CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 353/2016 Sb. Vyhláška o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání Uzpůsobení konání přijímací zkoušky pro uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami

Uzpůsobení konání přijímací zkoušky pro uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami

353/2016 Sb. Vyhláška o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání

Uzpůsobení konání přijímací zkoušky pro uchazeče se speciálními vzdělávacími potřebami

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| Označení kategorie | Charakteristika uchazečů, | Přípustné úpravy zkušební dokumentace | Přípustná uzpůsobení pro konání jednotné zkoušky nebo |

| uzpůsobení podle | na něž se uzpůsobení vztahuje | jednotné zkoušky nebo zadání školní | školní přijímací zkoušky podle druhu a míry znevýhodnění |

| druhu znevýhodnění | | přijímací zkoušky | uchazeče |

| uchazeče | | | |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| ZP_A | Uchazeči se zrakovým postižením, | Možnost uzpůsobení testového sešitu | - Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro |

| | kteří jsou schopni rýsovat | jednotné zkoušky nebo zadání školní | vypracování testu o 75 %, nebo o 100 % 2). |

| | a číst zvětšené obrázky. | přijímací zkoušky v tištěné podobě | |

| | | smyslovým schopnostem uchazeče | Další možnosti: |

| | | spočívajícího ve zvětšení písma. | - kompenzační pomůcky, 3) |

| | | | - vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, |

| | | Možnost využít počítač při konání zkoušky | včetně zápisu odpovědí, na počítači, 4) |

| | | pro uzpůsobení testového sešitu jednotné | - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch |

| | | zkoušky nebo zadání školní přijímací | do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, |

| | | zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, | zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového |

| | | zejména zvětšením písma, použitím | archu; obdobně se postupuje při školní přijímací |

| | | hlasového nebo hmatového výstupu. | zkoušce, |

| | | | - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, |

| | | Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném | - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, |

| | | formátu a formátu PDF je k dispozici | - využití služeb podporující osoby. |

| | | v informačním systému Centra. | |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| ZP_B | Uchazeči se zrakovým postižením, | Vždy se doporučí obsahová úprava testového | - Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro |

| | pro které je čtení složitějších | sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní | vypracování testu o 75 %, nebo o 100 % 2). |

| | obrázků a rýsování smyslově | přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo | |

| | nedostupné. | nahrazeny úlohy na rýsování a úlohy se | Další možnosti: |

| | | složitými obrázky. 1) | - kompenzační pomůcky, 3) |

| | | | - vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, |

| | | Možnost uzpůsobení testového sešitu | včetně zápisu odpovědí, na počítači, 4) |

| | | jednotné zkoušky nebo zadání školní | - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch |

| | | přijímací zkoušky v tištěné podobě | do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, |

| | | smyslovým schopnostem uchazeče | zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového |

| | | spočívajícího ve zvětšení písma. | archu; obdobně se postupuje při školní přijímací |

| | | | zkoušce, |

| | | Možnost využít počítač při konání zkoušky | - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, |

| | | pro uzpůsobení testového sešitu jednotné | - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, |

| | | zkoušky nebo zadání školní přijímací | - využití služeb podporující osoby. |

| | | zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, | |

| | | zejména zvětšením písma, použitím | |

| | | hlasového nebo hmatového výstupu. | |

| | | | |

| | | Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném | |

| | | formátu a formátu PDF je k dispozici | |

| | | v informačním systému Centra. | |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| ZP_BR | Uchazeči se zrakovým postižením, | Vždy se doporučí obsahová úprava testového | - Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro |

| | kteří upřednostňují pro čtení | sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní | vypracování testu o 100 % 2). |

| | a psaní Braillovo písmo. | přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo | |

| | | nahrazeny úlohy na rýsování a úlohy se | Další možnosti: |

| | | složitými obrázky. 1) | - kompenzační pomůcky, 3) |

| | | | - vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, |

| | | Vždy se doporučí tištěný testový sešit | včetně zápisu odpovědí, na počítači, 4) |

| | | jednotné zkoušky nebo zadání školní | - poskytnutí listů papíru pro zápis odpovědí |

| | | přijímací zkoušky v Braillovu písmu. | v Braillově písmu; uchazeč nepoužívá záznamový arch, |

| | | | potřeba zajištění následného přepisu odpovědí do |

| | | Možnost využít počítač při konání zkoušky | záznamového archu; obdobně se postupuje při školní |

| | | pro uzpůsobení testového sešitu jednotné | přijímací zkoušce, |

| | | zkoušky nebo zadání školní přijímací | - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, |

| | | zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, | - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, |

| | | zejména použitím hlasového nebo hmatového | - využití služeb podporující osoby. |

| | | výstupu. | |

| | | | |

| | | Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném | |

| | | formátu a formátu PDF je k dispozici | |

| | | v informačním systému Centra, testový | |

| | | sešit jednotné zkoušky v Braillově písmu | |

| | | je součástí tištěné zkušební dokumentace. | |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| SP | Uchazeči se sluchovým | Vždy se doporučí obsahová úprava testu | - Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro |

| | postižením, jejichž prvním | jednotné zkoušky z českého jazyka | vypracování testu o 75 %, nebo o 100 % 2). |

| | jazykem je český znakový jazyk. | a literatury tak, aby ověřoval znalost | |

| | | českého jazyka na úrovni A2 podle | Další možnosti: |

| | | Společného evropského referenčního rámce. | - kompenzační pomůcky, 3) |

| | | | - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch |

| | | Obdobně se postupuje při úpravě zadání | do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, |

| | | školní přijímací zkoušky ověřující znalost | zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového |

| | | českého jazyka. | archu; obdobně se postupuje při školní přijímací |

| | | | zkoušce, |

| | | Upravený testový sešit jednotné zkoušky | - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, |

| | | z českého jazyka a literatury je součástí | - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, |

| | | tištěné zkušební dokumentace. | - využití služeb podporující osoby. |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

| O | Ostatní uchazeči se speciálními | Úprava zkušební dokumentace se neprovádí. | - Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro |

| | vzdělávacími potřebami, zejména | | vypracování testu o 25 %, 50 %, 75 %, nebo 100 % 2). |

| | uchazeči se specifickými | | |

| | poruchami učení, uchazeči | | Další možnosti: |

| | s tělesným postižením, uchazeči | | - kompenzační pomůcky, 3) |

| | se sluchovým postižením, kteří | | - alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch |

| | nejsou zařazeni v kategorii SP, | | do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, |

| | uchazeči se znevýhodněním | | zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového |

| | v důsledku chronického | | archu; obdobně se postupuje při školní přijímací |

| | onemocnění a cílené medikace, | | zkoušce, |

| | která může ovlivnit jejich | | - samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, |

| | schopnosti, uchazeči s poruchou | | - úprava pracovního místa nebo úprava učebny, |

| | autistického spektra, uchazeči | | - využití služeb podporující osoby. |

| | s jiným rodným jazykem než | | |

| | českým. | | |

+---------------------+----------------------------------+--------------------------------------------+----------------------------------------------------------+

Poznámka:

1) Z hodnocení jednotné zkoušky jsou tyto úlohy vyňaty nebo nahrazeny jinými úlohami smyslově dostupnými pro zrakově postižené žáky; v případě vyjmutí úloh je bodový zisk následně přepočítán na standardní 50bodovou hodnotící škálu neupraveného testu.

2) Procentní navýšení času určuje školské poradenské zařízení; navýšení je v případě jednotné zkoušky limitováno jednotným časovým schématem jednotné zkoušky a je shodné pro písemný test z matematiky a písemný test z českého jazyka a literatury. Výsledný navýšený časový limit vyjádřený v minutách se zaokrouhluje na nejbližší vyšší číslo dělitelné 5.

3) Použitím kompenzačních pomůcek nesmí uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami vzniknou neoprávněná výhoda při konání přijímací zkoušky; mezi kompenzační pomůcky nepatří encyklopedie, Matematicko-fyzikální a chemické tabulky, kalkulačka, Pravidla českého pravopisu a Slovník spisovné češtiny.

4) Používaný počítač nesmí být připojen k internetu, nesmí na něm být nainstalovány nepovelené pomůcky a při testu z českého jazyka a literatury nesmí být využívána korekce pravopisu.

------------------------------------------------------------------