CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 41/2012 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dvouleté smlouvy o spolupráci mezi Ministerstvem zdravotnictví České republiky a Regionální úřadovnou Světové zdravotnické organizace pro Evropu na období 2012 - 2013 Příloha - Přehled výsledků a produktů podle priorit

Příloha - Přehled výsledků a produktů podle priorit

41/2012 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dvouleté smlouvy o spolupráci mezi Ministerstvem zdravotnictví České republiky a Regionální úřadovnou Světové zdravotnické organizace pro Evropu na období 2012 - 2013

Příloha

Přehled výsledků a produktů podle priorit

Tuto přílohu lze dále měnit v souladu s podmínkami spolupráce BCA.

Priorita: Evropská zdravotní politika - Zdraví 2020

+----+------------------------------------+------------------------------------------+------------------------------------------+

| SO | Výsledky | Produkty | Způsob provedení |

| | | +---------------+-------------+------------+

| | | | Vnitro-státní | Více-státní | Mezistátní |

| | | | (CS) | (MC) | (IC) |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 7 | 17. Členské státy vytvoří | 1) Vytvoření strategie Zdraví 2020 | | X | |

| | komplexní národní politiky a | za účasti všech stran a její finalizace | | | |

| | politiky na úrovni nižší než | v návaznosti na konzultace s členskými | | | |

| | národní, strategie a plány pro | státy a klíčovými zainteresovanými | | | |

| | podporu zdraví a dušení | aktéry. | | | |

| | pohody, které se budou zakládat +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | nebo opírat o politický rámec | 2) Technická podpora poskytovaná | | X | |

| | Zdraví 2020, a vytvoří kapacity | členským státům ve formě nástrojů a | | | |

| | pro implementaci postupů napříč | konzultací pro rozvoj kapacit a procesů | | | |

| | celou vládou se zapojením všech | za účelem přípravy a implementace | | | |

| | zainteresovaných subjektů a | Zdraví 2020. | | | |

| | mechanismů v návaznosti na +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | politický rámec Zdraví 2020. | 3) Zahájení procesu pro rozvoj | X | | |

| | Členské státy schválí novou | regionálních a municipálních | | | |

| | politiku Zdraví 2020 na 62. | rámcových politik na základě Zdraví 2020 | | | |

| | zasedání Regionálního výboru, | za použití sítě Zdravých měst jako | | | |

| | které se uskuteční na Maltě (září | platformy pro tento proces. | | | |

| | 2012). | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 7 | 62. Zlepšení kapacity a přijetí | 1) Doporučení normativního | | X | |

| | závazku pro vládní kroky v | charakteru k začlenění problematiky | | | |

| | oblasti sociálních determinant | rovnosti pohlaví, sociálních | | | |

| | zdraví a nerovností ve zdraví v | determinant zdraví, lidských práv a | | | |

| | rámci politiky Zdraví 2020 a v | rovnosti do zdravotnických systémů, | | | |

| | souladu s rezolucí WHA 62.14. | programů veřejného zdraví a | | | |

| | | rozvojových agend. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

Priorita: Posílení systémů zdravotnictví a veřejného zdraví

+----+------------------------------------+------------------------------------------+------------------------------------------+

| SO | Výsledky | Produkty | Způsob provedení |

| | | +---------------+-------------+------------+

| | | | Vnitro-státní | Více-státní | Mezistátní |

| | | | (CS) | (MC) | (IC) |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 10 | 22. Členské státy zlepší | | | | |

| | výkonnost a fungování služeb | | | | |

| | veřejného zdraví prostřednictvím +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | přípravy, implementace a hodnocení | 2) Technická podpora pro rozšíření sítě | X | | |

| | politik veřejného zdraví | Nemocnic podporujících zdraví (HPH) | | | |

| | založeného na důkazech. | a praxe podpory zdraví v nemocnicích. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 11 | 27. Členské státy zlepší | 1) Podpora národního programu pro | X | | |

| | spravedlivý přístup ke kvalitním | zlepšení užívání léčiv, včetně | | | |

| | léčivým přípravkům (lékům, | omezení šíření antimikrobiální | | | |

| | vakcínám, krevním produktům) | resistence se zaměřením na primární | | | |

| | a technologiím. | zdravotní péči. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

Priorita: Nepřenosné nemoci, podpora zdraví a zdravý životní styl

+----+------------------------------------+------------------------------------------+------------------------------------------+

| SO | Výsledky | Produkty | Způsob provedení |

| | | +---------------+-------------+------------+

| | | | Vnitro-státní | Více-státní | Mezistátní |

| | | | (CS) | (MC) | (IC) |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 3 | 09. Členské státy přijmou | 1) Organizace dvou setkání ze široké | | | X |

| | seznam prioritních akcí | skupiny aktérů zainteresovaných | | | |

| | založených na důkazech pro | v oblasti nepřenosných nemocí napříč | | | |

| | prevenci a kontrolu | sektory. | | | |

| | nepřenosných nemocí v souladu +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | s Evropským akčním plánem pro | 2) Publikace a implementace | | | X |

| | nepřenosné nemoci. Tyto akce | integrovaného systému dohledu v oblasti | | | |

| | zahrnují integrovaný systém | nepřenosných nemocí. | | | |

| | dohledu za využití fiskálních +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | opatření, úpravy složení výrobků | 3) Zpracování a rozšíření 2 - 3 | | | X |

| | a kontroly marketingu k | doporučení pro aktivity napříč sektory | | | |

| | propagaci zdravějšího | (např. v oblasti fiskální, marketingu, | | | |

| | stravování, podpory zdraví na | soli, trans-tuků). | | | |

| | pracovišti, řízení +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | kardiometabolických rizik a | | | | |

| | postupných kroků v oblasti | | | | |

| | kontroly rakoviny. | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 3 | 07. Členské státy uplatňují | 1) Příprava národního plánu pro | X | | X |

| | zásady a intervence založené na | duševní zdraví, který převezme | | | |

| | důkazech podle Evropské | zásady představené Evropskou | | | |

| | strategie pro duševní zdraví a | strategií pro duševní zdraví. | | | |

| | Akčního plánu a programu v +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | oblasti duševního zdraví | 2) Vytvoření rámce kompetencí pro | X | | X |

| | (mhGAP) (s cílem zlepšit | pracovníky za účelem zajištění služeb | | | |

| | duševní zdraví obyvatelstva a | poskytovaných v prostředí komunit. | | | |

| | kvalitu života lidí s duševními | | | | |

| | poruchami). | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 3 | 46. Členské státy vytvoří a | 1) Zpracování a rozšíření doporučení | | | X |

| | implementují národní programy | pro Evropský region pro hodnocení a | | | |

| | pro kontrolu rakoviny s důrazem | řízení rizik kardiovaskulárních | | | |

| | na včasné zjišťování rakoviny | onemocnění. | | | |

| | prsu, děložního hrdla a kolorekta. +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 2) Dosažení shody v oblasti | | | X |

| | | včasného zjišťování rakoviny prsu, | | | |

| | | děložního hrdla a kolorekta. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 6 | 54. Systémy zdravotnictví | 1) Zhodnocení programu včasného | X | | |

| | usnadňují univerzální přístup k | zjišťování rakoviny. | | | |

| | vhodným a na důkazech založeným | | | | |

| | intervencím v oblasti | | | | |

| | screeningových a klinických | | | | |

| | preventivních služeb. | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 3 | 08. Zvýšení počtu programů | 1) Posílení kapacit pro | X | | |

| | založených na důkazech v | prevenci úrazů a násilí. | | | |

| | členských státech zaměřených +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | na snížení zátěže plynoucí z | | | | |

| | násilí a úrazů. | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 4 | 10. Zvýšení podílu starší | 1) Technická pomoc při zpracování, | X | | |

| | populace ve členských státech, | implementaci a sledování politik | | | |

| | která je zapojena do veřejných | zdravého stárnutí s využitím | | | |

| | iniciativ v oblasti zdravého | stávajících i nových relevantních | | | |

| | stárnutí, politik a služeb pro | nástrojů WHO na úrovni municipalit | | | |

| | zdravotně postižené. | ve spolupráci se sítí Zdravých měst. | | | |

| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 2) Technická pomoc | X | | |

| | | při zpracování, implementaci | | | |

| | | a sledování politik v oblasti | | | |

| | | služeb dlouhodobé péče | | | |

| | | nacházejících se na pomezí | | | |

| | | zdravotnických a sociálních | | | |

| | | systémů. | | | |

| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 6 | 59. Členské státy zavedly nebo | 1) Vytvoření kapacit a technická | X | | |

| | posílily národní systémy | pomoc při realizaci šetření | | | |

| | dohledu v oblasti spotřeby | zaměřených na mladé lidi a dospělou | | | |

| | tabáku a expozice tabákovému | populaci v jednotlivých zemích. | | | |

| | kouři, založené na udržitelnosti, +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | standardizaci a srovnatelnosti | 2) Vytvoření kapacit a technická pomoc | | | X |

| | napříč státy a využívají data pro | při využití údajů z šetření pro rozumnou | | | |

| | vytváření politik v souladu s | a na důkazech založenou politiku | | | |

| | Rámcovou úmluvou WHO o | v souladu s WHO FCTC. | | | |

| | kontrole tabáku (WHO FCTC). +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 3) Technická podpora při šíření praxe | X | | |

| | | zamřené na ukončení užívání tabáku v | | | |

| | | prostředí zdravotnických zařízení. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 6 | 14. Členské státy zpracovaly a | 1) Politické nástroje a technická | X | | |

| | zavedly akční plány pro | doporučení pro dosažení cílů v | | | |

| | prevenci a kontrolu obezity, | oblasti snižování spotřeby soli. | | | |

| | včetně zdravé výživy a +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | pohybových aktivit, na základě | | | | |

| | Evropské charty o boji proti | | | | |

| | obezitě. | | | | |

| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 3) Implementace iniciativy zaměřené | | | X |

| | | na dohled v oblasti dětské obezity v | | | |

| | | dané zemi. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 6 | 13. Členské státy posílily své | 1) Sledování a hodnocení spotřeby | X | | |

| | národní programy pro snižování | alkoholu, souvisejících škod a | | | |

| | škodlivého užívání alkoholu v | politické odezvy. | | | |

| | souladu s Evropským akčním +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | plánem v oblasti alkoholu 2012 - | 2) Vytvoření nových možností včasné | X | | |

| | 2020. | diagnostiky a intervence za účelem | | | |

| | | snižování škodlivého užívání alkoholu. | | | |

| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 3) Účast na každoročních setkáních | | | X |

| | | k problematice alkoholu. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 9 | 19. Členské státy vytvoří, | Národní standardy výživy kojenců a | X | | |

| | implementují a zhodnotí národní | malých dětí v pediatrické praxi a | | | |

| | plány a strategie pro propagaci | implementace Mezinárodního | | | |

| | správné výživy v souladu s | kodexu WHO o prodeji náhražek | | | |

| | Evropským akčním plánem | mateřského mléka. | | | |

| | WHO pro potraviny a | | | | |

| | výživovou politiku, který | | | | |

| | stanovuje priority v oblasti | | | | |

| | dohledu nad stavem výživy a | | | | |

| | sledování populace se | | | | |

| | zaměřením na děti. | | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

Priorita: Infekční nemoci, zdravotní bezpečnost a životní prostředí

+----+------------------------------------+------------------------------------------+------------------------------------------+

| SO | Výsledky | Produkty | Způsob provedení |

| | | +---------------+-------------+------------+

| | | | Vnitro-státní | Více-státní | Mezistátní |

| | | | (CS) | (MC) | (IC) |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 1 | 02. Členské státy provedly | 1) Každoroční hlášení České | | X | |

| | úvodní zhodnocení | republiky o situaci v oblasti | | | |

| | epidemiologické situace v | antimikrobiální resistence ve | | | |

| | oblasti antibakteriální resistence | spolupráci s Evropským střediskem | | | |

| | a užívání antibiotik ve všech | pro prevenci a kontrolu nemocí | | | |

| | sektorech (včetně potravin a | (ECDC) a Generálním ředitelstvím | | | |

| | zemědělství), zřídily národní | Evropské komise pro zdraví a | | | |

| | koordinační mechanismy a | ochranu spotřebitele (DG SANCO). | | | |

| | vytvořily národní akční plány +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | vycházející ze sedmi | 2) Poskytování podpory při implementaci | | X | |

| | strategických cílů regionálního | národního antibiotického programu | | | |

| | plánu roo omezení šíření | a akčního plánu pro řešení | | | |

| | antibiotické resistence. | antimikrobiální resistence. | | | |

| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 3) Zvýšení povědomí o | | X | |

| | | antimikrobiální resistenci účastí na | | | |

| | | Evropském antibiotickém dni a | | | |

| | | jiných iniciativách v oblasti | | | |

| | | veřejného zdraví. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 1 | 03. S cílem podpořit národní a | 1) Hodnocení a budování klíčových | X | | |

| | regionální zdravotní bezpečnost | kapacit IHR. | | | |

| | zpracovaly členské státy politiky +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | a národní plány pro | 2) Sub-regionální a regionální technická | | X | |

| | implementaci Mezinárodních | a ministerská setkání. | | | |

| | zdravotnických předpisů (IHR), +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | včetně posílení svých klíčových | 3) Regionální a národní nástroje, | | X | |

| | kapacit v oblasti veřejného | školení, doporučení a plány pro dohled | | | |

| | zdraví za účelem dohledu a | nad nemocemi, hodnocení rizik a | | | |

| | reakce na nemoci stejně jako | připravenost a reakci, včetně | | | |

| | připravenosti na nemoci šířené | připravenosti na pandemie. | | | |

| | epidemie (např. chřipka). +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| | | 4) Politická a technická podpora | | X | |

| | | národních laboratorních sítí v oblasti | | | |

| | | systému kvality, laboratorní | | | |

| | | diagnostiky a biologické bezpečnosti. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

| 5 | 12. Zvýšení kapacit pro | 1) Doporučení a nástroje pro | X | | |

| | připravenost a reakci členských | snižování rizik v důsledku katastrof, | | | |

| | států na mimořádné události a | včetně připravenosti na shromáždění | | | |

| | katastrofy za pomoci programu | velkého rozsahu, odolnosti a | | | |

| | řízení všech druhů rizik v | bezpečnosti nemocnic a využití | | | |

| | souladu s humanitárními | "Checklistu pro reakci nemocnic na | | | |

| | potřebami a také požadavky | mimořádné události: nástroje pro | | | |

| | IHR. | veškerá rizika" vytvořeného WHO | | | |

| | | pro Evropu. | | | |

+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+

Priorita: Zdravotnické informace, data založená na důkazech, výzkum a inovace

+----+------------------------------------+------------------------------------------+------------------------------------------+
| SO | Výsledky | Produkty | Způsob provedení |
| | | +---------------+-------------+------------+
| | | | Vnitro-státní | Více-státní | Mezistátní |
| | | | (CS) | (MC) | (IC) |
+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| 10 | 80. Členské státy využívají | 1) Zlepšení obsahu, funkčnosti a | X | | |
| | informace a analytické nástroje | prezenčních schopností systémů | | | |
| | poskytované WHO pro Evropu | HFA DB (Databáze Evropské zdraví | | | |
| | členským státům za účelem | pro všechny) za účelem zvýšení | | | |
| | plánování, sledování a hodnocení | jejich užívání. | | | |
| | zdravotního stavu a nerovností +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| | ve zdraví na úrovni státu. | 2) Zlepšení analytických výstupů pro | | X | |
| | | různé zprávy a další nástroje pro šíření | | | |
| | | a komunikaci informací za využití | | | |
| | | systémů HFA DB | | | |
| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| | | 3) Dostupnost národních klíčových | X | X | |
| | | souborů dat v oblasti zdraví v | | | |
| | | členských státech umožňujících | | | |
| | | provádění analýz zdravotních potřeb | | | |
| | | a nerovností ve zdraví za účelem | | | |
| | | poskytování informací osobám s | | | |
| | | rozhodovacími pravomocemi. | | | |
+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| 10 | 82. Členské státy jsou vybavené | 1) Aktualizace a překlad publikace | X | | |
| | a využívají data založená na | HiT (Zdravotnické systémy a jejich | | | |
| | důkazech o svých zdravotnických | změny). | | | |
| | systémech a zdravotnických +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| | systémech jiných zemí stejně jako | | | | |
| | jejich probíhající aktualizace | | | | |
| | za účelem podpory rozhodovacích | | | | |
| | a reformních procesů. | | | | |
| | +------------------------------------------+---------------+-------------+------------+
| | | 3) Navázání politických dialogů | | X | |
| | | mezi státy se zapojením Chorvatska, | | | |
| | | České republiky, Maďarska, Polska, | | | |
| | | Slovenska a Slovinska, které budou | | | |
| | | zahájeny každoročním setkáním k | | | |
| | | tématům jako reforma nemocnic a | | | |
| | | náklady na léky ve zdravotních | | | |
| | | službách. | | | |
+----+------------------------------------+------------------------------------------+---------------+-------------+------------+


Seznam zkratek

Obecné zkratky

AC - stanovené příspěvky

BCA - dvouletá smlouva o spolupráci

CVCA - hlavní účet dobrovolných příspěvků

HWCO - vedoucí národní kanceláře WHO

HQ - ústředí Světové zdravotnické organizace

KPO - klíčový prioritní výsledek

MTSP - střednědobý strategický plán WHO

ODA - oficiální rozvojová pomoc

RC - Regionální výbor

SO - strategický cíl

VCS - specifikované dobrovolné příspěvky

WHA - Světové zdravotnické shromáždění

RO - Regionální úřadovna pro Evropu

GDO - geograficky rozptýlené kanceláře

HQ-ústředí WHO

Technické zkratky

MDG - rozvojové cíle tisíciletí

PHC - primární zdravotní péče

SDH/HI - sociální determinanty zdraví a nerovnosti ve zdraví

NHPS&P - národní zdravotní politiky, strategie a plány

WHO FCTC - Rámcová úmluva WHO o kontrole tabáku

MPOWER - balíček politik k zastavení šíření epidemie tabáku (sledovat, chránit, nabídnout, varovat, vymáhat, vychovávat)

NCD - nepřenosné nemoci

IHR - Mezinárodní zdravotnické předpisy

NFPs - národní kontaktní místa

M/XDR-TB - multirezistentní a extenzivně lékově rezistentní tuberkulóza

HFA DBs - databáze Evropské zdraví pro všechny

HiT - Zdravotnické systémy a jejich změny

******************************************************************