§ 4
Minimální podíly nízkoemisních vozidel
(1) Zadavatel a objednatel podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících (dále jen „objednatel“) jsou povinni dodržet minimální podíly nízkoemisních vozidel, které činí
a) pro silniční vozidla kategorie M1, M2 a N1
1. 29,7 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025 a
2. 29,7 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030,
b) pro silniční vozidla třídy I kategorie M3 a třídy A kategorie M3 a vozidla určená k provozu na dráze trolejbusové
1. 41 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025 a
2. 60 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030 a
c) pro silniční vozidla kategorie N2 a N3
1. 9 % ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2025 a
2. 11 % od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030.
(2) Pro účely výpočtu minimálních podílů podle odstavce 1 se zohlední vozidla podle § 2 odst. 3, která
a) byla předmětem veřejných zakázek podle § 2 odst. 1 písm. a), nebo
b) mají být využívána pro poskytování služeb v případě veřejných zakázek podle § 2 odst. 1 písm. b) nebo veřejných služeb v přepravě cestujících podle § 2 odst. 1 písm. c).
(3) Minimální podíly podle odstavce 1 se vypočítají jako podíly celkového počtu nízkoemisních vozidel vůči všem vozidlům, která se zohledňují podle odstavce 2, a to zvlášť v jednotlivých bodech odstavce 1 písm. a) až c).
(4) Poloviny minimálních podílů podle odstavce 1 písm. b) musí zadavatel nebo objednatel dosáhnout prostřednictvím vozidel bez spalovacího motoru nebo se spalovacím motorem, který vypouští
a) méně než 1 g CO2/kWh, měřeno v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) 11) a přímo použitelným předpisem Evropské unie, kterým se provádí jeho čl. 12, nebo
b) méně než 1 g CO2/km, měřeno v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) 10) a přímo použitelným předpisem Evropské unie, kterým se provádí jeho čl. 14.
(5) Pro posouzení splnění minimálních podílů v obdobích podle odstavce 1 je rozhodující
a) v případě smluv uzavřených na veřejné zakázky podle § 2 odst. 1 písm. a) nebo b) datum uveřejnění oznámení o výsledku zadávacího řízení v Úředním věstníku Evropské unie nebo
b) v případě smluv uzavřených na veřejné služby v přepravě cestujících podle § 2 odst. 1 písm. c) datum uzavření smlouvy.
------------------------------------------------------------------
10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6), v platném znění.
11) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ze dne 18. června 2009 o schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a směrnice 2007/46/ES a o zrušení směrnic 80/1269/EHS, 2005/55/ES a 2005/78/ES, v platném znění.