9E Technologie
Poznámka:
"Technologie" pro "vývoj" nebo "výrobu" uvedené v 9E001 až 9E003
pro součásti turbohřídelových motorů podléhají kontrolnímu režimu
i tehdy, jde-li o "užití" technologie pro opravy, přestavby nebo
generální opravy. Kontrolnímu režimu nepodléhají: technické údaje,
výkresy nebo dokumentace proúdržbové činnosti přímo spojené s
kalibrací, demontáží nebo výměnou poškozených nebo neopravitelných
jednotek, včetně výměny celých motorů nebo motorových modulů.
9E001 "Technologie" podle Všeobecné poznámky k technologii pro "vývoj"
zařízení nebo "software" uvedených v 9A001.c., 9A004 až 9A011,
9B nebo 9D.
9E002 "Technologie" podle Všeobecné poznámky k technologii pro "výrobu"
zařízení uvedených v 9A001.c., 9A004 až 9A011 nebo 9B.
POZN.:
K "technologii" pro opravy konstrukcí, laminátů nebo materiálů
podléhajících kontrolnímu režimu viz položka 1E002.f.
9E003 Jiné "technologie" dále uvedené:
a. "Technologie" "potřebné" pro "vývoj" nebo "výrobu"
některého z dále uvedených systémů nebo součástí turbohřídelových
motorů:
1. Lopatky nebo bandáže plynových turbín vyrobené ze
slitin s usměrněným tuhnutím (DS) nebo
monokrystalových, (SC) mající (ve směru Millerova indexu
001) životnost přesahující 400 hodin při 1273 K (1000 °C)
a namáhání 200 MPa, stanoveno z průměrných hodnot
mechanických vlastností;
2. Víceplamenové spalovací komory, které pracují s
průměrnou teplotou na výstupu z hořáku přesahující
1813 K (1540 °C) nebo spalovací komory, které mají
tepelně oddělené spalovací vložky, nekovové vložky
nebo nekovové pláště;
3. Součásti vyrobené z některého z dále uvedených materiálů:
a. Organických "kompozitních" materiálů vyvinutých
pro provozní teploty nad 588 K (315 °C);
b. "Kompozitů" s kovovou "matrací", keramickou "matraací",
intermetalických nebo intermetalických vyztužených
materiálů uvedených v 1C007; nebo
c. "Kompozitních" materiálů uvedených v 1C010 a vyrobených
s pryskyřicemi specifikovanými v 1C008.
4. Nechlazené turbínové lopatky, bandáže nebo jiné
součásti, určené pro práci při teplotách plynu v
lopatkovém kanálu 1323 K (1050 °C) nebo více;
5. Chlazené turbínové lopatky nebo bandáže jiné než
uvedené v 9E003.a.1., vystavené teplotám plynu v
lopatkovém kanálu 1643 K (1370 °C) nebo více;
6. Kombinace profilových lopatek a disků používající
nerozebíratelné spoje;
7. Součásti turbohřídelových motorů vyrobené "technologií"
"difusního spojování" uvedené v položce 2E003.b.;
8. Točivé součásti turbohřídelových motorů odolné proti
poškození, používající materiály připravené práškovou
metalurgií uvedené v položce 1C002.b.;
9. "Číslicové automatické řídicí systémy motorů s plnou
autoritou" ("FADEC") pro součásti turbohřídelových motorů
a motory s kombinovaným cyklem a jejich příslušné
diagnostické součásti, čidla a speciálně vyvinuté
součásti;
10. Proudové kanály s nastavitelnou geometrií a příslušné
regulační systémy pro:
a. Plynové generátorové turbíny;
b. Kompresorové nebo výkonové turbíny;
c. Propulsní trysky;
Poznámka 1:
Systémy s nastavitelnou geometrií proudových kanálů a
související regulační systémy v 9E003.a.10.
nezahrnují vstupní vodicí lopatky, stavitelné
ventilátory, stavitelné statory nebo odlehčovací
ventily pro kompresory.
Poznámka 2:
9E003.a.10. nekontroluje "technologii" pro
"vývoj" nebo "výrobu" proudového kanálu s nastavitelnou
geometrií pro reverzní tah.
11. Duté ventilátorové lopatky s širokým profilem bez
tlumiče;
b. "Technologie" "potřebná" pro "vývoj" nebo "výrobu":
1. Modelů do aerodynamických tunelů vybavených čidly bez
rušivého účinku na proudění a schopných vysílat data
z čidel do systému sběru dat; nebo
2. Vrtulí s listy z "kompozitů" nebo lopatkové ventilátory
schopné absorbovat více než 2000 kW při letových rychlostech
větších než 0,55 Mach;
c. "Technologie" "potřebná" pro "vývoj" nebo "výrobu"
součástí plynových turbínových motorů, používající vrtání
"laserem", vodním paprskem nebo vrtání elektromechanické
pro otvory, mající některý z dále uvedených souborů parametrů:
1. Všechny z dále uvedených:
a. Hloubky větší než čtyřnásobek jejich průměru;
b. Průměry menší než 0,76 mm; a
c. Úhly sklonu osy rovné nebo menší než 25 °; nebo
2. Všechny z dále uvedených:
a. Hloubky větší než pětinásobek jejich průměru;
b. Průměry menší než 0,4 mm; a
c. Úhly sklonu osy větší než 25°;
Technická poznámka:
Pro účely 9E003.c. se úhel sklonu osy měří od
tangenciální roviny k povrchu aerodynamické plochy v
bodě, kde osa otvoru protíná povrch aerodynamické
plochy.
d. "Technologie" "potřebná" pro některý z dále uvedených účelů:
1. "Vývoj" systémů přenosu výkonu u vrtulníků nebo
systémů přenosu výkonu u "letadel" s naklápěcím
rotorem nebo naklápěcími křídly; nebo
2. "Výrobu" systémů přenosu výkonu u vrtulníků nebo
systémů přenosu výkonu u "letadel" s naklápěcím
rotorem nebo naklápěcími křídly;
e. 1. "Technologie" pro "vývoj" nebo "výrobu" pohonných
systémů pozemních vozidel s pístovým naftovým
motorem, které mají všechny dále uvedené charakteristiky:
a. 'Objem skříně' 1,2 m3 nebo menší;
b. Celkový výkon přesahující 750 kW podle
80/1269/EEC, ISO 2534 nebo ekvivalentních státních
norem; a
c. Hustotu energie větší než 700 kW/m3 vztaženo k
objemu skříně;
Technická poznámka:
'Objem skříně' je dán součinem tří kolmých rozměrů
měřených takto:
Délka: Délka klikového hřídele od čelní příruby k
čelu setrvačníku;
Šířka: Největší z těchto rozměrů:
a. Vnější rozměr od víka ventilu k víku
ventilu;
b. Rozměr vnějších okrajů hlav válců; nebo
c. Průměr skříně setrvačníku;
Výška: Větší z těchto rozměrů:
a. Rozměr od osy klikového hřídele k horní
rovině ventilového víka (nebo hlavy
válce) plus dvakrát zdvih; nebo
b. Průměr skříně setrvačníku.
2. "Technologie" "potřebná" pro "výrobu" speciálně
konstruovaných dále uvedených součástí pro naftové motory
s vysokým výkonem:
a. "Technologie" "nezbytná" pro "výrobu" systémů
motorů, mající všechny dále uvedené součásti,
v nichž jsou použity keramické materiály specifikované
v 1C007:
1. Vložky válců;
2. Písty;
3. Hlavy válců; a
4. Jednu nebo více jiných součástí (včetně výfukových
kanálů, turbodmychadlových systémů, vedení ventilů,
ventilových sestav nebo izolovaných
vstřikovacích čerpadel);
b. "Technologie" "potřebná" pro "výrobu"
turbodmychadlových systémů s jednostupňovými
kompresory, které mají všechny dále uvedené
charakteristiky:
1. Pracují při tlakových poměrech 4:1 nebo
vyšších;
2. Průtok hmoty v rozmezí 30 kg až 130 kg za
minutu; a
3. Schopnost měnit průtokovou plochu v průtočných
průřezech kompresoru nebo turbíny.
c. "Technologie" "potřebná" pro "výrobu" systémů
vstřikování paliva, speciálně konstruovaných pro
možnost použití více paliv (např. motorovou
naftu nebo tryskové palivo) ve viskozitním rozmezí
od motorové nafty (2,5 cSt při 310,8 K (37,8 °C)) až
po benzin (0,5 cSt při 310,8 K (37,8 °C)), mající obě dále
uvedené charakteristiky:
1. Vstřikované množství větší než 230 mm3 na jeden
vstřik a válec; a
2. Speciálně konstruované elektronické ovládací
prvky pro automatické přepínání charakteristik
regulátoru v závislosti na vlastnostech paliva
pro zajištění stejných charakteristik
krouticího momentu při použití vhodných čidel;
3. "Technologie" "potřebné" pro "vývoj" a "výrobu"
naftových motorů vysokého výkonu pro mazání stěny
válce tuhým, plynným nebo kapalinovým filmem (nebo
jejich kombinací), umožňující provoz při teplotách
přesahujících 723 K (450 °C), měřených na stěně válce
na horní mezi dráhy horního kroužku pístu.
Technická poznámka:
Naftové motory o vysokém výkonu jsou vznětové motory
se specifikovaným středním efektivním tlakem na brzdě
1,8 MPa nebo více při 2300 otáčkách za minutu za
předpokladu, že jmenovité otáčky jsou 2300 r/min nebo
více.
9E101 "Technologie" podle Všeobecné poznámky k technologii pro "vývoj"
nebo "výrobu" zboží uvedeného v 9A101, 9A104 až 9A111 nebo 9A115
až 9A119.
9E102 "Technologie" podle Všeobecné poznámky k technologii pro "užití"
kosmických nosných prostředků uvedených v 9A004 nebo zboží
uvedené v 9A005 až 9A011, 9A101, 9A104 až 9A111, 9A115 až
9A119, 9B105, 9B106, 9B115, 9B116, 9B117, 9D101 nebo 9D103.