CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 439/2001 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví pravidla pro vedení oddělené evidence tržeb, nákladů a výnosů pro účely regulace a pravidla pro rozdělení nákladů, tržeb a výnosů z vloženého kapitálu v energetice B) PODKLADOVÉ TABULKY NÁKLADŮ A VÝNOSŮ

B) PODKLADOVÉ TABULKY NÁKLADŮ A VÝNOSŮ

439/2001 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví pravidla pro vedení oddělené evidence tržeb, nákladů a výnosů pro účely regulace a pravidla pro rozdělení nákladů, tržeb a výnosů z vloženého kapitálu v energetice

B) PODKLADOVÉ TABULKY NÁKLADŮ A VÝNOSŮ

1. Povolené a nepovolené náklady

Nepovolené náklady na licencované a společné činnosti je možné v tabulkách podkladů vyčíslit dvěma způsoby:

a) nepovolené náklady, které jsou přímo přiřaditelné na licencované činnosti, lze přímo odečíst z licencovaných činností a zbytek přímo nepřiřaditelných vyčíslit na licencované a společné činnosti; o tuto hodnotu pak snížit společné náklady držitele licence a zároveň tuto hodnotu uvést do výkazu HV2-12, 14,

b) snížit společné náklady držitele licence o celkové nepovolené náklady na licencované a společné činnosti a tuto hodnotu uvést do výkazu HV2-12, 14.

V tabulkách nákladů a výnosů budou vykazovány hodnoty přímo přiřaditelných nákladů ve sloupcích "opravování", "provozování a obsluha", "ostatní provozní náklady" a "odpisy DHM, DNM" (z účetní i z přepočtené hodnoty). Tyto hodnoty se vztahují k zařízením dle klasifikace uvedené v popisu řádků tabulek aktiv.

2. Tabulka N4-12 podklady: Tabulka nákladů a výnosů - distribuce elektrické energie

2.1 Přímo přiřaditelné náklady

2.1.1 Opravování - sloupec "b"

Zahrnují se výdaje a náklady vynaložené na zachování produktivní kapacity zařízení distribuce.

Hlavní pracovní činnosti zahrnují zejména:

a) opravy,

b) odstraňování menších závad a poruch zařízení včetně výměn součástí a seřizování zařízení,

c) výměny vodičů a zemních lan o stejném průřezu,

d) výměny stožárů, obnovy nátěrů, uzemnění a betonových základů,

e) výměny izolátorů, svorek, rozpěr, armatur,

f) výměny kabelů, koncovek a ostatního příslušenství,

g) opravy kabelových kanálů,

h) opravy stavební části rozvodny,

i) nátěry konstrukce rozvodny včetně příslušenství,

j) výměny přípojnic, vypínačů, řídících skříní, odpojovačů, odpínačů, uzemnění, bleskojistek,

k) výměny ochran, automatik a měřících přístrojů,

l) výměny jednotlivých částí řídící a dispečerské techniky,

m) opravy zařízení dispečerské a řídící techniky,

n) opravy transformátorů,

o) odstraňování poruch - opravy zařízení v havarijním stavu a jeho uvádění do provozuschopného stavu,

p) plánované opravy - opravy většího rozsahu.

Náklady na opravy zahrnují zejména:

a) přímý materiál spotřebovaný při realizaci oprav,

b) osobní náklady pracovníků, kteří realizují činnost oprav (mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění, případně další osobní náklady) a to buď ve formě přímého nákladu nebo sekundárního nákladu (výkonu) pracovní čety,

c) režijní náklady pracovníků zabezpečujících opravy (režijní a kancelářský materiál, cestovní a dopravní náklady apod.),

d) náklady související s vybavením (nástroje, nářadí) pracovníků zajišťujících opravy,

e) náklady jiných vnitropodnikových útvarů, které se podílejí na realizaci oprav (např. doprava, mechanizace),

f) střediskovou režii, která představuje náklady na přímé řízení pracovníků zabezpečujících opravu v případě, že tyto náklady nejsou obsahem některé z výše uvedených položek (osobní náklady vedoucích pracovníků, kancelářský materiál, společné náklady přímého řízení, náklady administrativy, náklady kancelářských prostor apod.),

g) zásobovací režii, která zahrnuje náklady vznikající při činnostech zásobování a skladování, a to zejména náklady na nákup, opatření, skladování, přejímání, vydávání skladových zásob a manipulaci s nimi,

h) náklady na nákup externích oprav.

2.1.2 Provozování a obsluha - sloupec "c"

Zahrnují se výdaje a náklady na práci, materiály a služby všech činností souvisejících s provozováním a obsluhou distribučního zařízení.

Hlavní pracovní činnosti zahrnují zejména:

a) dozor nad vedením,

b) kontrolování a zkoušení bleskosvodů, spínačů a jističů vedení,

c) zkoušky zatížení obvodů,

d) pravidelné hlídání linek,

e) pravidelné zkoušky napětí ke stanovení stavu nebo efektivnosti systému,

f) převádění zatížení, přepínání a spojování obvodů a zařízení,

g) přezkušování a seřizování linkových zkušebních zařízení,

h) pochůzkové a lezecké prohlídky, prohlídky ocelových konstrukcí, měření uzemnění,

i) pravidelné kontroly a čištění vstupních šachet, přivaděčů, síťových a transformátorových kobek,

j) regulování a dodávání oleje do vysokonapěťových kabelových systémů,

k) dohled nad operacemi stanice,

l) seřizování staničních zařízení pro udržování výkonnosti stanice,

m) inspekce, zkoušení a kalibrace staničních zařízení pro zjištění výkonnosti,

n) operování přepínacích a jiných zařízení,

o) sledování a hlídání stanice,

p) pochůzkové kontroly, kontroly proudových spojů, kontroly a drobná údržba jednotlivých druhů zařízení,

q) cejchování měřidel,

r) evidence měřidel,

s) instalace měřidel,

t) nastavení časových kontrol, kontrolování odběrových měřidel a jiných měřících zařízení,

u) alokace a přepínání zátěže,

v) řízení přepínání,

w) dálkové ovládání rozvoden,

x) ovládání automatiky hromadné dálkové obsluhy,

y) zařizování a kontrolování povolení pro výstavbu, údržbářské, zkušební a nouzové účely,

z) kontrolování systémového napětí:

(1) zaznamenávání napětí,

(2) připravování operačních zpráv a údajů pro fakturaci a rozpočet,

(3) získávání zpráv o počasí a zvláštních událostech,

(4) řízení rádiové sítě,

(5) řízení a operování telekomunikačního systému,

(6) řízení a operování pomocných elektronických zařízení.

Náklady na provozování a obsluhu zahrnují zejména:

a) osobní náklady pracovníků, kteří zajišťují provoz a obsluhu zařízení (mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění, případně další osobní náklady), a to buď ve formě přímého nákladu nebo sekundárního nákladu (výkonu) pracovní čety,

b) náklady na materiál, který byl spotřebován při zajištění provozu a obsluze zařízení,

c) náklady související s vybavením a režijními náklady pracovníků obsluhy zařízení (režijní a kancelářský materiál, cestovní a dopravní náklady, ostatní režijní náklady),

d) náklady na nákup ostatních externích služeb, které souvisí se zajištěním obsluhy a provozu zařízení,

e) zásobovací režii, která zahrnuje náklady vznikající při činnostech zásobování a skladování, a to zejména náklady na nákup, opatření, skladování, přejímání, vydávání skladových zásob a manipulaci s nimi,

f) střediskovou režii, která představuje náklady na přímé řízení pracovníků zabezpečujících obsluhu a provozování v případě, že tyto náklady nejsou obsahem některé z výše uvedených položek (osobní náklady vedoucích pracovníků, kancelářských materiál, společné náklady přímého řízení, náklady administrativy, náklady kancelářských prostor apod.).

2.1.3 Ostatní provozní náklady - sloupec "d"

Ostatní provozní náklady obsahují náklady, které nejsou obsaženy v žádné z výše uvedených položek (většinou se účetně objevují přímo na objektu technologie.) Jedná se zejména o nákup ostatních externích služeb, pojištění majetku, poradenství, servis a údržbu, software, daně a poplatky, náhrady škod na cizích pozemcích, vlastní spotřebu elektřiny, případně další povolené náklady. Tvorba rezerv na opravy DHM je vykázána v tomto sloupci snížená o zúčtování rezervy ve vykazovaném období. Zúčtování rezervy není vykázáno ve výnosech.

Jako výnosy snižující související provozní náklady se vykazují zejména výnosy za:

a) opětné připojení po neplacení,

b) neúspěšné reklamace měření,

c) odstranění poruch na zařízení odběratele,

d) náhrady za škody způsobené na distribučním zařízení,

e) zúčtování opravných položek,

f) zúčtování rezerv na opravy DHM.

Tyto výnosy snižují "ostatní provozní náklady".

2.1.4 Odpisy DHM a DNM - sloupce "e" a "f" (viz odstavec 7.1)

2.1.5 Rozsah zařízení - sloupec "g"

Ve sloupci "rozsah zařízení (délka, počet)" se vyplní rozvinuté délky vedení v km na jedno desetinné místo a počet stanic jako celek. Součtové řádky za napěťovou úroveň, řádky DŘT a elektroměrová služba jsou bez obsahu. Do řádku odečtů se vyplní počet odběrných míst.

2.2 Podpůrné náklady distribuce - sloupce "b" a "c", řádek 20

Do řádku 20 tabulky N4-12 podklady sloupce "podpůrné náklady distribuce" se uvádí náklady provozu, které zahrnují:

- náklady, které souvisí s přímým řízením distribuční činnosti;

- náklady, které jsou vynaloženy přímo na distribuční činnost, avšak mají charakter společných nákladů, přičemž není možné přiřazení na konkrétní činnost ani objektivní přímé rozvržení na jednotlivé činnosti.

Do sloupce "b" se uvádí podpůrné náklady se zahrnutím odpisů v účetní hodnotě. Do sloupce "c" se uvádí podpůrné náklady se zahrnutím odpisů v přepočtené hodnotě.

Hlavní pracovní činnosti zahrnují zejména:

a) řízení distribučního systému,

a) sledování efektivnosti distribuce elektřiny,

b) přípravu a přezkoumání rozpočtů a plánů distribuce elektřiny,

c) přípravu pokynů pro provozování, obsluhu a opravy zařízení distribuce elektřiny,

d) přezkoumávání a analyzování výsledků distribuce elektřiny,

e) vývoj organizace distribuce elektřiny,

f) formulování a přezkoumávání pracovních náplní pracovníků distribuce elektřiny,

g) výcvik a instrukce zaměstnanců útvarů distribuce elektřiny,

h) administrativní práce zajišťované v rámci útvarů distribuce elektřiny,

i) udržování záznamů o fyzických charakteristikách linek a stanic,

j) udržování geografických informačních systémů a technické dokumentace,

k) záznamy o elektrické energii - práci a napětí,

l) licenční poplatky a poplatky spojené s regulací,

m) technický a investiční rozvoj distribučního systému,

n) opravy budov, služeben a provozních správ,

o) opravy zařízení dílen útvarů distribuce,

p) opravy vybavení kanceláří útvarů distribuce,

q) opravy nástrojů a přístrojů útvarů distribuce,

r) opravy dopravní a mechanizační techniky.

Podpůrné náklady distribuce zahrnují zejména:

a) osobní náklady řídících, ekonomických a jiných administrativních pracovníků výrobních jednotek a provozních částí držitele licence (mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění, případně další osobní náklady),

b) spotřebu režijního a kancelářského materiálu,

c) odpisy majetku, který není možné objektivně přiřadit na konkrétní licencované činnosti (společné prostory, jiný společně využívaný majetek, dopravní prostředky řídících pracovníků),

d) náklady kancelářských prostor,

e) ostatní společné náklady sloužící pro licencovanou činnost (zejména nákup společných externích služeb - např. úklid, opravy společných prostor apod.).

V případě, že držitel licence používá přímé zúčtování výše uvedených nákladů na jednotlivé technologie relevantním podnikovým klíčem, uvede se do tohoto údaje nezúčtované reziduum (neodúčtovaný zbytek) těchto nákladů.

2.3 Společné náklady držitele licence - sloupec "b" a "c", řádek 21

Do řádku 21 tabulka N4-12 podklady sloupce "společné náklady" držitele licence se uvádí náklady, jež představují společné náklady související se správou a řízením držitele licence jako celku, snížené o výnosy této činnosti. Do sloupce "b" se uvádí společné náklady držitele licence se zahrnutím odpisů v účetní hodnotě. Do sloupce "c" se uvádí společné náklady držitele licence se zahrnutím odpisů v přepočtené hodnotě.

Hlavní pracovní činnosti zahrnují zejména:

a) řízení držitele licence jako celku,

b) sledování efektivnosti držitele licence,

c) přípravu a přezkoumání rozpočtů a plánů držitele licence,

d) přezkoumávání a analyzování výsledků držitele licence,

e) vývoj organizace držitele licence,

f) řízení lidských zdrojů držitele licence,

g) právní služby,

h) vedení účetnictví držitele licence,

i) opravy budov a vybavení kanceláří vedení držitele licence.

Do položky společných nákladů držitele licence jsou zahrnuty zejména náklady na prezentaci držitele licence na veřejnosti, náklady finančního řízení souvisejícího s licencovanými a ostatními činnostmi držitele licence, společné náklady řízení informačních technologií, společné náklady řízení lidských zdrojů, případně další náklady společného charakteru.

Společné náklady držitele licence zahrnují zejména:

a) osobní náklady (mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění, případně další osobní náklady),

b) spotřebu režijního a kancelářského materiálu,

c) odpisy majetku, který je využíván při výkonu správních činností (společné prostory, jiný společně využívaný majetek, dopravní prostředky řídících pracovníků, informační systém),

d) náklady kancelářských prostor,

e) náklady na nákup externích služeb,

f) ostatní náklady správního charakteru, které je možné považovat za oprávněné.

Do společných nákladů držitele licence nepatří daň z příjmů právnických osob (výkaz zisku a ztrát).

2.4 Ostatní výnosy distribuce - sloupec "b", řádky 25, 26 a 27

Ve sloupci "ostatní výnosy" se uvádějí, mimo jiné, výnosy držitele licence na distribuci elektřiny za časově rozlišený podíl na účelně vynaložených nákladech podle napěťových úrovní.

3. Rozdělení podpůrných nákladů distribuce a společných nákladů držitele licence

3.1 Rozdělení podpůrných nákladů distribuce

Podpůrné náklady distribuce se skládají z nákladů DŘT (ř. 19), nákladů společné části stanic VVN/VN - podpůrný majetek I (ř. 7) a podpůrných nákladů - podpůrný majetek II (ř. 20).

3.1.1 Náklady DŘT - tabulka N4-12 podklady, řádek 19

Náklady DŘT budou za celou společnost rozděleny na jednotlivé úrovně rozvrhovým klíčem Úřadu (není-li rozvrhový klíč uveden, platí poměr rozdělení 32/68/0).

3.1.2 Ostatní podpůrné náklady

Ostatní podpůrné náklady distribuce budou dále rozděleny ve dvou fázích:

a) rozdělení řádků 6, 7 a 8 tabulky N4-12 podklady

1. v případě, že je vyplněn pouze ř. 7, budou společné náklady stanic VVN/VN rozděleny v poměru 20/80,

2. v případě, že je držitel licence schopen rozdělit náklady stanic VVN/VN na části VVN a VN, uvede údaje přímo do ř. 6 a současně i do ř. 8,

3. pokud držitel licence rozdělí pouze část do ř. 6 a současně i do ř. 8 a zbytek do ř. 7, rozdělí se ř. 7 v poměru účetních odpisů z řádků 6 a 8,

b) ostatní podpůrné náklady distribuce - řádek 20 tabulky N4-12 podklady, budou rozděleny v poměru účetních odpisů.

3.2 Rozdělení společných nákladů držitele licence - tabulka N4-12 podklady, řádek 21

Rozdělení je provedeno v několika fázích:

a) celkové společné náklady držitele licence (ř. 21, tab. N4-12 podklady) jsou rozděleny na distribuci, obchod s oprávněnými zákazníky a dodávku chráněným zákazníkům (obchodní aktivity), nelicencované činnosti v poměru účetních pořizovacích hodnot přímo přiřaditelných provozních aktiv,

b) u distribuce je další dělení provedeno podle účetních odpisů,

c) u obchodu a dodávky je nejprve provedeno rozdělení na jednotlivé napěťové úrovně v rámci obchodních aktivit (obchod, dodávka a odbyt distribučních služeb) v poměru mezd a sociálního zabezpečení; následuje rozdělení mezi distribuci a obchod s elektřinou (obchod a dodávka) provedené podle klíče Úřadu nastaveného v poměru 50/50; v poslední fázi přistupuje obchod s oprávněnými zákazníky a dodávka chráněným zákazníkům v poměru odběrných míst v rámci jednotlivých napěťových úrovní.

4. Úprava nákladů spojených s majetkem pořízeným na finanční leasing

Údaje potřebné pro tuto úpravu jsou uvedeny v kapitole A odst. 6.2.

Nejprve se sníží náklady proúčtované ve vykazovaném roce na účtu služby účetním předpisem "má dáti" a na účtu náklady příštích období účetním předpisem "dal", a to na příslušené činnosti; zároveň se do stejné činnosti zahrnou náklady na odpisy propočtené za vykazovaný rok.

5. Tabulka N7-12, 14 podklady: Tabulka nákladů a výnosů - dodávka a obchod s elektrickou energií

5.1 Přímo přiřaditelné náklady

5.1.1 Mzdy, sociální a zdravotní pojištění - sloupec "b"

Do sloupce "mzdy, sociální a zdravotní pojištění" budou zahrnuty mzdové náklady, které představují součet mzdových nákladů (výkaz zisků a ztrát, řádek 13) a náklady na sociální a zdravotní zabezpečení (výkaz zisků a ztrát, řádek 15).

Mzdové náklady slouží jako základna pro alokaci podpůrného a společného majetku obchodních aktivit, proto tedy neobsahují odměny členů orgánů držitele licence a sociální náklady.

5.1.2 Ostatní náklady - sloupec "d"

Zde budou obsaženy všechny ostatní náklady s výjimkou mezd, sociálního a zdravotního pojištění a odpisů.

Patří sem zejména:

a) spotřeba materiálu,

b) spotřeba energií,

c) cestovné,

d) běžné opravy a udržování,

e) servis a údržba softwaru,

f) poradenské služby,

g) služby výpočetní techniky,

h) vlastní spotřeba energie,

i) zásobovací režie.

Tyto náklady budou přímo sníženy o případné tržby.

5.1.3 Odpisy DHM a DNM - sloupec "e" a "f"

Platí stejná pravidla, která jsou uvedena v kapitole A odst. 7.1.

5.2 Podpůrné náklady - sloupce "b" a "c", řádek 10

Položka podpůrné náklady obchodu zahrnuje zejména:

a) osobní náklady řídících, ekonomických a jiných administrativních pracovníků útvarů obchodu (mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění, případně další osobní náklady),

b) spotřebu režijního a kancelářského materiálu,

c) odpisy majetku, který není možné objektivně přiřadit na konkrétní činnosti obchodu (společné prostory, jiný společně využíváný majetek, dopravní prostředky řídicích pracovníků),

d) náklady kancelářských prostor,

e) ostatní náklady sloužící pro všechny činnosti obchodu (zejména nákup společných externích služeb - např. úklid, opravy společných prostor apod.).

Do sloupce "b" se uvádí podpůrné náklady se zahrnutím odpisů v účetní hodnotě. Do sloupce "c" se uvádí podpůrné náklady se zahrnutím odpisů v přepočtené hodnotě.

Rozdělení podpůrných nákladů

Základnou pro rozdělení podpůrných nákladů obchodu jsou mzdy, sociální a zdravotní pojištění.

5.3 Výnosy

V sloupci "ostatní" budou uvedeny další tržby, které nejsou za elektřinu a nemají ani charakter dobropisu.

6. Výkaz HV2-12, 14: Kontrola hospodářského výsledku

6.1 Licencované činnosti - ř. 1 až 6

Uvádí se všechny licencované činnosti po jednotlivých licencích.

6.2 Nepovolené náklady - ř. 7

Uvádí se nepovolené náklady držitele licence podle definice vyhlášky.

6.3 Nelicencované činnosti - ř. 8 až 29

Zde jsou uvedeny všechny nelicencované činnosti. Postup použitý při klíčování případných nerozúčtovaných nákladů na obslužných činnostech je uveden v komentáři.

6.4 Redukce leasingu v nákladech - ř. 35

Vyplňuje se tak, že se odečítají odpisy z finančního leasingu a přičítají se náklady na služby eliminované při převodu (viz kapitola A odst. 6.2).

6.5 Daň z příjmu právnických osob - ř. 36

Do řádku se převezmou údaje z výkazu zisků a ztrát.

6.6 Hospodářský výsledek společnosti - ř. 37

Do řádku se převezmou údaje z výkazu zisků a ztrát, řádek 62. Otestuje se shoda hospodářského výsledku regulačních výkazů s výkazem zisku a ztrát. Případný rozdíl je uveden v řádku 38.

7. Výkaz OP1-12: Výkaz výpočtu opravných položek

Výkaz zahrnuje výpočet opravných položek ke krátkodobým pohledávkám z obchodního styku za silovou elektřinu a služby spojené s dodávkou podle přílohy č. 8, v členění na oprávněné a chráněné zákazníky.

8. Výkaz I2-12: Výkaz plánu investičních výdajů

Výkaz plánu investičních výdajů v distribuční soustavě.