Příloha
Definice udržovacích jednotek
Udržovací jednotka pro:
1. Železniční svršek představuje 1 běžný metr bezstykové koleje neelektrizované trati bez kolejových obvodů s pražci betonovými (případně ocelovými) a s následujícími dalšími parametry:
a) skutečné provozní zatížení se pohybuje v rozmezí od 10 do 14 miliónu hrubých tun za rok (dále jen mil. hrt/rok),
b) traťová rychlost je v rozmezí 60 až 90 km.h-1,
c) kolej je v přímém směru nebo oblouku o poloměru nad 800 m a ve sklonu do 10 ‰ včetně,
d) doba používání (stáří) hmotného majetku je do 5 let včetně od roku pořízení.
U kolejí s odlišnými parametry se pak převádí na udržovací jednotku přepočítacími koeficienty, které se k základní délce přičítají nebo se od ní odčítají.
2. Železniční spodek představuje 1 běžný metr tělesa železničního spodku jednokolejové trati v úrovni terénu nebo v náspu o max. výšce do jednoho metru nebo v zářezu o max. hloubce do jednoho metru, s provozním zatížením do 18 mil. hrt/rok a jemu odpovídající konstrukcí tělesa železničního spodku.
a) Úseky s odlišnými poměry, než je uvedeno v předchozím bodě, se převedou na udržovací jednotky tak, že se jejich délky (respektive plochy) vynásobí stanovenými opravnými součiniteli a výsledné hodnoty přirážek se připočítají k základnímu počtu udržovacích jednotek železničního spodku.
b) Pro účely výpočtu udržovacích jednotek železničního spodku se za základní počet udržovacích jednotek železničního spodku uvažuje počet běžných metrů délky trati (zpravidla se jedná o stavební délku první koleje na širé trati nebo v železniční stanici).
3. Budovy, jejichž vlastníkem je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, představuje 1 metr kubický obestavěného prostoru.
4. Mosty představuje součet rozpětí nosných konstrukcí a výšek spodní stavby vynásobený součinitelem, který charakterizuje objekt zejména s ohledem na vyjádření náročnosti údržby (prostředí, intenzita provozu, způsob uložení koleje, nátěrová plocha ocelových i masivních částí, šikmost apod.).
5. Tunely představuje 1 běžný metr jednokolejového tunelu nebo 0,56 běžného metru dvojkolejného tunelu.
6. Sdělovací a zabezpečovací techniku je dílčím ukazatelem pro stanovení doby potřebné pro údržbu konkrétního objemu zařízení, kterou je zohledněna jak doba potřebná pro údržbu, tak i doba pro nenormované výkony hlavní činnosti - místní dodatečná potřeba, a to v hodinách za rok.
7. Elektrotechniku a energetiku je dílčím ukazatelem pro stanovení doby potřebné pro údržbu konkrétního objemu zařízení, odvozená z normohodin, kterou je zohledněna doba potřebná pro údržbu v hodinách za rok.
******************************************************************