8A Systémy, zařízení a součásti
8A001 Ponorná a povrchová plavidla, a to:
Poznámka:
Pro kontrolní režim zařízení pro ponorná plavidla viz:
Kategorie 5, Část 2 "Bezpečnost informací" pro kódovací
komunikační vybavení;
Kategorie 6 pro snímače;
Kategorie 7 a 8 pro navigační vybavení;
Kategorie 8A pro vybavení pro práci pod vodou.
a. Upoutaná ponorná plavidla s posádkou určená pro provoz v
hloubkách přesahujících 1000 m;
b. Neupoutaná ponorná plavidla s posádkou mající některou
z dále uvedených charakteristik:
1. Konstruovaná pro "autonomní provoz" a mající nosnost
se všemi dále uvedenými charakteristikami:
a. 10 % nebo více své hmotnosti na vzduchu; a
b. 15 kN nebo více;
2. Konstruovaná pro provoz v hloubkách přesahujících 1000 m;
nebo
3. Mající všechny dále uvedené charakteristiky:
a. Konstruovaná pro posádku čtyř nebo více mužů;
b. Konstruovaná pro "autonomní provoz" po dobu 10 hodin nebo
více;
c. Mající akční 'dosah' 25 námořních mil nebo větší; a
d. Mající délku 21 metrů nebo menší;
Technické poznámky:
1. Pro účely 8A001.b. se pojmem 'autonomní provoz' rozumí provoz
při úplném ponoření, bez dýchací trubice, všechny systémy
pracují při minimální cestovní rychlosti, při níž ještě může
ponorný systém bezpečně řídit svou hloubku dynamicky pouze
použitím svých hloubkových nosných ploch (křídel), bez
potřeby podpůrného plavidla nebo podpůrné základny na povrchu,
mořském dnu nebo pobřeží a obsahující pohonný systém pro
použití v ponořeném stavu nebo na povrchu.
2. Pro účely 8A001.b. se pojmem akční 'dosah' rozumí
polovina maximální vzdálenosti, kterou může ponorné
plavidlo urazit.
c. Upoutaná ponorná plavidla bez posádky konstruovaná pro provoz
v hloubkách přesahujících 1000 m, mající některou z dále uvedených
charakteristik:
1. Konstruovaná pro pohyb s vlastním pohonem za
použití pohonných nebo vodometných motorů specifikovaných
v 8A002.a.2; nebo
2. Mající spojení pro přenos po optických vláknech;
d. Neupoutaná ponorná plavidla bez posádky mající některou
z dále uvedených charakteristik:
1. Konstruovaná pro rozhodování o kursu vztaženém k
jakékoli geografické referenci bez lidské pomoci v
reálném čase;
2. Mající akustické spojení pro přenos dat nebo povelů;
nebo
3. Mající spojení pro přenos dat nebo povelů po
optických vláknech přesahující 1000 m;
e. Oceánské záchranné systémy s nosností přesahující 5 MN
pro vynášení předmětů z hloubek přesahujících 250 m a mající
některou z dále uvedených charakteristik:
1. Dynamické polohovací systémy schopné udržet polohu do
20 metrů od daného bodu vybavené navigačním systémem;
nebo
2. Systémy pro navigaci na mořském dně a integrované navigační
systémy pro hloubky přesahující 1000 m s přesností nastavení
polohy do 10 metrů od předem stanoveného bodu;
f. Vznášedlová plavidla na vzduchovém polštáři (typ s
poddajnou zástěrou) mající všechny dále uvedené charakteristiky:
1. Maximální konstrukční rychlost při plném nákladu
přesahující 30 uzlů při výšce charakteristické vlny 1,25 m
(stav moře 3) nebo větší;
2. Tlak vzduchového polštáře přesahující 3830 Pa; a
3. Poměr výtlaku prázdná loď/plný náklad menší než 0,70;
g. Vznášedlová plavidla na vzduchovém polštáři (typ s
tuhými bočnicemi) s maximální konstrukční rychlostí při
plném nákladu přesahující 40 uzlů při výšce
charakteristické vlny 3,25 m (stav moře 5) nebo větší;
h. Křídlová plavidla s aktivními systémy pro automatické
ovládání soustav nosných křídel, s maximální konstrukční
rychlostí při plném nákladu 40 uzlů větší
při výšce charakteristické vlny 3,25 m (stav moře 5)
nebo větší;
i. 'Plavidla s malou plochou roviny vodorysky' mající
některou z dále uvedených charakteristik:
1. Výtlak při plném nákladu přesahující 500 tun a
maximální konstrukční rychlost při plném nákladu
přesahující 35 uzlů při výšce charakteristické vlny
3,25 m (stav moře 5) nebo větší; nebo
2. Výtlak při plném nákladu přesahující 1500 tun a
maximální konstrukční rychlost při plném nákladu
přesahující 25 uzlů při výšce charakteristické
vlny 4 m (stav moře 6) nebo větší;
Technická poznámka:
'Plavidlo s malou plochou roviny vodorysky' je definováno
tímto vzorcem: plocha roviny vodorysky při operačním
konstrukčním ponoru je menší než 2 x (vytlačený objem
při operačním konstrukčním ponoru)2/3.
8A002 Systémy a zařízení, dále uvedené:
Poznámka:
Pro komunikační systémy pod vodou viz Kategorie, Část 1 -
Telekomunikace.
a. Systémy nebo zařízení speciálně konstruované nebo
upravené pro ponorná plavidla konstruovaná pro provoz v
hloubkách přesahujících 1000 m, dále uvedené:
1. Tlakové pláště nebo tlakové trupy s maximálním
průměrem vnitřní komory přesahujícím 1,5 m;
2. Pohonné nebo vodometné motory na stejnosměrný proud;
3. Zásobovací kabely a konektory pro ně používající optická
vlákna a mající syntetické výztužné prvky;
b. Systémy speciálně konstruované nebo upravené pro
automatické řízení pohybu ponorných plavidel
specifikovaných v 8A001 používající navigační data
a mající uzavřenou smyčku servořízení:
1. Umožňující plavidlu pohybovat se v rozmezí 10 m
od předem stanoveného bodu vodním sloupci;
2. Udržující pozici plavidla v rozmezí 10 m od
předem stanoveného bodu ve vodním sloupci; nebo
3. Udržující pozici plavidla v rozmezí 10 m
sledováním kabelu na mořském dnu nebo pod ním;
c. Průchodky trupu nebo konektory s optickými vlákny;
d. Systémy pro vidění pod vodou, dále uvedené:
1. Televizní systémy a televizní kamery, dále uvedené:
a. Televizní systémy (sestávající z kamery, světel,
monitorovacího a signálového přenosového
zařízení) mající mezní rozlišení větší než
800 řádků při měření na vzduchu a jsou speciálně
konstruovány nebo upraveny pro dálkově ovládaný
provoz s ponorným plavidlem;
b. Televizní kamery pro užití pod vodou mající
mezní rozlišení větší než 1100 řádků při měření na
vzduchu;
c. Televizní kamery pro nízké hladiny osvětlení
speciálně konstruované nebo upravené pro užití
pod vodou, které obsahují:
1. Elektronky pro zesílení obrazu specifikované
v 6A002.a.2.a.; a
2. Více než 150 000 "aktivních obrazových prvků"
("pixel") v jednom plošném snímacím polovodičovém
poli;
Technická poznámka:
Mezní rozlišení v televizi je míra horizontálního
rozlišení obvykle vyjadřovaného počtem řádků na výšku
obrazu rozlišených na zkušebním diagramu za použití
normy IEEE 208/1960 nebo jiné ekvivalentní normy.
2. Systémy, speciálně konstruované nebo upravené pro
dálkově ovládaný provoz s ponorným plavidlem, které
používají techniky pro minimalizaci vlivů zpětného
rozptylu, včetně osvětlovacích těles s hradlovým
dosahem nebo "laserových" systémů;
e. Fotografické tiché kamery speciálně konstruované nebo
upravené pro použití pod vodou v hloubkách přes 150 m,
používající formát filmu 35 mm nebo větší a některou z dále
uvedených charakteristik:
1. Označují film údaji získávanými ze zdroje mimo
kameru;
2. Mají automatickou korekci zpětné ohniskové
vzdálenosti; nebo
3. Mají řízení automatické kompenzace speciálně
konstruované tak, aby pouzdro s kamerou bylo
použitelné pod vodou v hloubkách přesahujících 1000 m;
f. Elektronické zobrazovací systémy, speciálně konstruované
nebo upravené pro užití pod vodou, které jsou schopné
uchovávat číslicově více než 50 exponovaných obrazů;
g. Světelné systémy uvedené dále, speciálně konstruované
nebo upravené pro užití pod vodou:
1. Stroboskopické světelné systémy schopné světelného
výstupního výkonu více než 300 J na záblesk a rychlost
záblesku větší než 5 záblesků za sekundu;
2. Světelné systémy s argonovým obloukem speciálně
konstruované pro užití pod 1000 m;
h. "Roboty" speciálně konstruované pro užití pod vodou
"řízené uloženým programem" za použití jednoúčelového
počítače mající některou z dále uvedených charakteristik:
1. Systémy pro řízení "robota" s použitím informací ze
snímačů síly nebo krouticího momentu působících na
vnější předmět nebo informací z hmatového vnímání
(hmatových čidel) mezi "robotem" a vnějším předmětem; nebo
2. Schopnost vynaložit sílu 250 N nebo větší nebo krouticí
moment 250 Nm nebo větší a ve svých konstrukčních
prvcích používají slitiny na bázi titanu nebo "vláknité
materiály" z "kompozitů";
i. Dálkově ovládané článkové manipulátory speciálně
konstruované nebo upravené pro užití s ponornými
plavidly, mající některou z dále uvedených charakteristik:
1. Systémy pro řízení manipulátoru s použitím informací
ze snímačů síly nebo krouticího momentu působících na
vnější předmět nebo informací z hmatového vnímání
(hmatových čidel) mezi manipulátorem a vnějším
předmětem; nebo
2. Řízené proporcionálními kopírovacími technikami
("master-slave") nebo "řízené uloženým programem" za
použití jednoúčelového počítače a mající 5 stupnů
volnosti pohybu nebo více;
Poznámka:
Při určování počtu stupňů volnosti pohybu se počítají
pouze ty funkce, které mají proporcionální řízení
používající polohovou zpětnou vazbu nebo "řízení
uloženým programem" za použití jednoúčelového počítače.
j. Na vzduchu nezávislé pohonné systémy speciálně
konstruované pro užití pod vodou, dále uvedené:
1. Na vzduchu nezávislé pohonné soustavy s motory s
Braytonovým nebo Rankinovým cyklem, které mají
některou z dále uvedených charakteristik:
a. Chemické čisticí nebo absorpční systémy
speciálně konstruované pro odstraňování oxidu
uhličitého, oxidu uhelnatého a pevných částic z
recirkulovaných výfukových plynů motoru;
b. Systémy speciálně konstruované pro používání
monoatomového plynu;
c. Zařízení nebo obaly speciálně konstruované pro
tlumení hluku pod vodou o kmitočtech pod 10 kHz
nebo speciální upevňovací zařízení pro zmírnění
otřesů; nebo
d. Systémy speciálně konstruované:
1. Stlačování reakčních zplodin nebo pro
přetvoření paliva;
2. Skladování produktů reakce; a
3. Vypouštění reakčních produktů proti tlaku 100
kPa nebo větší;
2. Na vzduchu nezávislé systémy naftových motorů, které
mají všechny dále uvedené charakteristiky:
a. Chemické čistící nebo absorpční systémy
speciálně konstruované pro odstraňování oxidu
uhličitého, oxidu uhelnatého a pevných částic z
recirkulovaných výfukových plynů motoru;
b. Systémy speciálně konstruované pro používání
monoatomového plynu;
c. Zařízení nebo obaly speciálně konstruované pro
tlumení hluku pod vodou o kmitočtech pod 10 kHz,
nebo speciální upevňovací zařízení pro zmírnění
otřesů; a
d. Speciálně konstruované výfukové systémy, které
nevypouštějí spaliny nepřetržitě;
3. Palivové články k výrobě energie, které jsou nezávislé
na vzduchu s výkonem přesahujícím 2 kW a mající
některou z dále uvedených charakteristik:
a. Zařízení nebo obaly speciálně konstruované pro
tlumení hluku pod vodou o kmitočtech pod 10 kHz
nebo speciální upevňovací zařízení pro zmírnění
otřesů; nebo
b. Systémy speciálně konstruované pro:
1. Stlačování reakčních zplodin nebo pro
přetvoření paliva;
2. Skladování produktů reakce; a
3. Vypouštění reakčních produktů proti tlaku 100
kPa nebo větší;
4. Motory se Stirlingovým cyklem, nezávislé na přívodu
vzduchu, mající všechny dále uvedené charakteristiky:
a. Zařízení nebo obaly speciálně konstruované pro
tlumení hluku pod vodou o kmitočtech pod 10 kHz
nebo speciální upevňovací zařízení pro zmírnění
otřesů; a
b. Speciálně konstruované výfukové systémy, které
stlačují produkty spalování proti tlaku 100 kPa
nebo více;
k. Zástěry, těsnění a ohebné prsty mající některou z dále
uvedených charakteristik:
1. Konstruované pro vzduchové polštáře o tlaku 3830 Pa
nebo více pracující při výšce charakteristické
vlny 1,25 m (stav moře 3) nebo větší a speciálně
konstruované pro vznášedlová plavidla (typ s poddajnou
zástěrou) specifikované v 8A001.f.; nebo
2. Konstruované pro vzduchové polštáře o tlaku 6224 Pa
nebo více pracující při výšce charakteristické
vlny 3,25 m (stav moře 5) nebo větší a speciálně
konstruované pro vznášedlová plavidla (typ s tuhými
bočnicemi) specifikované v 8A001.g.;
l. Nadnášecí dmychadla s jmenovitým výkonem větším než 400
kW speciálně konstruovaná pro vznášedlová plavidla
specifikovaná v 8A001.f. nebo 8A001.g.;
m. Plně ponořená nosná křídla subkavitační nebo superkavitační
speciálně konstruovaná pro lodě specifikované v 8A001.h.;
n. Aktivní systémy speciálně konstruované nebo upravené pro
automatické řízení mořem vyvolaného pohybu plavidel
nebo vznášedlových plavidel specifikovaných v
8A001.f., 8A001.g., 8A001.h. nebo 8A001.i.;
o. Lodní vrtule, pohonné systémy, systémy vyrábějící energii
a systémy pro tlumení hluku, dále uvedené:
1. Lodní vrtule nebo systémy pro přenos výkonu,
dále uvedené speciálně konstruované pro vznášedlová
plavidla (s poddajnou zástěrou nebo s tuhými bočnicemi),
plavidla s nosnými křídly nebo plavidla s malou plochou
roviny vodorysky specifikované v 8A001.f., 8A001.g.,
8A001.h. nebo 8A001.i.:
a. Superkavitační, superventilační, částečně ponořené
nebo povrchem prostupující vrtule s výkonem větším
než 7,5 MW;
b. Protisměrné rotující vrtulové systémy s výkonem
větším než 15 MW;
c. Systémy, které používají techniky předvíření nebo
dodatečného víření pro zklidnění toku do vrtule;
d. Lehké vysoce výkonné redukční převodovky (faktor K
přesahující 300);
e. Hřídelové systémy pro přenos výkonu, které mají
součásti z "kompozitů", schopné přenášet více než
1 MW;
2. Lodní vrtule (šrouby), systémy pro zdroj nebo přenos výkonu
konstruované pro užití na plavidlech, dále uvedené:
a. Stavitelné vrtule a montážní celky jejich nábojů s
jmenovitým výkonem větším než 30 MW;
b. Elektrické pohonné motory s vnitřním kapalinovým
chlazením s výkonem přesahujícím 2,5 MW;
c. "Supravodivé" pohonné motory nebo elektrické
pohonné motory s permanentním magnetem s výkonem
přesahujícím 0,1 MW;
d. Hřídelové systémy pro přenos výkonu, které obsahují
součásti z "kompozitů", schopné přenášet více než
2 MW;
e. Větrané nebo na bázi větrané vrtulové systémy
s výkonem větším než 2,5 MW;
3. Systémy tlumení hluku pro užití na lodích o výtlaku
1000 t nebo větším, dále uvedené:
a. Systémy, které tlumí hluk pod vodou při kmitočtech
pod 500 Hz a sestávají ze složených akustických
montážních prvků pro zvukovou izolaci naftových
motorů, naftových generátorových soustrojí,
spalovacích turbín, lodních turbogenerátorových
soustrojí, pohonných motorů nebo hnacích
redukčních převodů, speciálně konstruovaných pro izolaci
zvuku nebo chvění, mající střední hmotnost
přesahující 30 % zařízení, na kterém se mají instalovat;
b. Aktivní systémy tlumení nebo systémy na odstranění hluku
nebo magnetická ložiska, speciálně konstruované pro
systémy přenosu výkonu a obsahující systémy
elektronického řízení schopné aktivně snižovat
chvění zařízení generováním protihlukových nebo
protivibračních signálů přímo ke zdroji;
p. Čerpadlové pohonné systémy s výkonem přesahujícím 2,5 MW,
které používají techniky rozbíhavé (divergentní) trysky a úpravy
toku přes lopatky, aby zlepšily hnací účinnost nebo snížily
pohonem způsobený hluk šířený pod vodou;
q. Přenosné přístroje pro potápění a plavání pod vodou s
uzavřeným nebo polouzavřeným dýchacím okruhem.
Poznámka: 8A002.q nekontroluje jednotlivé přístroje pro osobní užití,
jestliže je má uživatel s sebou.
8B Zkušební, kontrolní a výrobní zařízení
8B001 Vodní tunely, které mají hluk pozadí menší než 100 dB
(referenční 1 μPa, 1 Hz) v kmitočtovém rozsahu 0 Hz až
500 Hz, konstruované pro měření akustických polí
generovaných prouděním kapalin kolem modelů pohonných
systémů.