Čl. I
Vyhláška ministerstva vnitra č. 80/1966 Sb., o pravidlech silničního provozu, se mění a doplňuje takto:
1. § 8 odst. 2 zní:
"(2) Na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy
a) se jezdí v pravém jízdním pruhu;
b) vyžaduje-li to hustota silničního provozu, smějí řidiči motorových vozidel jet v těchto pruzích souběžně; přitom nesmějí vjet na jízdní pruhy určené pro jízdu v protisměru;
c) při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého je řidič povinen dát přednost v jízdě řidičům jedoucím v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom je povinen dát znamení o změně směru jízdy (§ 21)."
2. V § 8 se vypouštějí dosavadní odstavce 3 a 4 a místo nich se vkládá nový odstavec 3, který zní:
"(3) Nejsou-li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech nebo více kolech v jízdním proudu za sebou."
3. V § 12 odst. 1 se za slova "- není-li sám předjížděn;" připojuje toto znění: "to neplatí na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy, jsou-li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny a je-li předjížděn v jiném jízdním pruhu, než v kterém sám hodlá předjíždět;"
4. § 12 odst. 6 zní:
"(6) Na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy
a) smí řidič, který hodlá ihned nebo brzy po předjetí opět předjíždět další vozidlo nebo vozidla, zůstat v jízdním pruhu, který zaujal, pokud tím nepřekáží v jízdě rychleji jedoucím vozidlům;
b) se za předjíždění nepovažuje, jedou-li řidiči v jednom jízdním pruhu rychleji než řidiči v druhém jízdním pruhu, vyžaduje-li hustota silničního provozu, aby řidiči motorových vozidel jeli v jízdních pruzích souběžně [§ 8 odst. 2 písm. b)]."
5. § 12 odst. 7 písm. e) a f) zní:
"e) dává-li řidič jedoucí vpředu znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjíždět vpravo podle odst. 4, popřípadě nelze-li předjet v dalším volném, na vozovce vyznačeném jízdním pruhu v témže směru jízdy;
f) mělo-li by se předjet vozidlo, které samo předjíždí jiné vozidlo, nelze-li předjet v dalším volném, na vozovce vyznačeném jízdním pruhu v témže směru jízdy."
6. V § 14 se vypouští odstavec 4.
7. § 20 odst. 2 písm. a) a b) zní:
"a) je-li dáváno znamení "Stůj!" jedním nebo dvěma červenými střídavě kmitajícími světly výstražného světelného zařízení;
b) dává-li pracovník dráhy znamení "Stůj!" kroužením červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem."
Dosavadní písm. b) až e) se označují jako písm. c) až f).
8. Nadpis "Železniční přejezdy" za § 20 se přesunuje nad pořadové číslo § 20.
9. Za § 20 se vkládá nový § 20a, který zní:
"§ 20a
Na železniční přejezd, na němž pomalu kmitající bílé světlo uvědomuje účastníky silničního provozu, že se k železničnímu přejezdu neblíží vlak nebo železniční vozidlo, *) se nevztahují ustanovení § 20 odst. 1, odst. 2 písm. a), c), d), e) a odst. 4; řidič je povinen již od vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km za hodinu."
------------------------------------------------------------------
*) Vyhláška č. 102/1968 Sb., o křížení pozemních komunikací s dráhami v úrovni kolejí.
10. § 21 odst. 5 zní:
"(5) Znamení dávané ukazatelem směru jízdy ponechá řidič během celého úkonu. Na silnici s vozovkou o dvou nebo více na vozovce vyznačených jízdních pruzích v jednom směru jízdy řidič, který při předjíždění nebo zařazování se před vozidlo nebo vozidla, která předjel, přejíždí z jednoho jízdního pruhu do druhého, ponechá toto znamení jen do doby, než zaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Znamení upažením dává řidič vždy jen před započetím úkonu."
11. § 36 odst. 2 zní:
"(2) Svislé dopravní značky jsou:
- výstražné značky, které vyznačují místa, kde hrozí nebezpečí a účastník silničního provozu je proto povinen dbát zvýšené opatrnosti (č. 1a až 21, 101);
- zákazové a příkazové značky, které ukládají účastníku silničního provozu zákazy, omezení nebo příkazy, jichž musí uposlechnout (č. 22a až 54);
- informativní značky, které vyjadřují informace sloužící k usnadnění silničního provozu a napomáhají orientaci účastníka silničního provozu (č. 55a až 73, 102a až 118);
- dodatkové tabulky, které zpřesňují, doplňují nebo omezují význam dopravní značky, pod kterou jsou umístěny (č. 74 až 79c);
- zvláštní tabule, které vyjadřují zvláštní situaci nebo nebezpečí (č. 80)."
12. K § 40 se připojuje nový odstavec 9 tohoto znění:
"(9) Provoz tramvají se může řídit zvláštními světelnými znameními; v tomto případě pro tramvaje neplatí světelná znamení uvedená v odst. 1 až 3. Povinnosti vyplývající pro řidiče tramvají z těchto zvláštních světelných znamení upravují zvláštní předpisy." **)
------------------------------------------------------------------
**) Pravidla technického provozu městských drah.
13. Část VI včetně nadpisu zní:
"ČÁST VI
Zvláštní ustanovení o provozu na dálnicích
§ 47
Užívání dálnice
(1) Na dálnici označené dopravní značkou "Dálnice" (č. 102a)
a) je zakázán provoz:
- chodců, pochodujících útvarů, jízda na zvířatech a hnaní a vedení zvířat,
- nemotorových vozidel,
- mopedů, jízdních kol s pomocným motorem, motorových vozidel, která se pohybují zcela nebo zčásti na pásech a těch motorových vozidel a jízdních souprav, která s ohledem na svoji konstrukci nemohou na rovině dosáhnout rychlosti vyšší než 50 km za hodinu nebo u nichž není tato rychlost povolena; *)
b) je řidičům zakázáno:
- zastavení a stání (§ 18) s vozidlem jinde než na místech označených dopravní značkou "Parkoviště" (č. 60). Je-li řidič donucen z důvodů vyvolaných závadou na vozidle nebo na nákladu zastavit nebo stát jinde, musí tak učinit na krajnici a jen není-li to možné, na vozovce; vždy je však povinen takové vozidlo označit jako překážku silničního provozu (§ 18 odst. 7 a § 28 odst. 3) a neprodleně je odstranit nebo učinit opatření k jeho odstranění. Nebude-li odstraněno nejpozději za 3 hodiny, odstraní je orgány, kterým přísluší správa dálnice, na náklad provozovatele vozidla,
- otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás včetně míst, kde je pás přerušen.
(2) Zjistí-li řidič na vozidle nebo nákladu takovou závadu, která nedovoluje pokračovat v jízdě rychlostí vyšší než 50 km za hodinu, smí pokračovat v jízdě jen k nejbližšímu výjezdu z dálnice, kde musí dálnici opustit.
(3) Vlečení motorového vozidla (§ 25) je přípustné jen je-li to nutné k odstranění nepojízdného vozidla z dálnice a jen k nejbližšímu výjezdu, kde musí vozidlo dálnici opustit.
(4) Hromadná přeprava osob na ložné ploše nákladního automobilu (§ 32) není na dálnici dovolena.
§ 48
Vjíždění na dálnici a vyjíždění z ní
(1) Řidič smí na dálnici vjíždět a z dálnice vyjíždět jen na místech k tomu určených.
(2) Při vjíždění na dálnici je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům, která jedou po dálnici.
(3) Při vyjíždění z dálnice je řidič povinen se včas zařadit do jízdního pruhu, který odpovídá výjezdu z dálnice, a co nejdříve vjet na zvláštní jízdní pruh určený pro vyjíždění z dálnice (odbočovací pruh). **)
§ 49
Zvláštní ustanovení o jízdě v jízdních pruzích dálnice
(1) V úseku, kde má dálnice tři nebo více jízdních pruhů v jednom směru jízdy, smějí řidiči nákladních automobilů o celkové váze vyšší než 3 500 kg a řidiči jízdních souprav, jejichž celková délka přesahuje 7 metrů, užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
(2) V úseku označeném dopravní značkou "Jízdní pruh pro pomalá vozidla" (č. 104) je řidič vozidla, které zde nedosáhne rychlosti vyšší než 50 km za hodinu, povinen užít k jízdě tohoto jízdního pruhu.
§ 50
Rychlost jízdy na dálnici
Na dálnici neplatí omezení rychlosti jízdy motorových vozidel o celkové váze vyšší než 3500 kg a motocyklů na 80 km za hodinu (§ 9 odst. 4).
§ 51
Užívání silnic podobné povahy jako dálnice
(1) Ustanovení § 47 až 50 platí též na silnice podobné povahy jako dálnice.
(2) Silnicí podobné povahy jako dálnice se pro účely této vyhlášky rozumí zvláštní silnice určená k příjezdu na dálnici nebo k výjezdu z ní, označená dopravní značkou "Dálnice" (č. 102a), silnice označená dopravní značkou "Silnice vyhrazená pro provoz motorových vozidel" (č. 103a) a zvláštní silnice sloužící k příjezdu na tuto silnici nebo k výjezdu z ní označená rovněž dopravní značkou č. 103a.
§ 52
Platnost vyhlášky pro provoz na dálnici a na silnicích podobné povahy jako dálnice
Není-li v této části stanoveno jinak, platí pro provoz na dálnici a na silnicích podobné povahy jako dálnice ostatní ustanovení této vyhlášky."
------------------------------------------------------------------
*) Nejvyšší přípustná rychlost uvedená v technickém průkazu nepřesahuje 50 km za hodinu.
**) ČSN 73 6100 Názvosloví silnic a dálnic, čl. 237.
14. Dosavadní část VI se označuje jako část VII, v níž dosavadní § 47 až 51 se označují jako § 53 až 57.