CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 18 - Účinek brzd

§ 18 - Účinek brzd

41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 18

Účinek brzd

(1) V rozsahu od pohotovostní do celkové hmotnosti vozidla musí být brzdy vždy schopny zastavit vozidlo nejméně na vzdálenost 27) uvedenou v následujících tabulkách, aniž by byla překročena nejvyšší přípustná ovládací síla (§ 21).

a) Vozidla kategorie L

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jmenovitá Nejdelší

počáteční jmenovitá

rychlost V0 brzdná

Brzdění brzdou Hmotnost vozidla Vzorec (Vo) v km . h-1 dráha

(s) v m

----------------------------------------------------------------------------------------------------

2

L1 V

0

zadní řidič s ≤ ----- 40 29,1

55

2

V

0

zadní řidič a spolujezdec s ≤ ----- 40 21,3

75

2

V

0

zadní a přední řidič s ≤ ----- 40 14,6

současně 110

----------------------------------------------------------------------------------------------------

L2

2

V

0

přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 40 14,6

současně celková hmotnost 110 (souměrné

vozidla vozidlo)

2

V

0

přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 40 16,0

současně celková hmotnost 100 (nesouměrné

vozidla vozidlo)

2

V

0

zvlášť přední postupně řidič až s ≤ ----- 40 35,5

a zadní celková hmotnost 45

vozidla

---------------------------------------------------------------------------------------------------

L3

2

V

0

přední řidič s ≤ ----- 40 16,0

100

2

V

0

zadní řidič s ≤ ----- 40 20,0

80

2

V

0

přední a zadní řidič s ≤ ----- 60 27,7

současně 130

2

V

0

zadní řidič a spolujezdec s ≤ ----- 40 16,8

95

---------------------------------------------------------------------------------------------------

L4

2

V

0

přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 60 30,0

současně celková hmotnost 120

vozidla

---------------------------------------------------------------------------------------------------

L5

2

V

0

s ≤ ----- 60 30,0

přední a zadní postupně řidič až 120

současně celková hmotnost

vozidla

2

V

0

zvlášť přední postupně řidič až s ≤ ----- 40 32,0

a zadní celková hmotnost 50

vozidla

---------------------------------------------------------------------------------------------------

b) Vozidla kategorie M

-------------------------------------------------------------------------------

Jmenovitá Nejdelší

počáteční jmenovitá

rychlost V0 brzdná

Brzdění brzdou Vzorec (Vo) v km . h-1 dráha

(s) v m

-------------------------------------------------------------------------------

M1

2

V

0

provozní s ≤ 0,1 Vo + ---- 80 50,7

150

2

V

0

nouzovou s ≤ 0,1 Vo + ---- 80 93,4

150

-------------------------------------------------------------------------------

M2 a M3

2

V

0

provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 60 36,7

150

2

V

0

nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 60 64,4

150

-------------------------------------------------------------------------------

c) Vozidla kategorie N

-------------------------------------------------------------------------------

Jmenovitá Nejdelší

počáteční jmenovitá

rychlost V0 brzdná

Brzdění brzdou Vzorec v km. h-1 dráha

(s) v m

-------------------------------------------------------------------------------

N1

2

V

0

provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 70 53,1

115

2

V

0

nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 70 95,7

115

-------------------------------------------------------------------------------

N2

2

V

0

provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 50 29,2

115

2

V

0

nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 50 51,0

115

-------------------------------------------------------------------------------

N3

2

V

0

provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 40 19,9

115

2

V

0

nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 40 33,8

115

-------------------------------------------------------------------------------

d) Vozidla kategorie O

Provozní brzdění

aa) průběžné nebo poloprůběžné součet brzdových sil na obvodu brzděných kol se musí rovnat nejméně 45 % síly tíže vozidla naloženého na celkovou hmotnost,

bb) nájezdové při suvné síle ve spoji vozidel nepřesahující 6 % součtu největších sil, kterými působí kola přívěsu na vozovku; součet brzdových účinků na obvodu kol musí být nejméně 45 % síly tíže vozidla naloženého na celkovou hmotnost.

(2) Souprava, v níž je alespoň jedno vozidlo určené pro hromadnou dopravu osob, musí splňovat podmínky stanovené pro vozidla kategorie M2 a M3.

(3) Soupravy složené z motocyklu a přívěsného vozíku musí splňovat podmínky stanovené pro tažné vozidlo.

(4) Parkovací brzdění musí být schopno spolehlivě zabránit protáčení kol vozidla při jeho celkové hmotnosti na svahu (ve stoupání i klesání):

a) u vozidel kategorie L - nejméně 16 %,

b) u vozidel kategorie M1 - nejméně 18 %,

c) u vozidel kategorie M2, M3 a N bez použití vypojitelného pohonu náprav - nejméně 18% u jednotlivého vozidla a nejméně 12% u souprav,

d) u vozidel kategorie O odpojených od tažného vozidla - nejméně 18 %.

Přitom nesmí být překročena nejvyšší přípustná ovládací síla (§ 21).

------------------------------------------------------------------

27) Vzdáleností se rozumí brzdná dráha, kterou vozidlo ujede od okamžiku, kdy řidič začne působit na ovládací orgán, až do okamžiku, kdy se vozidlo zastaví. Počáteční rychlost je skutečná rychlost v okamžiku, kdy řidič začne působit na ovládací orgán brzd. Ve vzorcích pro měření účinnosti brzd se symboly rozumí

s - brzdná dráha v metrech

V0 - skutečná počáteční rychlost v km . h-1; nedosahuje-li vozidlo rychlosti uvedené v tabulce, pak V s dolním indexem 0 = nejvyšší dosažitelné rychlosti vozidla.