CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 397/2020 Sb. Vyhláška o vzdělávání v základních kmenech lékařů Část II. - Obsah a rozsah vzdělávání v základním kmeni a požadavky na praktické dovednosti a teoretické znalosti, které jsou předmětem prověřování při zkoušce

Část II. - Obsah a rozsah vzdělávání v základním kmeni a požadavky na praktické dovednosti a teoretické znalosti, které jsou předmětem prověřování při zkoušce

397/2020 Sb. Vyhláška o vzdělávání v základních kmenech lékařů

Část II.

Obsah a rozsah vzdělávání v základním kmeni a požadavky na praktické dovednosti a teoretické znalosti, které jsou předmětem prověřování při zkoušce

Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 6 měsíců vzdělávání (část I. a) 1. - 3.)

+------------------------------------------------------------------------------------------+

| Anesteziologie a intenzivní medicína - max. 2 měsíce praxe v akreditovaném zařízení |

| pod odborným dozorem |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Teoretické znalosti | - Obecné principy anesteziologické péče. |

| | - Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenciální |

| | diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy |

| | základních životních funkcí. |

| | - Základní typy anestezie a principy léčby bolesti, jejich |

| | možnosti a rizika. |

| | - Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicíny; |

| | vedení zdravotnické dokumentace. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Praktické dovednosti | - Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního |

| | katetru, zabezpečení volných dýchacích cest (bez pomůcek |

| | a s neinvazivními pomůckami). |

| | - Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví |

| | či selhání základních životních funkcí. |

| | - Provedení základní a rozšířené neodkladné resuscitace. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Chirurgie - max. 2 měsíce praxe v akreditovaném zařízení pod odborným dozorem |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Teoretické znalosti | - Zásady asepse a antisepse. |

| | - Základní vyšetřovací postupy v chirurgii, indikace |

| | a interpretace metod. |

| | - Předoperační příprava pacientů. |

| | - Základní chirurgické výkony, indikace, postupy, |

| | instrumentarium. |

| | - Základní pravidla pooperační péče. |

| | - Základy předoperační a pooperační rehabilitace. |

| | - Základní znalosti obecné a speciální chirurgie. |

| | - Základy ošetření úrazů, popálenin, omrzlin a chemických |

| | poranění. |

| | - Základní principy ošetřování ran v chirurgii. |

| | - Problematika analgezie a lokální anestezie v chirurgii. |

| | - Prevence a terapie nejčastějších pooperačních komplikací. |

| | - Indikace a podání transfuzních přípravků, prevence a léčení |

| | potransfuzních komplikací |

| | - Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické |

| | dokumentace. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Praktické dovednosti | - Fyzikální vyšetření chirurgických pacientů. |

| | - Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr |

| | biologického materiálu. |

| | - Zajištění periferního žilního katetru, péče o centrální žilní |

| | katetr, včetně podávání infuzních roztoků a krevních transfuzí. |

| | - Injekční techniky. |

| | - Obvazová technika, různé způsoby imobilizace. |

| | - Základní technika ošetření ran. |

| | - Péče o stomie, dekubity. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Vnitřní lékařství - max. 2 měsíce praxe v akreditovaném zařízení pod odborným dozorem |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Teoretické znalosti | - Základy problematiky vnitřních nemocí. |

| | - Specifika onemocnění ve vyšším věku. |

| | - Anamnéza a fyzikální vyšetření. |

| | - Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické |

| | dokumentace. |

| | - Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, |

| | diagnostika, léčba a prevence. |

| | - Základní vyšetřovací metody. |

| | - Indikace a interpretace základních laboratorních |

| | a zobrazovacích metod. |

| | - Indikace a podání transfuzních přípravků, prevence a léčení |

| | potransfuzních komplikací Dobrá znalost klinické farmakologie |

| | léčiv používaných v anesteziologii a urgentní medicíně, |

| | a to včetně interakcí léčiv a jejich vlivu na celkový účinek. |

| | - Akutní stavy ve vnitřním lékařství. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

| Praktické dovednosti | - Provedení komplexního interního vyšetření. |

| | - Zajištění periferního žilního katetru, péče o centrální žilní |

| | katetr, včetně podávání infuzních roztoků. |

| | - Injekční techniky - subkutánní, intramuskulární, intravenózní, |

| | intradermální. |

| | - Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr |

| | biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest. |

+----------------------+-------------------------------------------------------------------+

Teoretické znalosti a praktické dovednosti - min. 24 měsíců vzdělávání v rámci psychiatrického kmene (část I. a) 4. - 6.)

+-----------------------------------------------------------------------------------------+

| Neurologie |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+

| Teoretické znalosti | Znalost obvyklého klinického obrazu poruch, jejichž symptomy |

| | a projevy zahrnují kognitivní poruchy, poruchy chování nebo |

| | jinou psychopatologii. |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+

| Praktické dovednosti | - Zvládnutí základů diagnostických a vyšetřovacích postupů |

| | v neurologii, orientace v základech všeobecné neurologické |

| | praxe u lůžka a znalost diferenciální diagnostiky pacientů, |

| | o které pečuje neurologie i psychiatrie (neurodegenerativní |

| | onemocnění, epilepsie). Asistence při provádění lumbální |

| | punkce. |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+

| Psychiatrie |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+

| Teoretické znalosti | - Znalost psychopatologických a tělesných projevů duševních |

| | poruch a rozpoznání jejich diagnostického významu. |

| | - Znalost klasifikace duševních poruch a důležitých |

| | etiologických a patogenetických poznatků. |

| | - Znalost psychofarmakologie v míře, která umožní racionální |

| | a cílenou farmakoterapii duševních poruch, znalost |

| | nežádoucích účinků psychofarmak. |

| | - Znalost možností a mezí pomocných vyšetřovacích metod, jak |

| | psychologických tak laboratorních a přístrojových |

| | (zobrazovacích metod). |

| | - Znalost metod biologické léčby duševních poruch. |

| | - Znalost základních účinných mechanismů psychoterapie. |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+

| Praktické dovednosti | - Vyšetření pacienta s duševní poruchou, interpretace nálezu |

| | z psychiatrického vyšetření a stanovení diagnózy podle platné |

| | klasifikace nemocí. Umí určit potřebu psychiatrické péče |

| | a její formu. Dokáže rozpoznat nepřítomnost duševní poruchy. |

| | - Schopnost samostatně vést předepsanou zdravotnickou |

| | dokumentaci. |

| | - Indikace a odebrání relevantní nezávislé (objektivní) |

| | anamnézy a interpretace jejího významu pro diagnózu |

| | psychiatrické poruchy. |

| | - Indikace a sestavení zdůvodněného plánu pomocných vyšetření |

| | (psychologické, biochemické, laboratorní, |

| | elektrofyziologické, zobrazovací metody, sérologické) |

| | s cílem diferenciálně diagnostického zhodnocení pacienta. |

| | - Schopnost posoudit indikace k léčení pacienta bez jeho |

| | souhlasu a fyzického omezení pacienta a rozhodnout o nich. |

| | Seznámení se s patřičnými zákonnými podmínkami takového |

| | postupu. |

| | - Schopnost posoudit nebezpečí hrozící sebevraždy nebo agrese. |

| | - Schopnost indikovat adekvátní terapii v oblasti |

| | farmakoterapie, psychoterapie, biologické terapie |

| | i socioterapie. |

| | - Znalost postupů provádění elektrokonvulzivní léčby. |

| | - Schopnost poskytnout psychoedukaci (dostatečnou, relevantní |

| | a srozumitelnou informaci o povaze duševní poruchy, zvoleném |

| | postupu a terapeutickém plánu) pacientovi a jeho příbuzným |

| | a blízkým tak, aby je bylo možno zapojit do preventivních |

| | opatření. |

| | - Schopnost navázat a udržet s pacientem terapeutický vztah. |

| | - Akutní diagnostické zhodnocení a akutní terapeutický zásah |

| | u dětských a dorostových psychiatrických pacientů |

| | - Vztah k duševním poruchám prostý předsudku plynoucího |

| | ze stigmatu duševní poruchy. |

+----------------------+------------------------------------------------------------------+