CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 463/1920 Sb. Nařízení vlády republiky Československé k provedení zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., o dávce z majetku a dávce z přírůstku na majetku. K §u 55.

K §u 55.

463/1920 Sb. Nařízení vlády republiky Československé k provedení zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n., o dávce z majetku a dávce z přírůstku na majetku.

K §u 55.

K odst. 1. čís. 1. Hotově, t. j. penězi, jež strana platíc béře z oběhu, nebo béře z volných, tedy ani vázaných ani zadržených peněžních prostředků, musí býti dávka placena u poštovních úřadů zvláštními složenkami, jichž pouze k placení dávky lze užíti. Složenky vydá na požádaní každý berní (městský berní) úřad, zejména ten, který jest na platebním rozkaze jako příslušný úřad označen.

K odst. 1., čís. 2. Platba vkladním listem na zadržené bankovky děje se částkou, na kterou vkladní list zní; uvolnění zadržených částek neb případných přebytků upraveno bude později vládním nařízením, ovšem jediné na průkaz, že straně nebyla dávka vůbec předepsána, anebo že dávka (včetně úroků z prodlení a všech výloh s vymáháním dávky spojených) těmito vkladními listy byla úplně zaplacena.

1%ní úrok ze zadržených částek za dobu od 1. března 1919 až do posledního dne měsíce, jenž předchází předložení vkladního listu, vyplatí se při předložení vkladního listu hotově na nekolkovanou kvitanci.

Předloží-li se vkladní listy na zaplacení dávky městským berním úřadům, ponechává se stranám na vůli, aby si u příslušné státní pokladny (zem. finanční pokladny, aneb státního berního úřadu) vypadající úrok vyzvedly.

Výjimečně uvolní se za jistých podmínek vkladní listy na zadržené bankovky domácích peněžních ústavů tím způsobem, že se částky, na které znějí, na žádost ústavu po provedené výplatě 1% úroku přenesou Bankovním úřadem ministerstva financí na zvláštní žirový účet peněžního ústavu u Bankovního úřadu, případně jeho filiálky, za tím účelem, aby ústavy z částek těchto i konaly platby pouze berním (městským berním) úřadům a výhradně na svou dávku aneb na dávku svých komitentů.

Platby tohoto druhu, pokud jde o placení dávky za komitenty, považovati jest za platbu hotovými.

K odst. 1, čís. 3. Hodnot těchto použíti lze k zaplacení dávky toliko prostřednictvím Bankovního úřadu.

Uvolnění zadržených částek neb případných přebytků upraveno bude později vládním nařízením, za týchž podmínek, jako uvolnění vkladních listů na zadržené bankovky, jež jsou v držení jiných majitelů než domácích peněžních ústavů (odst. 1., čís. 2).

K odst. l., čís. 4. Zákon má na mysli realisované převody těchto hodnot, nestačí tudíž pouhý příkaz strany, aby hodnoty byly na stát převedeny, nýbrž platba jest účinnou teprve tehdy, když a pokud hodnoty byly ústavem peněžním neb pojišťovnou skutečně převedeny na účet dávky.

Placení dávky těmito hodnotami upraveno jest zvláštním nařízením vlády; jest tedy věcí strany, aby platbu u dotyčného ústavu peněžního neb pojišťovny sama zařídila, a to zvláštní složenkou na dávku, kterou ji berní úřad na požádání vydá.

Vklady, pokud se týče výplaty uvolní berní správy na žádost strany tím způsobem, že vydají přímo peněžním úsavům, pokud se týče pojišťovnám přiměřené osvědčení, není-li strana dávkou vůbec povinna, aneb byla-li předepsána dávka (včetně úroků z prodlení a všech výloh vzešlých z vymáhání dávky) úplně zaplacena.

K odst. 1., čís. 5. a 6., k odst. 4. a 5. O jinakém zákonem připuštěném způsobu placení bude vydáno zvláštní nařízení.

K odst. 2. Jediné hotové peníze (čís. 1.), vkladní listy na zadržené bankovky (čís. 2.), dále převody vázaných zůstatků žirových účtů a pokladničních poukázek Rak.-uherské banky, a zadržených vkladů a výplat (čís. 3. a 4.) jsou způsobilým platidlem v rámci tohoto ustanovení, tedy i v těch případech, kde přijata byla nabídka platiti hodnotami v odst. 1., čís. 5. a 6., zmíněnými; částky dávky, které na tyto hodnoty vypadají, zkrátí se tudíž v poměru k platům vykonaným způsobem v odst. 1., čís. 1.- 4., uvedeným.

K odst. 3. Odstavec tento stanoví výhody pouze pro placení hotovými.

Berní (městské berní) úřady zjistí v každém případu druh platby, zejména pochází-li platba z vkladů (výplat) zadržených či volných, nebo z převodů zmíněných v al. 5. prov. nař..k.odst. 1., čís. 2., tohoto paragrafu, neboť jen posléze uvedené platby požívají výhody odstavce 3.

Peněžní ústavy jsou povinny platby v tomto směru přesně označovati a ručí státu za veškerou škodu vzniklou nezachováváním této povinnosti.

Příklad:

Celkový předpis dávky . . . . . . . 1OO.OOO.- Kč

15%ní splátka . . . . . . . . . . . 15.000.-„

první lhůta 85.000 = . . . . . . . . 14.166.- „

______

6

Platí-li strana hotovými (15.000+5%) 15.750'- Kč

100.000 - 15.750 = 84.250 - 14.041

______

6

+ 5% (702.05) . . . . . . . . . . . 14.743.05 "

další splátky a 1/5 zbývající částky

tedy 5 X 13.901·39 . . . . . . . . 69.506.95 "

_____________

100.000.— Kč.

Výhoda činí tedy 1452.05 Kč; o tolik možno při placení hotovými v mezích odst. 3. složiti méně, ačkoliv se celá povinnost dávková, vyrovná.

K odst. 6. Výhoda, kterou odstavec tento poskytuje za placení dobrovolně, t. j. před splatností neb před doručením platebního rozkazu, rozeznávati jest od výhody, kterou odst. 3. stanoví za placení hotovými.

Výhoda odstavce 6. platí pro všechny přípustné druhy platby dávky, tedy i pro placení dávky způsobem v odst. 1., čís. 5. a 6., uvedeným, v těchto případech ovšem teprve po vyměření dávky.

Náhradní úrok upraven byl zvláštním nařízením vlády.

K odst. 7. Žádost o prodloužení lhůt podati jest nejdéle před uplynutím poslední lhůty platební (§ 55., odst. 2., věta 2.) u příslušné berní správy; o žádosti rozhodne, i když jsou tu podmínky pro prodloužení lhůt platebních, dle volného uvážení zem. fin. úřad (neb úřad jim k tomu určený) s platností konečnou.

Je-li hospodářský stav strany zapravením dávky v zákonných lhůtách vážně ohrožen, posuzovati jest dle okolností případu v době podání žádosti; bude tomu tak na př. vedlo-li by dodržení zákonných lhůt k překotnému prodeji surovin neb zboží za mnohem nižší ceny, a tím k vážnému ohrožení hospodářského stavu strany.

Výhody poskytnuté při vyměření pokud se týče předpisu dávky (na př. §§ 5, 55, 32) nevylučují prodloužení lhůt splatnosti dávky jakožto úlevy při vybírání jejím.