Příloha č. 4
Vzor Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka
+------------------------------------------------------------------------------------+
| Standardizovaný záznam sociálního pracovníka |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| úřední záznamy o spisu 1) |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| OSOBNÍ ÚDAJE KLIENTA A JEJICH ZMĚNY |
| |
| Titul, příjmení .................................................................. |
| Jméno .................................................................. |
| Datum, místo a stát narození ..................................................... |
| Rodné číslo ...................................................................... |
| Adresa místa trvalého pobytu ..................................................... |
| Adresa pro doručování ............................................................ |
| Kontakt (tel., mob., e-mail) ..................................................... |
| Bydliště (je-li odlišné od trvalého pobytu) |
| Státní občanství ............................ |
| Důchod aj. dávky pojistných systémů soc. zabezpečení 2) ano - ne |
| Výkon výdělečné činnosti ano - ne |
| Výkon výdělečné činnosti v zahraničí 2) ano - ne |
| Rodinný příslušník v zahraničí 2) ano - ne |
| Nezaopatřenost ano - ne |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| ZARAŽENÍ KLIENTA DO CÍLOVÉ SKUPINY (včetně dílčího rozlišení) |
| |
| 1. Osoby se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním |
| 1.1 Tělesné postižení dětí i dospělých |
| 1.2 Smyslové postižení dětí i dospělých |
| 1.3 Mentální postižení dětí i dospělých |
| 1.4 Duševní onemocnění dětí i dospělých |
| 1.5 Ostatní onemocnění |
| 2. Osoby pečující o osoby závislé na péči jiné osoby |
| 2.1 Sociální problémy vyplývající z péče o závislou osobu |
| (děti, senioři, osoby se zdravotním postižením) |
| 3. Osoby s různým stupněm omezení/způsobilosti k právním úkonům |
| 3.1 Ohrožení práv osob před zbavením/omezením způsobilosti k právním úkonům |
| 3.2 Ohrožení práv osob po zbavení/omezení způsobilosti k právním úkonům |
| 4. Osoby ohrožené sociálním vyloučením |
| 4.1 Sociální vyloučení, které je důsledkem stáří, zdravotního postižení nebo |
| jiné sociální události |
| 4.2 Sociální vyloučení, které vyplývá z příslušnosti k národnostní menšině |
| nebo lokální komunitě |
| 5. Osoby ohrožené rizikovým způsobem života |
| 5.1 Sociální problémy vyplývající z neorganizovaného způsobu života dětí |
| a mládeže |
| 5.2 Sociální problémy vyplývající z poskytování placených sexuálních služeb |
| 5.3 Sociální problémy vyplývající ze zneužívání alkoholu |
| 5.4 Sociální problémy vyplývající ze závislosti na hracích automatech |
| 5.5 Sociální problémy vyplývající z příslušnosti k rizikové subkultuře |
| 5.6 Sociální problémy vyplývající ze zneužívání omamných a psychotropních látek |
| 5.7 Sociální problémy vyplývající z páchání trestné činnosti |
| 6. Oběti agrese, trestné činnosti a domácího násilí |
| 6.1 Sociální problémy obětí trestné činnosti jiných osob |
| 6.2 Sociální problémy obětí domácího násilí |
| 6.3 Sociální problémy obětí týraní, zneužívání nebo zanedbávání, pokud se |
| nestávají klienty orgánů sociálněprávní ochrany (např. senioři, osoby |
| s postižením nebo s omezením způsobilosti k právním úkonům, osoby, |
| které jsou oběťmi organizovaného zločinu) |
| 6.4 Sociální problémy obětí jiných forem agresivního jednání |
| 7. Osoby, které ztratily přístřeší, nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním |
| bydlení |
| 7.1 Riziko ztráty bydlení |
| 7.2 Ztráta či absence bydlení |
| 7.3 Nevyhovující bydlení |
| 8. Nezaměstnaní a osoby s materiálními problémy |
| 8.1 Nízké příjmy |
| 8.2 Nekompetence hospodařit s finančními prostředky nebo jejich ekvivalentem |
| 8.3 Zadlužení |
| 8.4 Ztráta zaměstnání a dlouhodobá nezaměstnanost |
| 9. Imigranti |
| 9.1 Sociální problémy vyplývající z imigrace ze zemí EU, EHP a Švýcarska |
| 9.2 Sociální problémy vyplývající z imigrace ze třetích zemí |
| (jiných než EU, EHP a Švýcarska) |
| 10. Rodiny s dětmi |
| 10.1 Zanedbávání, týrání a zneužívání dětí |
| 10.2 Výchovné problémy dětí |
| 10.3 Vztahové problémy v rodině, které vedou k ohrožení dětí |
| 10.4 Pobyt dítěte v zařízení ústavní nebo ochranné výchovy |
| 11. Další skupiny osob neuvedené výše |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| KLIENT A JEHO ŽIVOTNÍ SITUACE |
| |
| Vymezení a stanovení problému |
+-----------------------------------------------------+------------------------------+
| Popis výchozí situace klienta | období 3) ... |
| (přímo nebo náznakem vyslovená, případně | |
| v rozhovoru se sociálním pracovníkem upřesněná | záznam ... |
| přání, záměry, cíle, požadavky, očekávání) | |
+-----------------------------------------------------+------------------------------+
| Charakteristiky životní situace klienta: | |
| | |
| 1. charakteristika jeho osoby a její změny | období ... |
| (např. životní cíle nebo plány, potíže, | |
| zdravotní stav, ekonomická situace, rodinná | záznam ... |
| situace, zvláštní situace, zvláštní zvyklosti, | |
| šance a silné stránky) | |
| | |
| 2. charakteristika jeho problémů ve vztazích se | |
| subjekty sociálního prostředí a jejich změn | |
| (např. spory, ne/plnění dohod, nedorozumění, | |
| obtíže, konflikty apod. ve vztazích s osobami, | období ... |
| komerčními, nevládními, občanskými aj. | |
| organizacemi, úřady státní správy a obecní | záznam ... |
| samosprávy, organizacemi sociálních služeb) | |
+-----------------------------------------------------+------------------------------+
| POUŽITÁ METODA PŘÍMÉ PRÁCE S KLIENTEM |
| |
| 1. Fáze vyhledávání (depistáž) |
| 1.1 Vědomé, cílené a včasné vyhledávání jedince nebo skupiny ohrožených |
| sociálním vyloučením nebo jinou sociální událostí v jejich sociálním |
| prostředí |
| 1.2 Zachycení problému v časném stadiu, evidence, následné odborné posouzení |
| situace a návrh intervence |
| 2. Fáze posouzení životní situace |
| 2.1 Zjištění poznatků o životní situaci |
| 2.2 Posouzení potřebnosti intervence |
| 2.3 Vyhodnocení požadavku klienta na základě informace o jeho životní situaci a |
| stanovení účelu předběžné formulace hlavních rysů plánu intervence |
| 2.4 Provedení sociálního šetření za účelem posouzení životní situace klienta a |
| zjištění jeho potřeb a podoby intervence |
| 3. Fáze plánování |
| 3.1 Individuální plánování s jedincem, skupinou nebo komunitou |
| 3.2 Evaluace |
| 4. Fáze zaměřená na změnu klienta |
| 4.1 Motivační rozhovor |
| 4.2 Podpora kompetencí jedince |
| 4.3 Podpora kompetencí malé skupiny (např. rodiny, páru, vrstevnické skupiny) |
| 4.4 Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních dovedností a |
| schopností klienta |
| 4.5 Základní sociální poradenství |
| 4.6 Odborné sociální poradenství |
| 4.7 Krizová intervence |
| 4.8 Doprovázení klienta |
| 4.9 Dohled nad klientem |
| 4.10 Sociální práce s komunitou |
| 4.11 Evaluace |
| 5. Fáze zaměřená na změnu sociálního prostředí klienta |
| 5.1 Podněcování změn v interakcích mezi klienty a subjekty v jejich sociálním |
| prostředí |
| 5.2 Podněcování změn subjektů v sociálním prostředí klienta |
| 5.3 Situační intervence |
| 5.4 Navázání kontaktu s poskytovatelem další pomoci |
| 6. Fáze preventivní práce |
| 6.1 Propagace dostupných služeb mezi cílovou skupinou |
| 6.2 Předání informace |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| POUŽITÁ METODA NEPŘÍMÉ PRÁCE S KLIENTEM |
| |
| 1. Dokumentace práce |
| 2. Vypracování podkladové zprávy pro další instituce |
| 3. Plánování a organizace aktivit |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| POUŽITÁ METODA SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI ORGANIZACEMI |
| |
| 1. Zprostředkování další pomoci nebo služeb |
| 2. Asistence při jednání s organizacemi |
| 3. Zastupování práv klienta |
| 4. Spolupráce s relevantními službami nebo dalšími odborníky |
| 5. Management aktivit subjektů |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| JINÁ POUŽITÁ METODA |
| |
| záznam ... |
| |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| ZVOLENÁ INTERVENCE, VĚCNÁ NÁROČNOST A DOBA INTERVENCE APLIKOVANÝCH METOD |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| Zvolená intervence Doporučená doba Skutečná doba Věcná |
| intervence intervence náročnost |
| (v min) (v min) 4) |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| Jednání o poskytnutí sociální práce 5 až 15 |
| Sociální šetření 105 až 250 |
| Individuální plánování s jedincem, |
| skupinou nebo komunitou 20 až 60 |
| Motivační rozhovor 15 až 30 |
| Podpora kompetencí jedince 20 až 60 |
| Podpora kompetencí malé skupiny |
| (např. rodiny, páru, vrstevnické |
| skupiny) 30 až 90 |
| Sociální práce s komunitou 30 až 90 |
| Nácvik a upevňování dovedností |
| a schopností klienta 30 až 60 |
| Základní sociální poradenství 5 až 15 |
| Odborné sociální poradenství 15 až 60 |
| Krizová intervence 10 až 30 |
| Doprovázení klienta 15 až 60 |
| Dohled nad klientem 20 až 60 |
| Evaluace 20 až 60 |
| Dokumentace práce 10 až 30 |
| Vypracování podkladové zprávy pro |
| další instituce 30 až 90 |
| Plánování a organizace aktivit 10 až 50 |
| Podněcování změn v interakcích mezi |
| klienty a subjekty v jejich |
| sociálním prostředí 30 až 60 |
| Podněcování změn subjektů v sociálním |
| prostředí klienta 30 až 90 |
| Navázání kontaktu s poskytovatelem |
| další pomoci 5 až 15 |
| Situační intervence 10 až 30 |
| Asistence při jednání s organizacemi 20 až 90 |
| Hájení práv klienta 20 až 90 |
| Spolupráce s relevantními službami |
| nebo dalšími odborníky 20 až 90 |
| Management aktivit subjektů při |
| zvládání určitého sociálního |
| problému 20 až 90 |
| Propagace dostupných služeb mezi |
| cílovou skupinou 60 až 240 |
| Depistáž 60 až 180 |
| |
+------------------------------------------------------------------------------------+
| Pomáhající intervence nebo služby poskytované před zahájením spolupráce s obecním |
| úřadem (např. poradenství, pečovatelská služba, psychiatrická péče, sociální |
| dávky, dotace) a žádosti a rozhodnutí o nich (např. žádosti o sociální dávky |
| a služby a způsob jejich vyřízení, rozhodnutí soudů, opatření nebo rozhodnutí |
| obecního úřadu nebo jiných státních nebo samosprávných orgánů) |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| období | |
| záznam ... | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| PROJEDNÁVÁNÍ NÁVRHU A POPIS PLÁNU POMÁHAJÍCÍ INTERVENCE, ZÁZNAM O PRŮBĚHU |
| A HODNOCENÍ JEHO REALIZACE |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| Cíl: | |
| (ujednání mezi klientem a | |
| sociálním pracovníkem o tom, co je | |
| je třeba řešit) | |
| | |
| | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| Plán pomáhající intervence - | záznam (typ setkání nebo činnosti, výsledné |
| hlavní a dílčí cíle pomáhající | ujednání, v případě potřeby průběh událostí |
| intervence: | nebo další údaje a komentáře ...) |
| (čeho má být v zájmu realizace | |
| cíle dosaženo, kým, do kdy, | |
| jak - navržené činnosti a metody | |
| realizace cíle, důvod přerušení | |
| spolupráce apod.) | |
| | |
| | |
| | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| | |
| období | |
| datum | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| Popis průběhu realizace | záznam (vyhodnocení hlavních nebo dílčích |
| plánu pomáhající intervence | cílů pomáhající intervence) |
| a vyhodnocení realizace: | |
| (evaluace navržených a použitých | |
| činností a metod realizace | |
| a dosažení cíle pomáhající | |
| intervence případné změny plánu | |
| pomáhající intervence - nové cíle, | |
| činnosti, nebo metody, k jejichž | |
| změně došlo na základě evaluace) | |
| | |
| | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
| období | |
| datum | |
| | |
| | |
+------------------------------------+-----------------------------------------------+
Zpracoval(a):
Dne:
Pozn.:
------------------------------------------------------------------
1) Registrační údaje o manipulaci se spisem.
2) Pro určení příslušnosti k právním předpisům EU.
3) Časový úsek, ve kterém úřad zastupovaný sociálním pracovníkem spolupracoval s klientem. V době spolupráce sociálního pracovníka a klienta je v záznamu označen rámcovým datem počátku spolupráce (např. únor 2012). Pokud je spolupráce ukončena, popřípadě přerušena, je k rámcovému datu počátku spolupráce připsáno rámcové datum ukončení, popřípadě přerušení spolupráce (např. listopad 2013). Pokud je spolupráce po čase navázána znovu, období je opět označeno rámcovým datem počátku spolupráce.
4) Doporučená referenční hodnota věcné náročnosti zátěže sociálního pracovníka (Z) pro aplikované metody sociální práce vychází z predikce, že pro jejich vykonávání jsou potřební odborníci, kteří potřebují dostatek prostoru pro svoji práci (odbornost, určení počtu klientů na jednoho pracovníka (X), počet klientů na jednoho pracovníka v obci (Y), vy mezení časové dotace podle vzdálenosti(K1), stratifikace obyvatel (K2); věcná náročnost se zjišťuje podle vzorce, (X/Y) + K1 + K2 = Z). Referenční hodnota věcné náročnosti zátěže je ovlivněna rozsahem a odbornou náročností používaných metod sociální práce.
------------------------------------------------------------------