - P ) = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
SL st Sa na podélnou zónu ohraničenou X s X ;
a f

P = (1 - P - P ) = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
SV Su Sl na vertikální zónu ohraničenou Z a Z ;
l u

P = (1 - P ) = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
ST Sy příčně za hranici definovanou y;

.6.2

P , P , P a P
Sa Sf Su Sl

se určí lineární interpolací z tabulek pravděpodobností pro poškození boku uvedených v 11.6.3, a

P
Sy

se vypočte ze vzorců uvedených v 11.6.3, kde:

X
a
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela za místem --;
Sa L

X
f
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela před místem --;
Sf L

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela pod nádrží;
Sl

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela nad nádrží a
Su

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela mimo nádrž.
Sy

Hranice úseku X , X , Z , Z a y se získají následujícím způsobem:
a f l u

X = podélná vzdálenost od zadního terminálu L k nejzadnějšímu
a bodu na posuzovaném úseku, v metrech;

X = podélná vzdálenost od zadního terminálu L k nejpřednějšímu
f bodu na posuzovaném úseku, v metrech;

Z = svislá vzdálenost od konstrukční základní linie k nejnižšímu
l bodu na posuzovaném úseku, v metrech. Tam, kde je Z větší
l
než D , se bude Z brát jako Z ;
S l l

Z = svislá vzdálenost od konstrukční základní linie k nejvyššímu
u bodu na posuzovaném úseku, v metrech. Tam, kde je Z větší
u
než D , se bude Z brát jako D ;
s u s
y = minimální horizontální vzdálenost měřená kolmo k ose mezi
posuzovaným úsekem a boční obšívkou, v metrech. *)

Na ohybu stokové oblasti nemusí být y uvažována menší než vzdálenost h nad základní linií, když h je kratší než

B
--,
10

3 m nebo vrchní plochy nádrže.

.6.3 Tabulky pravděpodobností poškození boku

+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| X | | | X | | | Z | | | Z | |
| a | P | | f | P | | l | P | | u | P |
| -- | Sa | | -- | Sf | | -- | Sl | | -- | Su |
| L | | | L | | | D | | | D | |
| | | | | | | S | | | S | |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,967 | | 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,968 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,05 | 0,023 | | 0,05 | 0,917 | | 0,05 | 0,000 | | 0,05 | 0,952 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,10 | 0,068 | | 0,10 | 0,867 | | 0,10 | 0,001 | | 0,10 | 0,931 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,15 | 0,117 | | 0,15 | 0,817 | | 0,15 | 0,003 | | 0,15 | 0,905 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,20 | 0,167 | | 0,20 | 0,767 | | 0,20 | 0,007 | | 0,20 | 0,873 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,25 | 0,217 | | 0,25 | 0,717 | | 0,25 | 0,013 | | 0,25 | 0,836 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,30 | 0,267 | | 0,30 | 0,667 | | 0,30 | 0,021 | | 0,30 | 0,789 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,35 | 0,317 | | 0,35 | 0,617 | | 0,35 | 0,034 | | 0,35 | 0,733 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,40 | 0,367 | | 0,40 | 0,567 | | 0,40 | 0,055 | | 0,40 | 0,670 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,45 | 0,417 | | 0,45 | 0,517 | | 0,45 | 0,085 | | 0,45 | 0,599 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,50 | 0,467 | | 0,50 | 0,467 | | 0,50 | 0,123 | | 0,50 | 0,525 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,55 | 0,517 | | 0,55 | 0,417 | | 0,55 | 0,172 | | 0,55 | 0,452 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,60 | 0,567 | | 0,60 | 0,367 | | 0,60 | 0,226 | | 0,60 | 0,383 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,65 | 0,617 | | 0,65 | 0,317 | | 0,65 | 0,285 | | 0,65 | 0,317 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,70 | 0,667 | | 0,70 | 0,267 | | 0,70 | 0,347 | | 0,70 | 0,255 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,75 | 0,717 | | 0,75 | 0,217 | | 0,75 | 0,413 | | 0,75 | 0,197 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,80 | 0,767 | | 0,80 | 0,167 | | 0,80 | 0,482 | | 0,80 | 0,143 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,85 | 0,817 | | 0,85 | 0,117 | | 0,85 | 0,553 | | 0,85 | 0,092 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,90 | 0,867 | | 0,90 | 0,068 | | 0,90 | 0,626 | | 0,90 | 0,046 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,95 | 0,917 | | 0,95 | 0,023 | | 0,95 | 0,700 | | 0,95 | 0,013 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 1,00 | 0,967 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,775 | | 1,00 | 0,000 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+

P se vypočítá následovně:
Sy

24.96 - 199.6y y y
P = (--------------)(--) pro -- ≤ 0.05
Sy B B B
S S S

y y y
P = 0.749 + (5 - 44.4(-- 0.005)(--) - 0.005) pro 0.05 < -- < 0.1
Sy B B B
S S S

y y
P = 0.888 + 0.56(-- - 0.1) pro -- ≥ 0.1
Sy B B
S S

Bude se uvažovat, že P není větší než 1.
Sy

.7 Pravděpodobnost

P
B

porušení úseku poškozením dna se vypočte následovně:

.7.1

P = P . P . P
B BL BT BV

kde

P = (1 - P - P ) = pravděpodobnost poškození se rozšíří na podélnou
BL Bf Ba zónu ohraničenou X a X ;
a f

P = (1 - P - P ) = pravděpodobnost poškození se rozšíří na příčnou
BT Bp Bs zónu ohraničenou Y a Y a
p s

P = (1 - P ) = pravděpodobnost poškození se rozšíří svisle nad
BV Bz hranici definovanou z;

.7.2

P , P , P a P
Ba Bf Bp Bs

se určí lineární interpolací z tabulek pravděpodobností pro poškození dna uvedených v 11.7.3 a

P
Bz

se vypočte ze vzorců uvedených v 11.7.3, kde:

X
a
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela za místem --;
Ba L

X
f
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela před místem --;
Bf L

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela vlevo od nádrže;
Bp

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela vpravo od nádrže a
Bs

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela pod nádrží.
Bz

Hranice úseku X , X , Y , Y a z se získají následujícím způsobem:
a f p s

X a X jak je definováno v 11.6.2;
a f

Y = příčná vzdálenosti od bodu nejvíce vlevo na úseku
p nacházejícím se na nebo pod čarou ponoru d ke svislé
B
B
B
rovině nacházejí se -- vpravo od osy lodi;
2

Y = příčná vzdálenost od bodu nejvíce vpravo na úseku
s nacházejícím se na nebo pod čarou ponoru d ke svislé
B
B
B
rovině nacházejí se -- vpravo od osy lodi a
2

z = minimální hodnota z po celé délce úseku, kde v každém
podélném místě je z svislá vzdálenost od spodního bodu
dnové obšívky v tomto podélném místě ke spodnímu bodu
úseku v tomto podélném místě.

.7.3 Tabulky pravděpodobností poškození dna

+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| X | | | X | | | Y | | | Y | |
| a | P | | f | P | | p | P | | s | P |
| -- | Ba | | -- | Bf | | -- | Bp | | -- | Bs |
| L | | | L | | | B | | | B | |
| | | | | | | B | | | B | |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,969 | | 0,00 | 0,844 | | 0,00 | 0,000 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,05 | 0,002 | | 0,05 | 0,95 | | 0,05 | 0,794 | | 0,05 | 0,009 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,10 | 0,008 | | 0,10 | 0,93 | | 0,10 | 0,744 | | 0,10 | 0,032 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,15 | 0,017 | | 0,15 | 0,916 | | 0,15 | 0,694 | | 0,15 | 0,063 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,20 | 0,029 | | 0,20 | 0,894 | | 0,20 | 0,644 | | 0,20 | 0,097 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,25 | 0,042 | | 0,25 | 0,870 | | 0,25 | 0,594 | | 0,25 | 0,133 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,30 | 0,058 | | 0,30 | 0,842 | | 0,30 | 0,544 | | 0,30 | 0,171 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,35 | 0,076 | | 0,35 | 0,810 | | 0,35 | 0,494 | | 0,35 | 0,211 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,40 | 0,096 | | 0,40 | 0,775 | | 0,40 | 0,444 | | 0,40 | 0,253 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,45 | 0,119 | | 0,45 | 0,734 | | 0,45 | 0,394 | | 0,45 | 0,297 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,50 | 0,143 | | 0,50 | 0,687 | | 0,50 | 0,344 | | 0,50 | 0,344 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,55 | 0,171 | | 0,55 | 0,630 | | 0,55 | 0,297 | | 0,55 | 0,394 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,60 | 0,203 | | 0,60 | 0,563 | | 0,60 | 0,253 | | 0,60 | 0,444 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,65 | 0,242 | | 0,65 | 0,489 | | 0,65 | 0,211 | | 0,65 | 0,494 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,70 | 0,289 | | 0,70 | 0,413 | | 0,70 | 0,171 | | 0,70 | 0,544 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,75 | 0,344 | | 0,75 | 0,333 | | 0,75 | 0,133 | | 0,75 | 0,594 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,80 | 0,409 | | 0,80 | 0,252 | | 0,80 | 0,097 | | 0,80 | 0,644 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,85 | 0,482 | | 0,85 | 0,170 | | 0,85 | 0,063 | | 0,85 | 0,694 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,90 | 0,565 | | 0,90 | 0,089 | | 0,90 | 0,032 | | 0,90 | 0,744 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,95 | 0,658 | | 0,95 | 0,026 | | 0,95 | 0,009 | | 0,95 | 0,794 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 1,00 | 0,761 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,844 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+

P se vypočítá následovně:
Bz

67z z z
P = (14.5 ---)(--) pro -- ≥ 0.1,
Bz D D D
S S S

z z
P = 0.78 + 1.1 (-- 0.1) pro -- > 0.1.
Bz D D
S S

Bude se uvažovat, že P není větší než 1.
Bz

.8 Pro účely údržby a kontroly nesmí být veškeré palivové nádrže, které nesousedí s vnější obšívkou umístěny blíže ke dnové obšívce než je minimální hodnota h v odstavcích 6 a ne blíže k boční obšívce než je použitelná minimální hodnota w v odstavci 7 nebo 8.

12 Při schvalování návrhu a konstrukce lodí, které mají být postaveny v souladu s tímto pravidlem musí brát správní orgán v úvahu obecné bezpečnostní aspekty, včetně potřeby údržby a kontroly bočních nádrží a nádrží či prostor dvojitého dna.

VIZ VÝKLADY 20, 21 A 22

------------------------------------------------------------------

*) U uspořádání se symetrickými tanky, se uvažují poškození jen pro jednu loď. V tomto případě se budou veškeré rozměry "y" měřit od tohoto boku. U asymetrických uspořádání se odkazuje na Vysvětlivky k záležitostem týkajícím se průběhu havarijního výtoku ropných látek přijaté usnesením Organizace MEPC.122(52), ve znění pozdějších předpisů.