§ 4
Organizační postup diagnostického ústavu
(1) Děti splňující zákonné podmínky pro přijetí jsou do diagnostického ústavu přijímány po předchozím projednání s příslušným orgánem sociálně-právní ochrany dětí. V diagnostickém ústavu je dítě převzato sociálním pracovníkem, který současně přebírá a kontroluje úplnost dokladů podle zákona 5). Vstupní pohovor s dítětem, obsahující zejména informace o důvodech umístění dítěte, o podmínkách jeho pobytu v diagnostickém ústavu, o vnitřním řádu diagnostického ústavu, o právech a povinnostech dítěte a o jeho dalších perspektivách, provádí psycholog, speciální pedagog - etoped nebo jiný pedagogický pracovník určený ředitelem zařízení, který dítě seznámí též s organizačním zajištěním jeho vzdělávání.
(2) Zařazení dítěte do výchovné skupiny provádí pedagogický pracovník určený ředitelem zařízení, který dítě seznámí s ostatními dětmi, přidělí mu lůžko, osobní skříňku a věci osobní potřeby. Současně informuje dítě o organizaci života v zařízení.
(3) Úkony uvedené v odstavcích 1 a 2 jsou vedeny v pracovnách příslušných zaměstnanců nebo v prostorách určených pro provoz výchovné skupiny a je o nich proveden záznam, který je součástí osobní dokumentace dítěte.
(4) S rozhodnutím o umístění dítěte do dětského domova, dětského domova se školou nebo do výchovného ústavu seznámí dítě psycholog nebo speciální pedagog - etoped nejpozději 3 dny před jeho umístěním.
(5) Děti vyžadující výchovně léčebný režim v důsledku jejich neurologického poškození a psychického onemocnění diagnostický ústav umísťuje nebo přemísťuje do zařízení, která jsou schopna zajistit výchovnou a zdravotní péči na odpovídající odborné úrovni.
(6) Komplexní diagnostická zpráva je složena ze závěrečné zprávy psychologa, speciálního pedagoga - etopeda, pedagogického pracovníka školy nebo třídy zřízené jako součást diagnostického ústavu a popisu celkového stavu dítěte, obsahujícího informace o zdravotním stavu dítěte ze zdravotní dokumentace a aktuální údaje. Obsahuje jméno, popřípadě jména, příjmení, datum a místo narození dítěte, místo trvalého pobytu, u dítěte - cizince bydliště v cizině nebo adresu místa pobytu, popis sociální anamnézy dítěte a doporučení zpracovaná na základě výsledků psychologického vyšetření a výsledků výchovně vzdělávacích činností. Dále obsahuje hodnocení schopností adaptace dítěte, jeho sebevědomí a schopnosti sebehodnocení, volních vlastností, společenských a pracovních návyků, vztahu dítěte k rodině a blízkým osobám, k autoritám, k vrstevníkům a ostatním dětem, informace o znalostech a dovednostech dítěte, o jeho chování ve škole, o postavení dítěte ve skupině, o jeho zvláštnostech a o chování v zátěžových situacích, při zvládání konfliktů, a o jeho zájmech.
(7) Umísťování dítěte se vždy účastní pověřený zaměstnanec diagnostického ústavu a příslušného dětského domova, dětského domova se školou nebo výchovného ústavu.
------------------------------------------------------------------
5) § 5 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.