CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 480/2000 Sb. Nařízení vlády o ochraně zdraví před neionizujícím zářením 2. Kritéria pro zařazování laserů do tříd

2. Kritéria pro zařazování laserů do tříd

480/2000 Sb. Nařízení vlády o ochraně zdraví před neionizujícím zářením

2. Kritéria pro zařazování laserů do tříd

Limity přístupné emise, podle nichž se řadí lasery do tříd, jsou uvedeny v tabulkách č. 7 až 10. U laserů zařazovaných do třídy I jsou pro interval vlnových délek od 400 mm do 1400 mm uvedeny vždy dvě hodnoty - první pro zářivý tok nebo zářivou energii, druhá pro zář nebo celkovou zář (časově integrovanou zář). Laser se zařadí do I. třídy, vyhovuje-li aspoň jedné z obou skupin uvedených hodnot.

Obrázek č. 3 - Tabulka č. 1 Nejvyšší přístupná expozice

Obrázek č. 4 - Tabulka č. 2 Nejvyšší přípustné ozáření

Obrázek č. 5 - Tabulka č. 3 Nejvyšší přípustné ozáření

Tabulka č. 4

+------------------------------+-------------------------------+---------+
| | Vlnová délka λ v nanometrech | |
| Parametr +---------------+---------------+ Číslo |
| | od | do | obrázku |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| 3 0,25 | | | |
| C1 = 5,6 . 10 .t | 302,5 | 400 | 1 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| 0,8(λ-295) -15 | | | |
| T1 = 10 . 10 s | 302,5 | 315 | 2 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| 0,2(λ-295) | | | |
| C2 = 10 | 302,5 | 315 | 3 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| 0,02(λ-550) | | | |
| T2 = 10.10 s | 550 | 700 | 4 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| 0,015(λ-550) | | | |
| C3 = 10 | 550 | 700 | 5 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+
| (λ-700)/500 | | | |
| C4 = 10 | 700 | 1050 | 6 |
+------------------------------+---------------+---------------+---------+

Tabulka č. 5

+--------------------+-----------------------------------------+---------+
| Parametr | Opakovací frekvence impulsů N | Číslo |
| | | obrázku |
+--------------------+-----------------------------------------+---------+
| -0,5 | -1 -1 | |
| C5 = N | N = 1 s až 278 s | |
+--------------------+-----------------------------------------+ 7 |
| | -1 | |
| C5 = 0,06 | N >278 s | |
+--------------------+-----------------------------------------+---------+

Tabulka č. 6

+-------------------------------+------------------------------+---------+
| Parametr | Doba působení t | Číslo |
| | | obrázku |
+-------------------------------+------------------------------+---------+
| -3 | -9 | |
| αmin = 8,5.10 rad | 1<10 s | |
+-------------------------------+------------------------------+ |
| -3 -0,17 | -9 -6 | |
| αmin = 0,25.10 .t rad | 10 s≤t<18.10 s | |
+-------------------------------+------------------------------+ 8 |
| -3 0,21 | -6 | |
| αmin = 15.10 .t rad | 18.10 s≤t<10s | |
+-------------------------------+------------------------------+ |
| -3 | | |
| αmin = 24,3.10 rad | t≥10 s | |
+-------------------------------+------------------------------+---------+

Poznámka: pro λ > 1050 nm a t <50.10-6 s je nutné korigovat vztah pro αmin násobením faktorem 1,4 a použít tedy vzorec αmin = 0,25 . 1,4 . 10-3 . t-0,17 rad (viz obr. 8).

Obrázek č. 6 - Korekční koeficient C1

Obrázek č. 7 - Korekční koeficient C2

Obrázek č. 8 - Korekční koeficient C3

Obrázek č. 9 - Korekční koeficient C5

Obrázek č. 10 - Tabulka č. 7

Tabulka č. 8 Limity přístupné emise pro laserová zařízení třídy II

+-------------------+----------------------+-------------------------+

| Vlnová délka λ/nm | Délka vyzařování t/s | Limit přístupné emise |

+-------------------+----------------------+-------------------------+

| | t<0,25 | stejné jako pro třídu I |

| 400 až 700 +----------------------+-------------------------+

| | | -3 |

| | t≥0,25 | 10 W |

+-------------------+----------------------+-------------------------+

Obrázek č. 11 - Tabulka č. 9 Limity přístupné emise

Obrázek č. 12 - Tabulka č. 10 Limity přístupné emise

------------------------------------------------------------------