CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 53/2002 Sb.m.s. Sdělení o Úmluvě Organizace spojených národů o boji proti desertifikaci v zemích postižených velkým suchem a/nebo desertifikací, zejména v Africe Článek 8 - Obsah národních akčních programů

Článek 8 - Obsah národních akčních programů

53/2002 Sb.m.s. Sdělení o Úmluvě Organizace spojených národů o boji proti desertifikaci v zemích postižených velkým suchem a/nebo desertifikací, zejména v Africe

Článek 8

Obsah národních akčních programů

1. V souladu s článkem 10 Úmluvy zdůrazní celková strategie národních akčních programů integrované programy místního rozvoje pro postižené oblasti, založené na jednání a na integraci strategií pro odstranění chudoby do úsilí boje proti desertifikaci a za zmírnění důsledků sucha. Programy jsou zaměřeny na posilování kapacity místních orgánů a na zajištění aktivní účasti místních populací, komunit a skupin s důrazem na vzdělávání a školení, mobilizaci nevládních organizací s průkaznou odborností a na posilování decentralizovaných struktur veřejné správy.

2. Národní akční programy mají následující všeobecné rysy:

a) při vypracování a provádění národních akčních programů využití nabytých zkušeností při boji proti desertifikaci a/nebo za zmírnění důsledků sucha, s přihlédnutím k sociálním, hospodářským a ekologickým podmínkám;

b) určení faktorů, které přispívají k desertifikaci a/nebo suchu, zdrojů a kapacit dosažitelných a požadovaných a stanovení příslušných politik a institucionálních a jiných reakcí a opatření nutných k boji proti těmto jevům a/nebo za zmírnění jejich důsledků;

c) zvýšení účasti místních obyvatel a komunit, včetně žen, farmářů a pastevců, kterým je svěřena větší odpovědnost za řízení.

3. Národní akční programy rovněž obsahují:

a) opatření ke zlepšení hospodářského prostředí se záměrem vymýcení chudoby:

(i) zvýšení příjmů a příležitostí k zaměstnání, zvláště pro nejchudší členy komunity:

- rozvojem trhu pro zemědělské a živočišné produkty;

- vytvářením finančních nástrojů, které vyhovují místním potřebám;

- podporováním diverzifikace zemědělské produkce a zakládáním zemědělských podniků;

- rozvojem hospodářských činností parazemědělského nebo nezemědělského typu;

(ii) zlepšení dlouhodobých perspektiv venkovských hospodářství vytvářením:

- pobídek pro výrobní investice a přístupu k výrobním prostředkům;

- cenových a daňových politik a postupů podporujících hospodářský růst;

(iii) definování a uplatňování demografické a migrační politiky s cílem snížit tlak obyvatel na půdu;

(iv) podpora pěstování plodin odolných vůči suchu a používání integrovaného systému hospodaření na suchých půdách k zajištění potravinové bezpečnosti;

b) opatření k ochraně přírodních zdrojů:

(i) zabezpečení integrované a udržitelné péče o přírodní zdroje zahrnující:

- zemědělskou půdu a pastviny;

- vegetační kryt a volně žijící živočichy;

- lesy;

- vodní zdroje; a

- biologickou rozmanitost;

(ii) školení se záměrem posílení veřejného povědomí a vzdělávacích kampaní o životním prostředí a rozšiřování technických poznatků vztahujících se k udržitelné péči o přírodní zdroje;

(iii) zajištění rozvoje a účinného využití různých zdrojů energie, podpora alternativních zdrojů energie, zejména sluneční energie, větrné energie a bioplynu, a zvláštní opatření pro přenos, získání a přizpůsobení příslušných technologií k zmírnění tlaku na křehké přírodní zdroje;

c) opatření ke zlepšení institucionální organizace:

(i) definování rolí a odpovědností ústřední vlády a místních orgánů v rámci politiky plánování využití půdy;

(ii) podpora politiky aktivní decentralizace usměrňováním odpovědnosti za správu a rozhodování na místní orgány, podpora iniciativ a převzetí odpovědnosti místními komunitami a zřizování místních struktur;

(iii) úprava institucionálního a regulačního rámce péče o přírodní zdroje, s cílem poskytnout místním obyvatelům jistotu užívání půdy;

d) opatření pro zlepšení znalostí o desertifikaci:

(i) podpora výzkumu a shromažďování, zpracování a výměna informací o vědeckých, technických a socioekonomických aspektech desertifikace;

(ii) zlepšování vnitrostátních kapacit ve výzkumu a ve shromažďování, zpracování, výměně a analýze informací s cílem lépe porozumět těmto jevům a převést výsledky analýzy do praxe;

(iii) podpora střednědobých a dlouhodobých studií:

- o socioekonomických a kulturních trendech v postižených oblastech;

- o kvalitativních a kvantitativních trendech v přírodních zdrojích;

- o vzájemném působení mezi klimatem a desertifikací;

e) opatření ke sledování a posuzování důsledků sucha:

(i) vývoj strategií k posuzování vlivu přirozené variability klimatu na regionální výskyty sucha a desertifikaci a/nebo k využití předpovědí variability klimatu v sezonním až meziročním časovém měřítku ve snaze zmírnit důsledky sucha;

(ii) zlepšování včasného varování a schopnosti reagovat, účinná organizace nouzové pomoci a potravinové pomoci a zlepšení skladování potravin, systémů jejich rozdělování, systém ochrany hovězího dobytka a veřejné práce a alternativní způsob obživy v oblastech ohrožovaných suchem;

(iii) sledování a posuzování ekologické degradace k získání spolehlivých a včasných informací o procesech a dynamice narušení zdrojů pro lepší formulování politiky a příslušných opatření.