1.3.1.6.4 Vozidla s ukončenou životností (autovraky)
Za účelem splnění cílů směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností zabezpečit a dosáhnout:
Cíl:
Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků).
V roce 2015 a dále dosáhnout požadovaných % pro využití, recyklaci a opětovné použití při zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) viz tabulka č. 9.
Tabulka 9: Indikátory a cíle pro využití, materiálové a opětovné použití frakcí, vztaženo k celkové hmotnosti sebraných vozidel s ukončenou životností (autovraků) (%).
+---------------------------------------------------------+
| Indikátor: |
| a) Procentuální podíl hmotnosti využitých a opětovně |
| použitých frakcí ze zpracování vybraných vozidel s |
| ukončenou životností (vybraných autovraků) na celkové |
| hmotnosti sebraných vybraných vozidel s ukončenou |
| životností (vybraných autovraků) (%). |
| b) Procentuální podíl hmotnosti recyklovaných frakcí ze |
| zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností |
| (vybraných autovraků) na celkové hmotnosti sebraných |
| vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných |
| autovraků) (%). |
+-----------------+---------------------------------------+
| | Cíle pro rok 2015 a dále |
| +--------------------+------------------+
| | Využití a opětovné | Opětovné použití |
| | použití | a recyklace |
+-----------------+--------------------+------------------+
| Vybraná vozidla | 95 % | 85 % |
+-----------------+--------------------+------------------+
Všechny cíle jsou navrženy v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností. Indikátor je stanoven na základě opětně použitého, recyklovaného a využitého materiálu získaného po odstranění nebezpečných látek, demontáži, drcení a následných operací po drcení. U materiálu, který je dále zpracováván, je nutné vzít v úvahu jeho skutečné využití.
Opatření:
a) Diferencovat nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností (vybrané autovraky) a s ostatními vozidly s ukončenou životností (ostatní autovraky).
b) Nastavit standardy pro sběr a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků), standarty pro opětovné použití dílů z vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) a důsledně je vymáhat jednotlivými orgány státní správy a samosprávy.
c) Zabezpečit, aby předání vozidla do zpracovatelského zařízení bylo bez jakýchkoliv výdajů pro posledního držitele nebo vlastníka a to i za předpokladu, že kompletní předávané vozidlo má nulovou nebo zápornou hodnotu. V takovém případě zajistit, aby veškeré náklady nebo jejich podstatnou část hradil výrobce nebo, aby vozidla s ukončenou životností (autovraky) přijímal zdarma.
d) Dodržovat hierarchii nakládání s odpady.
e) Podporovat výzkum, vývoj, inovaci a implementaci postupů a technologií s pozitivním vlivem na zvýšení úrovně materiálového a energetického využití odpadů vzniklých při zpracování vozidel s ukončenou životností se zaměřením na využití surovin.
f) Podpora sběru a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností (autovraků) z prostředků vybraných na základě poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vozidel s ukončenou životností.
g) Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi.
h) Sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru.