CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 366/2004 Sb. Vyhláška o některých podrobnostech systému prevence závažných havárií § 2 - Struktura systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie (K § 7 odst. 4 zákona)

§ 2 - Struktura systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie (K § 7 odst. 4 zákona)

366/2004 Sb. Vyhláška o některých podrobnostech systému prevence závažných havárií

§ 2

Struktura systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie

(K § 7 odst. 4 zákona)

(1) Části bezpečnostního programu prevence závažné havárie, (dále jen "program"), se člení na

a) celkové cíle a zásady prevence závažné havárie,

b) systém řízení bezpečnosti,

c) organizaci prevence závažné havárie,

d) řízení provozu objektu nebo zařízení,

e) řízení změn v objektu nebo zařízení,

f) havarijní plánování,

g) sledování plnění programu,

h) kontrolu a audit.

(2) Celkové cíle a zásady prevence závažné havárie

a) vycházejí z analýz a hodnocení rizik závažné havárie a stanoví se rámcově tak, aby vždy jasně a srozumitelně směřovaly k zajištění odpovídající struktury a funkčnosti systému prevence závažné havárie a řízení bezpečnosti pro každou z oblastí uvedených v odstavci 1,

b) musí odpovídat charakteru zdrojů nebezpečí a musí být jasně a srozumitelně vyjádřeny,

c) mohou být součástí programů bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí, pokud jsou vyjádřeny a zpracovány ve struktuře a rozsahu podle této vyhlášky.

(3) Systém řízení bezpečnosti je součástí celkového řízení objektu nebo zařízení a zahrnuje vytvoření a zavedení ukazatelů, parametrů a kritérií potřebných pro následné hodnocení účinnosti realizovaných opatření.

(4) Organizace prevence závažných havárií umožňuje v objektech nebo zařízeních splnění stanovených cílů. Pro dosažení cílů se plánují potřebné technické, finanční a lidské zdroje. Organizace prevence závažných havárií

a) zabezpečuje, že jsou na všech úrovních řízení stanoveny úkoly a povinnosti pracovníků podílejících se na omezování rizik závažných havárií a stanovena odpovědnost jednotlivých osob za plnění úkolů,

b) zahrnuje i zajištění odpovídajícího řízení lidských zdrojů, tj. výběr pracovníků pro činnosti přímo ovlivňující možnost vzniku závažné havárie, zabezpečení potřebné výchovy a výcviku zaměstnanců objektu nebo zařízení a v případě potřeby i zaměstnanců spolupracujících organizací pracujících na území objektu nebo zařízení,

c) zahrnuje i stanovení činností vyžadujících zvláštní výcvik a výcvik příslušných zaměstnanců,

d) zahrnuje v objektech a zařízeních zajištění účasti zaměstnanců při přípravě programu, jeho zavádění a naplňování.

(5) Řízením provozu objektu nebo zařízení se zajišťuje, že

a) jsou zpracovány, přijaty a zavedeny postupy k bezpečnému provádění všech z hlediska bezpečnosti důležitých činností, včetně údržby a trvalého nebo přechodného zastavení provozu objektu nebo zařízení,

b) postupy, instrukce a metody pro zajištění bezpečného výkonu činností jsou připravovány ve spolupráci se zaměstnanci, kteří je budou provádět,

c) psané postupy, instrukce a metody se pravidelně aktualizují a zpřístupňují všem zaměstnancům, jejichž činnosti se dotýkají. Dokumentace může v jednotlivých bodech odkázat na související interní předpisy.

(6) Řízením změn v objektu nebo zařízení je zajištěno, že

a) jsou zpracovány, přijaty a zavedeny bezpečné postupy pro plánování a provádění změn stávajících objektů, zařízení nebo provozů včetně skladování. Plánované změny se posuzují z hlediska jejich vlivu na bezpečnost provozu,

b) pozornost je věnována především změnám v personálním obsazení, technickém řešení, technologických postupech, programovém vybavení a změnám vnějších podmínek, které mohou ovlivnit vznik a následky závažných havárií,

c) postupy pro řízení změn jsou využívány i při návrhu a realizaci nových výrobních a skladovacích zařízení a procesů.

(7) Havarijním plánováním se mimo jiné zajišťuje, že se přijmou, zavedou a dokumentují

a) postupy zjišťování předpokládaných havarijních situací vycházejících ze zjištěných zdrojů rizik závažných havárií,

b) způsoby ověřování a posuzování, zda havarijní plány a opatření pro ochranu a zásah k omezení dopadů závažné havárie odpovídají zjištěným havarijním situacím.

(8) Sledováním plnění programu se zajišťuje, že jsou

a) zavedeny a dokumentovány postupy pro průběžné sledování plnění stanovených úkolů vyplývajících z programu,

b) průběžně sledovány dosahované výsledky plnění úkolů a tyto se dále porovnávají se stanovenými cíli tak, aby mohly být zjištěny odchylky plnění úkolů a analyzovány jejich příčiny,

c) stanoveny, zavedeny a dokumentovány postupy pro provádění nápravných opatření,

d) zavedeny systémy hlášení o nehodách (poruchy, havárie), včetně nehod bez následků, především těch, které vznikly v souvislosti se selháním ochranných systémů,

e) stanoveny postupy evidence a vyšetřování nehod, včetně nehod bez následků, a postupy pro provádění nápravných opatření.

(9) Kontrolou a auditem se zajišťuje, že jsou

a) přijaty a zavedeny postupy pro periodické a systematické prověřování a hodnocení plnění programu a efektivnosti systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie,

b) výsledky kontrol a další zjištění dokumentovány,

c) výsledky kontrol projednávány vedením provozovatele a na jejich základě je případně aktualizován program a z něho vyplývající činnosti,

d) stanoveny audity, které jsou prováděny nezávislou organizací. Výsledky auditu slouží jako objektivní ukazatel funkce systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie.