Čl. I
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění vyhlášky č. 166/2007 Sb., vyhlášky č. 340/2007 Sb., vyhlášky č. 239/2009 Sb., vyhlášky č. 162/2010 Sb., vyhlášky č. 391/2011 Sb., vyhlášky č. 389/2013 Sb., vyhlášky č. 218/2016 Sb., vyhlášky č. 387/2017 Sb., vyhlášky č. 34/2022 Sb., vyhlášky č. 440/2022 Sb., vyhlášky č. 378/2023 Sb. a vyhlášky č. 195/2024 Sb., se mění takto:
1. V § 6 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 10 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 11 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 12 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 13 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 14 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 15 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 16 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 18 odst. 2 písm. b) bodě 1, § 32 odst. 2 bodě 1 a v § 35 odst. 2 písm. b) bodě 1 se částka "255 Kč" nahrazuje částkou "260 Kč".
2. V § 6 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 10 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 11 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 12 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 13 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 14 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 15 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 16 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 18 odst. 2 písm. b) bodě 2, § 32 odst. 2 bodě 2 a v § 35 odst. 2 písm. b) bodě 2 se částka "115 Kč" nahrazuje částkou "120 Kč".
3. V § 10 odst. 2 písm. c), § 13 odst. 2 písm. a), § 14 odst. 2 písm. a), § 15 odst. 2 písm. a), § 16 odst. 2 písm. a), § 18 odst. 2 písm. a) a v § 35 odst. 2 písm. a) se částka "305 Kč" nahrazuje částkou "315 Kč".
4. V § 17 odst. 2 písm. a) se na konci úvodní části ustanovení doplňují slova "bodě 2".
5. V § 17 odst. 2 písm. c) úvodní části ustanovení se za číslo "1" vkládají slova "písm. a) bodě 1 a".
6. S účinností od 1.1.2029
7. Za § 35 se vkládá nový § 35a, který včetně nadpisu zní:
"§ 35a
Centrum duševního zdraví
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v centrech duševního zdraví se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění:
1. nácvik a podpora nacházení silných stránek osoby s cílem podpory v jejím zotavení a uschopnění vedoucí k sociálnímu začleňování,
2. nácvik a podpora plánování běžných i mimořádných činností dne,
3. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů,
4. nácvik péče o domácnost, zejména péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování,
5. nácvik péče o vlastní osobu, děti nebo další členy domácnosti,
6. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním prostoru,
7. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, například vlastnoručního podpisu,
8. nácvik dovedností k identifikaci vlastních rizikových situací a nastavení péče o vlastní osobu v oblasti duševního zdraví a pohody jako prevence sociálního vyčleňování, a to i za podpory zprostředkování vlastní zkušenosti se zotavením,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. podpora usnadnění vstupu a udržení si studia, zaměstnání, bydlení, zdravotní a jiné specializované péče, zájmových aktivit a zapojení do svépomocných skupin,
2. nácvik chování v různých společenských situacích,
3. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi,
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zprostředkování nebo podání informací o dopadu duševního onemocnění do života osoby, její rodiny i okruhu blízkých osob,
2. upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
3. včasná detekce a intervence u osob s duševním onemocněním nebo v riziku jeho rozvoje, včetně provádění asertivního vyhledávání a kontaktování těchto osob,
4. podpora při mapování potřeb s cílem snížení rizikového chování u osob s nařízeným ochranným léčením,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. podávání informací o možnostech získávání finanční i odborné podpory,
2. informační servis a zprostředkovávání služeb,
3. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, při přímém zapojení do aktivit na obhajobu vlastních práv nebo práv skupiny osob, se kterou se osoba ztotožňuje,
e) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob.".
8. V § 36 písm. a) se slovo "ústavní" nahrazuje slovem "lůžkové" a na konci ustanovení se doplňují slova " , s výjimkou sociálně-zdravotní lůžkové péče poskytované v rámci zařízení odlehčovacích služeb, týdenních stacionářů, domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem".
9. Za část třetí se vkládá nová část čtvrtá, která včetně nadpisu zní:
"ČÁST ČTVRTÁ
POŽADAVKY NA SLUŽBY KOMUNITNÍHO CHARAKTERU
§ 36a
(1) Místo poskytování sociální služby, ve kterém je poskytována pobytová služba jako služba komunitního charakteru, musí být umístěno nejméně 250 metrů vzdušnou čarou od jiného místa poskytování sociální služby, ve kterém je poskytována pobytová služba pro stejný okruh osob, která není poskytována jako služba komunitního charakteru. Stejným okruhem osob se rozumí osoby se zdravotním postižením, senioři, děti, rodiny s dětmi, osoby sociálně vyloučené nebo osoby ohrožené sociálním vyloučením.
(2) Celkový počet osob, jimž jsou poskytovány pobytové služby jako služby komunitního charakteru na více místech poskytování sociálních služeb vzdálených od sebe méně než 250 metrů vzdušnou čarou, nesmí překročit 18. Maximální počet osob, jimž může být poskytována pobytová služba jako služba komunitního charakteru v jednom místě poskytování služby, je 18, a to v jednolůžkových nebo dvoulůžkových pokojích, a kapacita každé bytové jednotky v bytovém domě je nejvýše 6 osob. Na jednom pozemku nesmí být poskytovány pobytové služby jako služby komunitního charakteru v součtu více než 18 osobám.".
Dosavadní části čtvrtá až devátá se označují jako části pátá až desátá.
10. S účinností od 1.1.2026
11. V příloze č. 2 bod 7 včetně nadpisu zní:
"7. Stížnosti na poskytování sociální služby
Kritérium |
a) Poskytovatel informuje srozumitelnou formou osoby o možnosti podat stížnost, jakou formou stížnost podat, na koho je možno se obracet, kdo bude stížnost vyřizovat a jakým způsobem a o možnosti zmocnit k podání stížnosti jinou osobu; s těmito postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni zaměstnanci poskytovatele; |
b) Poskytovatel informuje osoby o možnosti a podmínkách prověření vyřízení stížnosti ministerstvem, a to v případě nesouhlasu osoby s vyřízením stížnosti nebo v případě, kdy stížnost nebyla vyřízena ve stanovené lhůtě; |
c) Poskytovatel informuje osoby o dalších možnostech podat stížnost na jeho zřizovatele, popřípadě zakladatele nebo na instituci sledující dodržování lidských práv a základních svobod osob, a to včetně jejich označení. |
".
12. V příloze č. 2 bod 15 včetně nadpisu zní:
"15. Zvyšování kvality sociální služby
Kritérium |
a) Poskytovatel má písemně zpracovaná pravidla pro průběžné sledování a hodnocení souladu poskytování sociální služby se základními zásadami sociální služby stanovenými zákonem o sociálních službách a jím definovaným posláním, cíli a zásadami poskytované sociální služby a podle těchto pravidel postupuje; pravidla zahrnují obsah, metody, způsob a četnost průběžného sledování a hodnocení a postup poskytovatele podle kritérií uvedených v písmenech b) až d); |
b) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí, zda poskytování sociální služby vychází z individuálně určených potřeb a cílů osob, kterým poskytuje sociální službu; |
c) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí, zda vytváří podmínky pro zachování a rozvoj individuálních schopností a pro uplatnění vlastní vůle osob, kterým poskytuje sociální službu; |
d) Poskytovatel průběžně sleduje a hodnotí soulad poskytování sociální služby se základní zásadou sociální služby zachovávat důstojnost a dodržovat lidská práva a základní svobody osob, kterým poskytuje sociální službu, včetně sledování a hodnocení rizik a možných pochybení poskytovatele, která vedou k porušování této zásady; |
e) Poskytovatel využívá získané poznatky z průběžného sledování a hodnocení pro rozvoj a zvyšování kvality poskytované sociální služby; |
f) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zjišťování spokojenosti osob s poskytováním sociální služby; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje; |
g) Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované sociální služby také zaměstnance a další zainteresované fyzické a právnické osoby; |
h) Poskytovatel využívá stížnosti jako podnět pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby. |
".