§ 3
Obsah a forma odborné přípravy fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem k přijetí dítěte do rodiny
(1) Příprava fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem k přijetí dítěte do rodiny obsahuje tyto tematické okruhy:
a) sebepoznání fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem, jejich rodinného systému a sociálních kontaktů,
b) poznání a naplňování práv a potřeb dítěte v náhradní rodinné péči, včetně potřeb specifických skupin dětí, zejména dětí jiného etnika, dětí se zdravotním postižením, sourozeneckých skupin, dětí, které zažily týrání, zneužívání nebo zanedbávání, a dalších zvláště zranitelných skupin dětí,
c) osvojení si spolupráce s dalšími odborníky,
d) komunikace s dítětem a přístup k dítěti s vědomím jeho důstojnosti a lidských hodnot,
e) rozvoj schopností a zájmů dítěte,
f) uspokojení citových, vývojových, sociálních a vzdělávacích potřeb dítěte a péče o zdraví dítěte,
g) styk dítěte v náhradní rodinné péči s rodiči a dalšími osobami blízkými,
h) dovednosti potřebné pro spolupráci s rodiči dítěte a jeho osobami blízkými,
i) práce s dětmi žijícími v rodině žadatele zahrnující vysvětlení smyslu náhradní rodinné péče a jejích forem, důležitosti rodiny, procesu a principů zprostředkování náhradní rodinné péče,
j) identita dítěte v náhradní péči.
(2) Příprava fyzických osob vhodných stát se pěstounem poskytujícím pěstounskou péči na přechodnou dobu dále obsahuje
a) dovednosti žadatelů potřebné pro spolupráci s rodinou dítěte,
b) proces předání dítěte,
c) obsah a formu pravidelného vyhodnocování situace dítěte.
(3) Příprava fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem probíhá
a) individuální formou, která spočívá zejména v sebepoznání fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem v oblasti
1. motivace k náhradní rodinné péči,
2. fungování rodinného systému,
3. mapování sociálních kontaktů,
4. očekávání od dítěte svěřeného do péče, a
b) skupinovou formou, která spočívá zejména v osvojení znalostí a dovedností v oblasti
1. náhradní rodinné péče a související právní úpravy,
2. vývoje a potřeb dítěte včetně specifických potřeb dítěte v náhradní rodinné péči,
3. práv dítěte včetně práv dítěte v náhradní rodinné péči a práva dítěte na udržování a rozvoj rodinných vazeb,
4. podpory dítěte při uplatňování jeho práva vyjádřit svůj názor a účastnit se rozhodování, která se ho týkají,
5. práv a povinností rodičů dítěte,
6. práv a povinností pěstounů.
(4) Individuální forma přípravy podle odstavce 3 písm. a) probíhá zejména v domácnosti zájemce o osvojení nebo pěstounskou péči.
(5) Skupinovou formu přípravy podle odstavce 3 písm. b) je možné uskutečnit maximálně pro 16 osob současně.
(6) Příprava dítěte žadatele může probíhat formou individuální i skupinovou. Obsah a forma přípravy se odvíjí od věku dítěte a jeho individuálních potřeb.