§ 39
Emise škodlivin ve výfukových plynech
(1) Vozidla se zážehovými benzínovými motory bez ohledu na druh jejich pracovního cyklu - s výjimkou motocyklů a mopedů (jednostopých motorových vozidel) vyrobených nebo dovezených před 1. 1. 1985 a ostatních motorových vozidel, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972 - musí z hlediska emisí škodlivin výfukových plynů splňovat podmínky stanovené zvláštními předpisy 75) a musí být podle nich schválena. Konstrukce a provedení motoru musí být takové, aby bylo zabráněno úniku plynů z klikové skříně do ovzduší.
(2) Vozidla se vznětovými naftovými motory vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1976 musí z hlediska emisí škodlivin výfukových plynů splňovat podmínky stanovené zvláštními předpisy 76) a musí být podle nich schválena. Vozidla se vznětovými naftovými kategorie M2, M3, N2 a N3 vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1985 musí kromě toho splňovat další podmínky stanovené zvláštními předpisy 76) a musí být podle nich schválena. Vozidla se vznětovými naftovými motory kategorie M index 2, M index 3, N index 2 a N index 3 vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1985, musí kromě toho splňovat další podmínky stanovené zvláštními předpisy 77) a musí být podle nich schválena. Vstřikovací soupravy vznětových naftových motorů musí být plombovány proti neoprávněným úpravám seřízení.
(3) Opacita výfukových plynů (kouřivost) vozidel se vznětovými naftovými motory se v provozu zjišťuje metodou volné akcelerace podle zvláštních předpisů. 78)
(4) Na orgánech motoru nesmějí být provozovateli vozidla prováděny takové zásahy, které by zvyšovaly emise škodlivin ve výfukových plynech.
(5) U vozidel se zážehovými benzínovými motory, jejichž technická způsobilost byla schválena po 1. 7. 1972 - s výjimkou jednostopých motorových vozidel - nesmí v provozu po záběhu 79) objemový obsah kysličníku uhelnatého ve výfukových plynech při volnoběhu překročit 4,5 %. 80)
(6) Ustanovení tohoto paragrafu se vztahuje i na motory používané k provozu zvláštních zařízení trvale nebo přechodně připojených na vozidlo.
------------------------------------------------------------------
75) Předpis EHK č. 40 pro motocykly.
Předpis EHK č. 47 pro mopedy.
Předpis EHK č. 15 pro motorová vozidla kategorie M1 a N1 podle série změn 0 3 a od 1. 10. 1985 podle série změn 0 4. V těchto předpisech jsou uvedeny nejvyšší přípustné hodnoty obsahu kysličníku uhelnatého, kysličníku dusíku a uhlovodíky oxanové řady ve výfukových plynech. Prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
76) Předpis EHK č. 24 ; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
77) Předpis EHK č. 49 ; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
78) Výnos federálního ministerstva dopravy čj. 10729 ze dne 30. března 1984 o zjišťování kouřivosti vznětových motorů vozidel v provozu.
79) Záběhem vozidla se pro tyto účely rozumí kilometrický průběh vozidla v záruční době do výrobcem určené prohlídky, při které se seřizuje vozidlo z hlediska emisí škodlivin ve výfukových plynech, nejvýše však do 3000 km.