Pravidlo I/1
Definice a vysvětlení
1 Pro účely této Úmluvy, pokud není výslovně stanoveno jinak:
.1 termín "pravidla" znamená pravidla obsažená v příloze k Úmluvě;
.2 termín "úředně schválený" znamená úředně schválený stranou v souladu s těmito pravidly;
.3 termín "kapitán" znamená osobu, která velí lodi;
.4 termín "důstojník" znamená člena posádky, mimo kapitána lodi, určeného jako důstojník národními právními normami nebo předpisy nebo, v případě neexistence takového jmenování, kolektivní smlouvou nebo zvykem;
.5 termín "palubní důstojník" znamená důstojníka kvalifikovaného v souladu s ustanoveními kapitoly II Úmluvy;
.6 termín "první palubní důstojník" znamená palubního důstojníka v hodnosti nejbližší kapitánovi, kterému připadne velení lodi v případě nezpůsobilosti kapitána;
.7 termín "strojní důstojník" znamená důstojníka kvalifikovaného v souladu s ustanoveními pravidla III/1,III/2 nebo III/3 Úmluvy;
.8 termín "první strojní důstojník" znamená vedoucího strojního důstojníka zodpovědného za mechanický pohon a provoz a údržbu mechanických a elektrických zařízení na lodi;
.9 termín "druhý strojní důstojník" znamená strojního důstojníka v hodnosti nejbližší prvnímu strojnímu důstojníku, kterému připadne odpovědnost za mechanický pohon a provoz a údržbu mechanických a elektrických zařízení na lodi v případě nezpůsobilosti prvního strojního důstojníka;
.10 termín "strojní asistent" znamená osobu, která se účastní výcviku na strojního důstojníka a je jako strojní asistent určený národními právními normami nebo předpisy;
.11 termín "radiooperátor" znamená osobu, která je držitelem příslušného průkazu způsobilosti vystaveného nebo uznaného správním orgánem podle ustanovení Radiokomunikačního řádu;
.12 termín "GMDSS radiooperátor" znamená osobu kvalifikovanou v souladu s ustanoveními kapitoly IV Úmluvy;
.13 termín "člen mužstva" znamená člena posádky lodi, který není kapitánem ani důstojníkem;
.14 termín "příbřežní plavba" znamená plavbu v blízkosti jedné ze stran tak, jak je definováno touto stranou;
.15 termín "výkon pohonu" znamená celkový maximální trvalý jmenovitý výkon, v kilowattech, všech hlavních lodních pohonných zařízení, který je uveden v Rejstříkovém listu lodi nebo v jiném úředním dokladu;
.16 termín "radiokomunikačních povinnosti" zahrnuje, podle potřeby, strážní funkci a technickou údržbu a opravy v souladu s Radiokomunikačním řádem, Mezinárodní úmluvou o bezpečnosti lidského života na moři, 1974 (SOLAS, v platném znění) a, na uvážení jednotlivých správních orgánů, příslušnými doporučeními Organizace;
.17 termín "ropný tanker" znamená loď zkonstruovanou a užívanou k hromadné přepravě ropy a ropných látek;
.18 termín "tanker pro přepravu chemikálií" znamená loď zkonstruovanou nebo upravenou pro hromadnou přepravu jakéhokoli kapalného produktu uvedeného v kapitole 17 Mezinárodního předpisu o hromadné přepravě chemikálií;
.19 termín "tanker pro přepravu zkapalněného plynu" znamená loď zkonstruovanou nebo upravenou pro hromadnou přepravu jakéhokoli zkapalněného plynu nebo jiného produktu uvedeného v kapitole 19 Mezinárodního předpisu o přepravě plynu;
.20 termín "osobní loď" znamená loď definovanou v Mezinárodní úmluvě o bezpečnosti lidského života na moři, 1974, v platném znění;
.21 termín "osobní loď typu ro-ro" znamená osobní loď s ro-ro prostory nebo prostory zvláštní kategorie definovanou v Mezinárodní úmluvě o bezpečnosti lidského života na moři, 1974 (SOLAS), v platném znění;
.22 termín "měsíc" znamená kalendářní měsíc nebo 30 dní složené z období kratších než jeden měsíc;
.23 termín "Předpis STCW" znamená Předpis o výcviku, kvalifikaci a strážní službě námořníků (STCW) přijatý na základě usnesení č. 2 na Konferenci v roce 1995, ve znění změn přijatých Organizací;
.24 termín "funkce" znamená soubor úkolů, povinností a odpovědností, vymezených v Předpisu STCW, které jsou nezbytné pro provoz lodě, bezpečnost lidského života na moři a ochranu mořského prostředí;
.25 termín "společnost" znamená vlastníka lodi nebo jakoukoli jinou organizaci nebo osobu, například manažera nebo pronajímatele člunu, která převzala odpovědnost za provoz lodě namísto vlastníka lodě a která při převzetí této odpovědnosti souhlasila s přijetím všech odpovědností a povinností uložených společnosti těmito pravidly;
.26 termín "námořní služba" znamená službu na lodi souvisící s vystavením nebo obnovení platnosti průkazu způsobilosti nebo jiné kvalifikace;
.27 termín "Předpis ISPS" znamená Mezinárodní předpis pro ochranu lodí a přístavních zařízení (ISPS) přijatý dne 12. prosince 2002 usnesením č. 2 na Konferenci smluvních států Mezinárodní úmluvy o bezpečnosti lidského života na moři (SOLAS) z roku 1974, ve znění novel přijatých Organizací;
.28 termín "lodní bezpečnostní důstojník" znamená osobu na lodi, která je odpovědná kapitánovi a která je určená společností jako osoba odpovědná za ochranu lodě, včetně plnění a vedení plánu ochrany lodě a styk s bezpečnostním důstojníkem společnosti a bezpečnostními důstojníky přístavních zařízení;
.29 termín "povinnosti související s problematikou ochrany" zahrnují veškeré úkony a povinnosti na lodích související s problematikou ochrany tak, jak jsou definovány v kapitole XI-2 Mezinárodní úmluvy o bezpečnosti lidského života na moři (SOLAS 1974, v platném znění) a v Mezinárodním předpisu pro ochranu lodí a přístavních zařízení (ISPS);
.30 termín "průkaz odborné způsobilosti" znamená vystavený průkaz způsobilosti s potvrzením pro kapitány, důstojníky a GMDSS radiooperatéry v souladu s ustanoveními kapitol II, III, IV a VII této přílohy a opravňující jeho právoplatného držitele sloužit v pozici a plnit funkce požadované na úrovni odpovědností v něm vymezených;
.31 termín "průkaz odbornosti" znamená průkaz způsobilosti, který není průkazem odborné způsobilosti vystavený námořníkovi, dokládající, že byly splněny příslušné požadavky na výcvik, způsobilosti nebo námořní službu uvedené v Úmluvě;
.32 termín "listinné důkazy" znamená dokumenty, které nejsou průkazy odborné způsobilosti nebo průkazy odbornosti vystavené námořníkovi, používané jako důkaz toho, že byly splněny příslušné požadavky uvedené v Úmluvě;
.33 termín "elektrodůstojník" znamená důstojníka kvalifikovaného v souladu s ustanoveními pravidla III/6 Úmluvy;
.34 termín "námořník první třídy" znamená člena posádky kvalifikovaného v souladu s ustanoveními pravidla II/5 Úmluvy;
.35 termín "motorář první třídy" znamená člena posádky kvalifikovaného v souladu s ustanoveními pravidla III/5 Úmluvy;
.36 termín "elektrotechnik" znamená člena posádky kvalifikovaného v souladu s ustanoveními pravidla III/7 Úmluvy;
2 Tato pravidla jsou doplněna povinnými ustanoveními obsaženými v části A Předpisu STCW a:
.1 jakýkoliv odkaz na požadavek v pravidle rovněž představuje odkaz na odpovídající oddíl části A Předpisu STCW;
.2 při uplatňování těchto pravidel je nutné v co největší možné míře zohlednit souvisící doporučení a vysvětlující materiál obsažený v části B Předpisu STCW, aby bylo dosaženo jednotnějšího provádění ustanovení Úmluvy na celosvětové úrovni;
.3 změny části A Předpisu STCW musí být přijaty, vstoupit v platnost a nabýt účinnosti v souladu s ustanoveními článku XII Úmluvy, pokud jde o postup přijímání změn vztahujících se na přílohy a
.4 část B Předpisu STCW se mění Výborem pro námořní bezpečnost v souladu s jeho jednacím řádem.
3 Odkazy v článku VI Úmluvy na "správní orgán" a "vystavující správní orgán" nelze vykládat tak, že brání kterékoli straně vystavovat a potvrzovat průkazy způsobilosti na základě ustanovení těchto pravidel.