CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 52 - Zvláštní výstražná světla

§ 52 - Zvláštní výstražná světla

41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 52

Zvláštní výstražná světla

(1) Motorová a přípojná vozidla

a) požární ochrany

b) ozbrojených sil a ozbrojených sborů, která určí příslušná ministerstva,

c) zdravotnické a důlní záchranné služby, poruchové služby plynárenských zařízení,

d) pojízdné pracovní stroje a speciální automobily, vykonávající práci za jízdy nebo při stání v jízdní dráze 96) za neuzavřeného silničního provozu,

e) která svými rozměry nebo rozměry svého nákladu přesahují míru stanovenou v § 11, pokud to stanoví orgán schvalující technickou způsobilost typu vozidla nebo jednotlivého vozidla, anebo orgán, který vydal povolení k zvláštnímu užívání silnice, 97)

f) pro něž to stanoví orgán, jemuž přísluší schválit technickou způsobilost typu vozidla nebo jednotlivého vozidla,

g) pro něž to stanoví federální ministerstvo vnitra,

h) Sboru národní bezpečnosti určená zejména pro doprovod skupiny vozidel,

musí být kromě předepsaného osvětlení vybavena ještě jedním nebo dvěma zvláštními výstražnými světly, která i svou barvou zřetelně upozorňují všechny účastníky silničního provozu na zvláštní charakter těchto vozidel.

(2) Činnost těchto světel musí být nezávislá na ostatním vnějším osvětlení vozidla a musí být snadno a spolehlivě kontrolovatelná z místa řidiče opticky stálým nepřerušovaným kontrolním světlem žluté barvy.

(3) Světlo výstražných svítilen musí být nepřerušované, svítí-li dopředu, nebo přerušované (majáčky), svítí-li na všechny strany vozidla.

(4) Zvláštní charakter vozidla a jeho postavení vůči ostatním účastníkům silničního provozu je určen barvou výstražného světla, a to

- červenou nebo modrou u vozidla uvedeného v odstavci 1 písm. a), jehož technická způsobilost byla schválena před 1.7.1972,

- modrou u vozidla uvedeného v odstavci 1 písm. a), jehož technická způsobilost byla schválena po 1.7.1972, a u vozidla uvedeného v odstavci 1 písm. b), c) a g),

- oranžovou (autožluť) u vozidla uvedeného v odstavci 1 písm. d) až f),

- červenou a modrou u vozidla uvedeného v odstavci 1 písm. h).

(5) Efektu přerušovaného světla musí být dosaženo jiným způsobem než přerušovanou činností světelného toku zdroje (vlákna), to znamená, že zdroj světla musí svítit stálou intenzitou a efektu přerušovaného světla se dosahuje např. rotující clonkou nebo žárovkou s vybíjecím proudem (výbojkou, svítilnou se stacionárními záblesky).

(6) Výstražné přerušované světlo musí být umístěno na nejvyšším místě karosérie nebo nástavby, a to přibližně v podélné střední rovině vozidla nebo přibližně symetricky po obou stranách této roviny.

(7) Zvláštní výstražná přerušovaná světla musí být na vozidle umístěna tak, aby vždy alespoň jedno bylo přímo viditelné z kteréhokoliv místa na vodorovné rovině 1 m nad vozovkou, vzdáleného 20 m od tohoto světelného zdroje.

(8) Ve vzdálenosti menší než 750 mm v libovolném směru od světelného zdroje výstražného světla nesmí být na vozidle jiné světelné zdroje, jež by mohly způsobit vzájemnou záměnu nebo mylný výklad zvláštních výstražných světel.

(9) U výstražných světel

a) kmitočet (f) přerušování výstražného světla musí být 2 až 4 Hz;

b) svítivost světelného záblesku modrého světla v rozmezí vertikálních úhlů geometrické viditelnosti ± 4° musí být nejméně 13 cd, oranžového světla v rozmezí vertikálních úhlů geometrické viditelnosti ± 8° musí být nejméně 40 cd;

c) trvání světelného záblesku nesmí být delší než

0,6
---
f.

(10) Zvláštní výstražná světla musí splňovat podmínky stanovené zvláštními předpisy 98) a musí být podle nich schválena.

------------------------------------------------------------------

96) Speciálními automobily vykonávajícími práci za jízdy jsou např. zametací, kropicí, posypové a podobné automobily, odklizová vozidla havarijní služby, automobily s montážními plošinami pro opravu vrchních tramvajových, trolejbusových a podobných vedení, automobily silniční služby se sněhovými pluhy a radlicemi; pojízdnými pracovními stroji jsou např. silniční grejdry, stroje pro horizontální značení silnic, silniční válce pracující na neuzavřených veřejných pozemních komunikacích.

97) § 11 vyhlášky č. 35/1984 Sb.

98) Homologační zkoušky provádí EZÚ podle návrhu Předpisu EHK obsaženého v dokumentu TRANS/SC 1/WP 29/R.16/Rev. 1.