CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 13 - Hmotnost připadající na nápravu, celková hmotnost vozidla 19) a hmotnost připadající na kladku u pásového vozidla

§ 13 - Hmotnost připadající na nápravu, celková hmotnost vozidla 19) a hmotnost připadající na kladku u pásového vozidla

41/1984 Sb. Vyhláška Federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 13

Hmotnost připadající na nápravu, celková hmotnost vozidla 19) a hmotnost připadající na kladku u pásového vozidla

(1) Hmotnost vozidla - s výjimkou vozidel uvedených v § 69 a 70 nesená koly jednotlivých náprav a vyplývající z okamžité hmotnosti vozidla musí být rovnoměrně rozložena. U vozidel v provozu se připouští nerovnoměrnost rozložení hmotnosti vozidla na kola jednotlivých náprav mezi pravou a levou polovinou, pokud to dovoluje konstrukce pneumatiky, nejvýše však 15 % hmotnosti připadající na nápravu. Hmotnost připadající na jednotlivé řízené nápravy motorového vozidla (včetně kloubového autobusu) - měřeno při stání na vodorovné vozovce - nesmí poklesnout pod 20 % a u ostatních autobusů pod 25 % okamžité hmotnosti vozidla. Pro zemědělské a lesnické traktory platí ustanovení § 67 odst. 4.

(2) Hmotnost připadající na nápravu motorových a jejich přípojných vozidel opatřených koly s pneumatikami nesmí překročit

a) u jednoduché nápravy 10 t a plošné měrné zatížení tvrdé vozovky na ploše styku s pneumatikou hodnotu 1000 kPa,

b) u jednoduché hnací nápravy 11 t a plošné měrné zatížení tvrdé vozovky na ploše styku s pneumatikou hodnotu 800 kPa,

c) u dvounápravy s dílčím rozvorem

od 1,0 m do 1,1 m .................... 11,5 t,

přes 1,1 m do 1,2 m .................. 13 t,

přes 1,2 m do 1,3 m .................. 14,5 t,

přes 1,3 m do 1,4 m .................. 16 t,

přes 1,4 m do 2,0 m .................. 18 t,

přitom však hmotnost připadající na jednu nápravu nesmí překročit 10 t,

d) u trojnápravy s rozvorem krajních náprav

nepřesahujícím 2,3 m ................. 22 t,

nepřesahujícím 2,8 m ................. 24 t.

U jednoduché nápravy, na kterou připadá hmotnost menší než 10 t nesmí být ekvivalent plošného měrného zatížení větší, než je uvedeno v písmeně a). Dvounápravou se rozumí dvě za sebou umístěné jednoduché nápravy, jejichž středy jsou při přípustné hmotnosti od sebe vzdáleny (dílčí rozvor) alespoň 1 m, nejvýše však 2 m; je-li dílčí rozvor dvounápravy menší než 1 m, je považována za jednoduchou nápravu. Trojnápravou se rozumí tři za sebou umístěné jednoduché nápravy, jejichž odpružení má vzájemnou vazbu.

(3) Celková hmotnost smí být nejvýše

a) u motorových vozidel se dvěma nápravami ................ 16 t,

b) u motorových vozidel se dvěma nápravami, u nichž
na hnací nápravu připadá hmotnost 11 t, za podmínky
stanovené v odst. 2 písm. b) ........................... 17 t,

c) u přívěsů se dvěma nápravami ........................... 20 t,

d) u motorových vozidel a přívěsů se třemi nápravami ...... 24 t,

e) u motorových vozidel a přívěsů se čtyřmi
a více nápravami ....................................... 32 t,

f) u kloubových autobusů .................................. 28 t,

g) u souprav .............................................. 48 t,

h) u pásových vozidel ..................................... 18 t.

(4) Jestliže má vozidlo kola, která nejsou opatřena pneumatikami (např. plné pryžové obruče nebo obruče pružností jim rovnocenné), nesmí být hmotnost vozidla připadající na jednu nápravu větší než 4 t.

(5) Pro používání vozidel a souprav, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje přípustnou celkovou hmotnost stanovenou v odstavci 3 nebo u nichž hmotnost připadající na nápravu přesahuje hmotnost uvedenou v odstavci 2, platí zvláštní předpisy. 20)

(6) U vozidel, pohybujících se zčásti nebo zcela na pryžových pásech, nesmí hmotnost připadající na jednu vodící kladku, na rovné vozovce překročit 1,5 t. U vozidel o celkové hmotnosti vyšší než 8 t musí být vodící kladky umístěny tak, aby u stojícího vozidla hmotnost připadající na vodící kladku zvednutou o 60 mm nebyla vyšší než dvojnásobek hmotnosti přípustné pro vodící kladku na rovné vozovce.

(7) Pásové vozidlo smí působit svou hmotností na vozovku mezi první a poslední vodící kladkou nejvýše 4 t na 1 m vozovky. Je-li hmotnost rozdělena na dva za sebou běžící páry pásů nebo na jednu nápravu a jeden pár pásů a je-li vzdálenost mezi středy přední a zadní dosedací plochy alespoň 3 m, může dosahovat 6 t na 1 m vozovky.

(8) Zapojení vozidel a provoz souprav je dovolen jen za těchto podmínek:

- okamžitá hmotnost přívěsu nebo návěsu, popřípadě dvou přívěsů nebo návěsu s přívěsem činí u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 25 km . h-1 nejvýše 2,5 násobku okamžité hmotnosti tahače; celková hmotnost jednonápravového přívěsu 21) však smí činit nejvýše trojnásobek celkové hmotnosti tažného vozidla,

- okamžitá hmotnost přívěsu nebo návěsu, popřípadě dvou přívěsů nebo návěsu s přívěsem činí u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 25 km . h-1 nejvýše 1,4 násobku okamžité hmotnosti tahače,

- prostřední vozidlo soupravy musí mít vyšší nebo stejnou okamžitou hmotnost jako poslední vozidlo soupravy,

- náklad v jednotlivých vozidlech soupravy musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn,

- vozidla kategorie O1, která nejsou vybavena zařízením pro provozní brzdění, mohou být zapojována jen za vozidla, jejichž pohotovostní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

------------------------------------------------------------------

19) Celková hmotnost vozidla v provozu může být z důvodů znečištění (bláto, sníh, voda apod.) překročena o 3 %.

20) Vyhláška č. 35/1984 Sb. 21) Jde o jednonápravové přívěsy určené pro práce v zemědělství, lesnictví a stavebnictví; v terminologii používané v uvedených odvětvích jsou nazývány návěsy.