§ 18
Účinek brzd
(1) V rozsahu od pohotovostní do celkové hmotnosti vozidla musí být brzdy vždy schopny zastavit vozidlo nejméně na vzdálenost 27) uvedenou v následujících tabulkách, aniž by byla překročena nejvyšší přípustná ovládací síla (§ 21).
a) Vozidla kategorie L
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jmenovitá Nejdelší
počáteční jmenovitá
rychlost V0 brzdná
Brzdění brzdou Hmotnost vozidla Vzorec (Vo) v km . h-1 dráha
(s) v m
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2
L1 V
0
zadní řidič s ≤ ----- 40 29,1
55
2
V
0
zadní řidič a spolujezdec s ≤ ----- 40 21,3
75
2
V
0
zadní a přední řidič s ≤ ----- 40 14,6
současně 110
----------------------------------------------------------------------------------------------------
L2
2
V
0
přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 40 14,6
současně celková hmotnost 110 (souměrné
vozidla vozidlo)
2
V
0
přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 40 16,0
současně celková hmotnost 100 (nesouměrné
vozidla vozidlo)
2
V
0
zvlášť přední postupně řidič až s ≤ ----- 40 35,5
a zadní celková hmotnost 45
vozidla
---------------------------------------------------------------------------------------------------
L3
2
V
0
přední řidič s ≤ ----- 40 16,0
100
2
V
0
zadní řidič s ≤ ----- 40 20,0
80
2
V
0
přední a zadní řidič s ≤ ----- 60 27,7
současně 130
2
V
0
zadní řidič a spolujezdec s ≤ ----- 40 16,8
95
---------------------------------------------------------------------------------------------------
L4
2
V
0
přední a zadní postupně řidič až s ≤ ----- 60 30,0
současně celková hmotnost 120
vozidla
---------------------------------------------------------------------------------------------------
L5
2
V
0
s ≤ ----- 60 30,0
přední a zadní postupně řidič až 120
současně celková hmotnost
vozidla
2
V
0
zvlášť přední postupně řidič až s ≤ ----- 40 32,0
a zadní celková hmotnost 50
vozidla
---------------------------------------------------------------------------------------------------
b) Vozidla kategorie M
-------------------------------------------------------------------------------
Jmenovitá Nejdelší
počáteční jmenovitá
rychlost V0 brzdná
Brzdění brzdou Vzorec (Vo) v km . h-1 dráha
(s) v m
-------------------------------------------------------------------------------
M1
2
V
0
provozní s ≤ 0,1 Vo + ---- 80 50,7
150
2
V
0
nouzovou s ≤ 0,1 Vo + ---- 80 93,4
150
-------------------------------------------------------------------------------
M2 a M3
2
V
0
provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 60 36,7
150
2
V
0
nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 60 64,4
150
-------------------------------------------------------------------------------
c) Vozidla kategorie N
-------------------------------------------------------------------------------
Jmenovitá Nejdelší
počáteční jmenovitá
rychlost V0 brzdná
Brzdění brzdou Vzorec v km. h-1 dráha
(s) v m
-------------------------------------------------------------------------------
N1
2
V
0
provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 70 53,1
115
2
V
0
nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 70 95,7
115
-------------------------------------------------------------------------------
N2
2
V
0
provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 50 29,2
115
2
V
0
nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 50 51,0
115
-------------------------------------------------------------------------------
N3
2
V
0
provozní s ≤ 0,15 Vo + ---- 40 19,9
115
2
V
0
nouzovou s ≤ 0,15 Vo + ---- 40 33,8
115
-------------------------------------------------------------------------------
d) Vozidla kategorie O
Provozní brzdění
aa) průběžné nebo poloprůběžné součet brzdových sil na obvodu brzděných kol se musí rovnat nejméně 45 % síly tíže vozidla naloženého na celkovou hmotnost,
bb) nájezdové při suvné síle ve spoji vozidel nepřesahující 6 % součtu největších sil, kterými působí kola přívěsu na vozovku; součet brzdových účinků na obvodu kol musí být nejméně 45 % síly tíže vozidla naloženého na celkovou hmotnost.
(2) Souprava, v níž je alespoň jedno vozidlo určené pro hromadnou dopravu osob, musí splňovat podmínky stanovené pro vozidla kategorie M2 a M3.
(3) Soupravy složené z motocyklu a přívěsného vozíku musí splňovat podmínky stanovené pro tažné vozidlo.
(4) Parkovací brzdění musí být schopno spolehlivě zabránit protáčení kol vozidla při jeho celkové hmotnosti na svahu (ve stoupání i klesání):
a) u vozidel kategorie L - nejméně 16 %,
b) u vozidel kategorie M1 - nejméně 18 %,
c) u vozidel kategorie M2, M3 a N bez použití vypojitelného pohonu náprav - nejméně 18% u jednotlivého vozidla a nejméně 12% u souprav,
d) u vozidel kategorie O odpojených od tažného vozidla - nejméně 18 %.
Přitom nesmí být překročena nejvyšší přípustná ovládací síla (§ 21).
------------------------------------------------------------------
27) Vzdáleností se rozumí brzdná dráha, kterou vozidlo ujede od okamžiku, kdy řidič začne působit na ovládací orgán, až do okamžiku, kdy se vozidlo zastaví. Počáteční rychlost je skutečná rychlost v okamžiku, kdy řidič začne působit na ovládací orgán brzd. Ve vzorcích pro měření účinnosti brzd se symboly rozumí
s - brzdná dráha v metrech
V0 - skutečná počáteční rychlost v km . h-1; nedosahuje-li vozidlo rychlosti uvedené v tabulce, pak V s dolním indexem 0 = nejvyšší dosažitelné rychlosti vozidla.