CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 47/2003 Sb.m.s. Sdělení o Finančním memorandu týkajícího se Národního programu Phare 2000 pro ČR Implementace

Implementace

47/2003 Sb.m.s. Sdělení o Finančním memorandu týkajícího se Národního programu Phare 2000 pro ČR

Implementace

Tento program bude řízen v souladu s postupy decentralizovaného implementačního systému Phare (DIS). Národní koordinátor pomoci (NAC) bude mít celkovou odpovědnost za tvorbu, monitorování a implementaci programů Phare.

Národní fond (NF) při Ministerstvu financí v čele s Národním schvalujícím úředníkem (NAO) bude provádět dozor nad finančním řízením programu a bude odpovědný za podávání zpráv Evropské komisi. Vhodnou finanční kontrolu, s ohledem na implementaci programu, provádí příslušný národní kontrolní úřad.

Komise bude převádět fondy na NF v souladu s Memorandem o porozumění podepsaným mezi Komisí a Českou republikou dne 12. října 1998. Fondy budou převáděny po žádosti ze strany NAO. Platba do výše 20 % fondů, která má podléhat řízení příslušnými orgány České republiky, bude převedena na NF po podpisu Finančního memoranda (FM) a finančních dohod (FA) mezi NF a implementačními agenturami (IA)/Centrální finanční a kontraktační jednotkou (CFCU). Musí být rovněž splněna ustanovení v článcích 2 a 13 memoranda o NF. Kromě toho musí NAO předložit Komisi jmenování programových schvalujících úředníků a popis zavedeného systému, s vysvětlením toku informací mezi NF a IA/CFCU a způsobu, jakým bude plněna platební funkce.

Budou provedeny čtyři zálohové platby do výše 20 % fondů řízené lokálně (příjemcem), nebo vyplacen celý zůstatek rozpočtu, podle toho, která částka bude nižší. První platba bude provedena jakmile IA a CFCU vyplatí 10 % rozpočtu. Žádost o druhou platbu může být podána po vyplacení 30 % celkového rozpočtu. Hranicí pro třetí splátku je 50 % a pro čtvrtou splátku vyplacení 70 %. Pokud vedení Komise nevydá výslovný souhlas, nelze podávat žádosti o platby v případě, že celková výše fondů uložených u NF a IA přesáhne 10 % celkového rozpočtu platného pro daný závazek. Vyjímečně může NAO žádat o zálohu převyšující 20 % v souladu s postupy, které stanoví výše uvedené memorandum o porozumění.

Implementační agentury odpovědné za projekty:

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| Č. | Název projektu | Implementační | Ministerstva | Typ projektu |

| | | agentura | nebo | (viz také |

| | | | instituce | str. 15) |

| | | | s technickou | |

| | | | úlohou | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.02.01 | Udržitelnost sektoru | NROS | totéž | 1 |

| | občanské společnosti | | | |

| | /Romové: | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.02.02 | Podpora etnické | CFCU | Úřad vlády | 2 |

| | rovnosti | | | (twinning) |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.02.03 | Celkové zlepšení | CFCU | Ministerstvo | 2 |

| | kvality vzdělávání | | školství, | |

| | romské populace | | mládeže a | |

| | | | tělovýchovy | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.03.01 | Management úvěrových | CFCU | Česká | 2 |

| | rizik/metodika | | národní | |

| | bankovního sektoru | | banka | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.03.02 | Zlepšení právního a | CFCU | Ministerstvo | 3 |

| | institucionálního | | financí | (twinning) |

| | prostředí pro | | | |

| | podnikání | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.03.03 | Důchodová reforma | CFCU | Ministerstvo | 3 |

| | | | práce a | (twinning) |

| | | | sociálních | |

| | | | věcí | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.04.01 | Posílení acquis | CFCU | Úřad pro | 2 + 3 |

| | v oblasti ochrany | | veřejné | (twinning) |

| | osobních dat | | informační | |

| | | | systémy | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.04.02 | Legislativa | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | kapitálových trhů a | | financí | (twinning) |

| | Komise pro cenné | | | |

| | papíry | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.04.03 | Pro dohled nad | CFCU | Ministerstvo | 2 |

| | telekomunikačním | | dopravy a | (twinning) |

| | trhem | | spojů | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.04.04 | Úřad pro dohled | CFCU | Ministerstvo | 2 |

| | nad trhem s energií | | průmyslu a | (twinning) |

| | | | obchodu | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.04.05 | Systém zadávání | CFCU | Ministerstvo | 2 |

| | veřejných zakázek | | pro místní | (twinning) |

| | | | rozvoj | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.05.01 | Zavedení systému | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | IACS | | zemědělství | (twinning) |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.05.02 | Zlepšení systému | CFCU | Státní | 4 |

| | hraniční kontroly | | veterinární | |

| | zdraví zvířat a | | správa | |

| | hygieny potravin | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.05.03 | Posílení regulační | CFCU | Státní | 4 |

| | kapacity registrace | | rostlinolékařská | |

| | ochranných | | správa | |

| | rostlinných látek | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.06.01 | Struktury pro | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | implementaci IPPC | | životního | (twinning) |

| | (integrovaná | | prostředí | |

| | prevence a | | | |

| | omezování | | | |

| | znečištění) | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.06.02 | Centrum pro | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | nakládání s odpady | | životního | (twinning) |

| | | | prostředí | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.06.03 | Instituce pro | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | vydávání povolení a | | životního | (twinning) |

| | monitorování | | prostředí | |

| | kvality ovzduší | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.01 | Posílení boje proti | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | organizovanému | | vnitra | (twinning) |

| | zločinu | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.02 | Schengenský | CFCU | Ministerstvo | 4 |

| | informační systém a | | vnitra, | |

| | posílení ochrany | | Policejní | |

| | státních hranic | | presidium | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.03 | Posílení akcí proti | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | praní špinavých | | financí | (twinning) |

| | peněz | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.04 | Posílení národní | CFCU | Úřad vlády | 2 + 3 |

| | protidrogové | | | (twinning) |

| | politiky | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.05 | Celoživotní | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | vzdělávání | | spravedlnosti | (twinning) |

| | v soudnictví | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.07.06 | Posílení činnosti | CFCU | Nejvyšší soud | 2 + 3 |

| | Nejvyššího soudu ČR | | | (twinning) |

| | v aplikaci acquis | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.08.01 | Bezpečnost a ochrana | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | zdraví při práci | | práce a | (twinning) |

| | | | sociálních věcí | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.09.01 | Modernizace | CFCU | Ministerstvo | 2 + 3 |

| | ústřední státní | | vnitra | (twinning) |

| | správy | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.09.02 | Harmonizace | CFCU | Český | 2 |

| | zemědělské a | | statistický úřad | |

| | regionální | | | |

| | statistiky | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.10.01 | Konsolidace národní | CFCU | Ministerstvo | 2 |

| | rozvojové strategie | | pro místní | (twinning) |

| | | | rozvoj | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.10.02 | Investice v regionu | CRR* | totéž | 1 |

| | NUTS II, SZ Čechy | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

| CZ00.10.03 | Investice v regionu | CRR* | totéž | 1 |

| | NUTS II Severní | | | |

| | Morava/Ostrava | | | |

+-------------+----------------------+---------------+------------------+--------------+

Pozn:

1 = projekty s grantovými programy;

2 = projekty budování institucí;

3 = projekty s omezeným objemem dodávek nebo prací přímo souvisejících s budováním institucí a odůvodněných omezenou povahou potřeby investičního krytí;

4 = čistě investiční projekty

* CRR - Centrum pro regionální rozvoj (POZN: CRR = implementační agentura Ministerstva pro místní rozvoj)

Národní fond převede finanční prostředky na IA, včetně Centrální finanční a kontraktační jednotky (CFCU) v souladu s finančními dohodami (FA), podepsanými v případě potřeby mezi NF a IA/CFCU. Každá jednotlivá finanční dohoda bude předem schválena Evropskou komisí. V případě, kdy je sám NF platebním zástupcem CFCU/IA, nedojde k žádnému převodu prostředků z NF na CFCU/IA. CFCU/IA musí vést programový schvalující úředník (PAO), kterého jmenuje Národní schvalující úředník (NAO) po konzultaci s Národním koordinátorem pomoci (NAC). Programový schvalující úředník bude odpovídat za všechny operace prováděné příslušnou CFCU nebo IA.

Ve většině projektů hrají významnou technickou úlohu ostatní ministerstva nebo instituce. Organizace, která má hlavní technickou úlohu, je uvedena v předcházející tabulce. Tyto organizace budou odpovědné za projektování, výběr a monitorováni projektů, zatímco implementační agentura (IA) bude při všech těchto úkolech napomáhat a bude klást zvláštní důraz na zásady dobrého projektování a implementace a pravidla pro veřejné zakázky a platby Phare.

NF otevře a bude spravovat zvláštní bankovní účet denominovaný v EUR, ve zvláštním účetním systému v centrální bance. Všechny bankovní účty budou zásadně úročeny. Úroky budou hlášeny Evropské komisi. Pokud o tom Komise na základě návrhu Národního schvalujícího úředníka rozhodne, lze úroky reinvestovat do programu. Stejné postupy budou platit pro všechny fondy převáděné na IA nebo CFCU.

Národní schvalující úředník (NAO) a Programový schvalující úředník (PAO) zajistí, aby byly všechny smlouvy vypracovány v souladu s postupy stanovenými v Manuálu DIS. U grantových programů, jejichž postupy a formáty současný Manuál DIS neobsahuje, budou přesná implementační opatření specifikována v dokumentaci příslušných projektů v souladu s těmito principy:

- postupy a formáty, které mají být použity při implementaci programů a udělování grantů budou odvozeny od aktuální příručky Komise pro správu grantů a standardní smlouvy o grantu RELEX nebo jiných vhodných formátů a postupů pro decentralizované externí programy grantové pomoci, které mezitím Komise vypracuje. Náležitá péče bude zejména věnována procesu výběru projektů, který musí probíhat na technické úrovni ve výběrových výborech složených z odborníků, které jmenují úřady, které programy spolufinancují a příslušné instituce státní správy a zájmové skupiny účastnící se programů.

- Příslušný programový schvalující úředník pro daný program, v jehož rámci je grantové schema financováno, si musí ponechat svou smluvní a finanční odpovědnost za implementaci grantových schemat. Zejména musí formálně schvalovat výzvy k předložení návrhů, formuláře žádostí, kritéria hodnocení, i proces a výsledky výběru. Programový schvalující úředník také musí podepisovat smlouvy o grantu s příjemci a zajišťovat vhodný monitoring a finanční kontrolu v rámci své pravomoci a zmocnění. S touto výhradou lze řízení grantových schemat decentralizovat a přesunout od PAO na příslušné orgány na sektorové nebo regionální úrovni.

- Souhlas Komise ex ante (Delegace v Praze) bude vyžadován pro výzvy k předložení návrhů, formuláře žádostí, kritéria hodnocení, proces výběru (včetně složení výborů) a výsledky výběru (seznam projektů k financování). Smlouvy o grantech podepsané programovým schvalujícím úředníkem budou podléhat následné kontrole Delegací Evropské komise.

- Implementace vybraných projektů formou provedení prací, dodávek a služeb podle subdodavatelských smluv konečných příjemců jednotlivých grantů podléhá předpisům pro veřejné zakázky, které jsou přílohou standardní smlouvy o grantu RELEX. Decentralizovaný systém zřízený pro malé projekty CBC má být uplatněn u všech takových smluv, které nedosahují částky 300 000 EUR (nebo jiného zvýšeného limitu, který stanoví vedení Komise pro fondy malých projektů v rámci programů CBC). Nabídky a smlouvy nad tuto hranici budou předkládány Komise k souhlasu ex ante. Finanční závazky podle Phare budou účinné k datu podpisu smluv o grantech příslušným programovým schvalovacím úředníkem. Implementace projektu a všechny platby v rámci Phare musí být provedeny před ukončením platnosti aktuálního finančního memoranda.

Všechny smlouvy budou vyšší než 2 miliony EUR, kromě smluv v následujících oblastech v rámci následujících projektů: (pro grantová schema limit 2 miliony EUR neplatí na jednotlivé granty - grantové smlouvy - ale na každé grantové schema).

- grantové programy: projekty označené 1 v tabulce výše.

- projekty budování institucí a twinningu, pokud jsou odůvodněny specifickým charakterem daného projektu: projekty označené 2 v tabulce výše (kromě CZ00.03.01).

- dodávky nebo práce přímo související s budováním institucí (IB) a odůvodněné omezenou povahou potřeb IB, které mají být kryty: projekty označené 3 v tabulce výše.

Konečný termín pro podepsání všech smluv včetně twinningových kovenantů je 31. říjen 2002. V zájmu zajištění co nejrychlejší implementace projektů však musí být veškerá nabídková dokumentace ve veřejné soutěži (nebo případně žádosti o služby nebo smluvní dokumentace) předložena Komisi do 6 měsíců od data podpisu FM. Nezávislí odborníci v možných a vhodných případech prošetří specifikace v rámci twinningu. Twinningové kovenanty musí být Komisi předloženy do 3 měsíců od souhlasu Komise s volbou partnera v twinningu. Jakýkoli projekt, pro který nebudou příslušné dokumenty předloženy do specifikovaného termínu, bude zrušen a finanční prostředky budou uvolněny k realokaci. Pokud budou finanční prostředky realokovány na nový projekt, musí být nabídková dokumentace ve veřejné soutěži (nebo případně jiná dokumentace) předložena Komisi do 3 měsíců od rozhodnutí o realokaci nebo do 31. května 2002, podle toho, které datum nastane dříve. Doba právní platnosti všech projektů skončí do 31. října 2003. Všechny fondy nevyužité do data ukončení programu budou vráceny Komisi. Všechny platby musí být provedeny do 31. 10. 2003.

Veškerá nabídková (nebo případně jiná) dokumentace musí být doložena logframe matricí, která bude prokazovat relevanci, realizovatelnost a udržitelnost konečného projektu.

U smluv, kde budou finanční prostředky ponechány po záruční dobu, která přesáhne konec období pro platby programu, bude celková částka finančních prostředků týkající se těchto smluv, určená dle kalkulace programového schvalujícího úředníka a stanovená Komisí, vyplacena implementační agentuře před oficiálním ukončením programu. Implementační agentura přebírá plnou odpovědnost za uložení finančních prostředků do data splatnosti konečné platby a za zajištění toho, že uvedené fondy budou využity pouze na platby týkající se retenčních doložek. Implementační agentura dále přebírá plnou odpovědnost vůči subdodavatelům za plnění povinností ohledně retenčních doložek. Narostlý úrok z uložených prostředků bude vyplacen Komisi po konečné platbě subdodavatelům. Finanční prostředky nevyplacené subdodavatelům po zúčtování konečných plateb budou vráceny Komisi. Národní schvalující úředník bude Komisi podávat roční přehled využití fondů uložených na záručních účtech (zejména plateb z nich provedených) a narostlých úroků.