Příloha č. 1
Technické podmínky pro zásahový požární automobil
1. Technické podmínky zásahového požárního automobilu splňují požadavky ČSN EN 1846-1, ČSN EN 1846-2, ČSN EN 1846-3, ČSN EN 1777, ČSN EN 14043, ČSN EN 14044, ČSN EN 1028-1, ČSN EN 1028-2, ČSN EN 14466, ČSN 07 8304, ČSN 38 9427, ČSN 38 9409.
2. V zásahovém požárním automobilu lze použít požární příslušenství, které splňuje požadavky českých technických norem a harmonizovaných českých technických norem upravujících technické podmínky součástí požárního příslušenství, pokud nejsou v této vyhlášce stanoveny jiné technické podmínky. Technické podmínky hydraulického vyprošťovacího zařízení, je-li umístěno v zásahovém požárním automobilu, splňují požadavky ČSN EN 13204.
3. Technické podmínky zásahového požárního automobilu podle odst. 1 a jeho požárního příslušenství a technické podmínky hydraulického vyprošťovacího zařízení podle odst. 2 se považují za splněné, je-li prokázáno provedení posouzení shody podle jiného právního předpisu 2).
4. Pokud se používá požární kontejner ke stejnému účelu jako zásahový požární automobil, vztahují se na něj technické podmínky stanovené pro zásahový požární automobil.
5. Provedení zásahového požárního automobilu se podle rozsahu vybavení požárním příslušenstvím člení na
a) základní (Z),
b) speciální
1. redukované (R),
2. rozšířené (V),
3. technické (T),
4. pro hašení (H),
5. pro hašení lesních požárů (LP),
6. pro velkoobjemové hašení (VH),
7. s požárním čerpadlem (PC),
8. s motorovou stříkačkou (MS),
9. chemické (CH),
10. ropné (N).
Speciální provedení zásahového požárního automobilu jsou uvedena v tabulce č. 1. Pokud není uvedeno jinak, platí technické podmínky pro všechna provedení zásahového požárního automobilu.
Tabulka č. 1
+-----+-----------------------------------------+----------------------------------------------------------+
| | Zásahový požární automobil | Provedení speciální |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 1. | Dopravní automobil (DA) | | | T | | | | | MS | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 2. | Automobilová stříkačka (AS) | R | | T | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 3. | Cisternová automobilová stříkačka (CAS) | R | | T | | LP | VH | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 4. | Pěnový hasicí automobil (PHA) | R | | | | | VH | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 5. | Plynový hasicí automobil (PLHA) | R | | T | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 6. | Práškový hasicí automobil (PRHA) | R | | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 7. | Kombinovaný hasicí automobil (KHA) | R | | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 8. | Rychlý zásahový automobil (RZA) | R | | T | H | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 9. | Automobilový žebřík (AZ) | | | | | | | PC | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 10. | Automobilová plošina (AP) | | | | | | | PC | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 11. | Hadicový automobil (HA) | R | | | | | | PC | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 12. | Technický automobil (TA) | R | | | | | | | | CH | N |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 13. | Protiplynový automobil (PPLA) | R | | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 14. | Velitelský automobil (VEA) | | V | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 15. | Vyšetřovací automobil (VA) | | V | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 16. | Vyprošťovací automobil (VYA) | | V | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 17. | Automobilový jeřáb (AJ) | | V | | | | | | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
| 18. | Automobilová cisterna (AC) | | | | | | | PC | | | |
+-----+-----------------------------------------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+-----+----+
6. Není-li v technických podmínkách zásahového požárního automobilu podle přílohy č. 2 nebo 3 stanoveno jinak, platí technické podmínky uvedené v této příloze.
7. Instruktážní nebo příkazový nápis na zásahovém požárním automobilu a jeho příslušenství je uveden v českém jazyce a použitý symbol je stanoven podle ČSN ISO 7000(01 8024) a podle ISO/DIS 10085:2000.
8. Zásahový požární automobil je vybaven úložným prostorem s úchytnými prvky, ve kterých je upevněno požární příslušenství uvedené v tabulce č. 2. Uvedené počty a parametry požárního příslušenství jsou stanoveny jako minimální.
Tabulka č. 2
+--------------------------------------------------------------+---------------------+----------+
| Název | Hmotnostní třída 1) | |
| +-------+------+------+----------+
| Název | L | M | S | Jednotka |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Lékárnička velikost II 2), 3) | 1 | 1 | 1 | ks |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Lékárnička velikost III 2), 4), 5) | 1 | 1 | 1 | ks |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Přenosný hasicí přístroj práškový s hasicí schopností 34A a | 1 | 1 | 1 | ks |
| zároveň 183B 6) | | | | |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Ruční svítilna 4) | 2 | | | ks |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Ruční vyprošťovací nástroj | 1 | 1 | 1 | ks |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Rukavice lékařské pro jednorázové použití nesterilní 7) | 12 | 12 | 12 | pár |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
| Vyprošťovací nůž (řezák) na bezpečnostní pásy | 2 | 2 | 2 | ks |
+--------------------------------------------------------------+-------+------+------+----------+
Doplňující poznámky k tabulce č. 2
1) Hmotnostní třídy L, M a S definuje ČSN EN 1846-1.
2) Lékárnička je vybavena podle přílohy č. 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
3) Platí pro zásahové požární automobily s počtem nejvýše tři sedadla.
4) Platí pro zásahové požární automobily s počtem čtyři a více sedadel.
5) Lékárnička velikost III je rozšířena o sadu Kramerových dlah, fixační krční límec, rozvírač úst a popáleninový balíček bez Kendalovy roušky.
6) Minimální požadavky na hasicí schopnost stanoví část 4 ČSN EN 3-7+A1; hasicí přístroj je v provedení pro umístění v zásahovém požárním automobilu.
7) V zásahovém požárním automobilu se sedmi a více sedadly jsou nejméně 2 páry na každé sedadlo.
9. Zásahový požární automobil je uzpůsoben k průběžnému dobíjení akumulátorových baterií pomocí prvků umístěných v prostoru pro řidiče nebo v blízkosti místa nástupu řidiče do zásahového požárního automobilu. U zásahového požárního automobilu s vestavěnou výpočetní technikou, kde je nutný připojovací konektor pro kabelový přenos dat z automobilu do počítačové sítě a naopak, je konektor umístěn v blízkosti místa pro napojení průběžného dobíjení. Připojovací místa jsou konstruována tak, aby byla přístupná osobám stojícím na zemi, a jsou viditelně označena.
10. Zásahový požární automobil je vybaven motorem o měrném výkonu nejméně 11 kW.1 000 kg-1 (11 W.kg-1) největší technicky přípustné hmotnosti. Rychlý zásahový automobil lehké hmotnostní třídy a střední hmotnostní třídy, velitelský automobil lehké hmotnostní třídy a vyšetřovací automobil lehké hmotnostní třídy jsou vybaveny motorem o měrném výkonu nejméně 20 kW.1 000 kg-1 největší technicky přípustné hmotnosti.
11. Elektrický proud je v zásahovém požárním automobilu odebírán z celé akumulátorové baterie; při použití více akumulátorových baterií je elektrický proud odebírán z celé sestavy akumulátorových baterií.
12. Zásahový požární automobil má pro užití komunikačního prostředku provedenou úpravu elektrických rozvodů a prostoru konečné montáže. Jeho elektroinstalace umožňuje provoz při veškerých režimech automobilu a prostor pro konečnou montáž umožňuje dostatečný přístup k instalovanému zařízení a jeho jistícím prvkům.
13. Napájení komunikačního prostředku elektrickou energií s napětím 12 V, je zajištěno pomocí měniče napětí elektrického proudu, pokud je stejnosměrné napětí elektrického proudu rozvodu automobilu vyšší, než 13,5 V. Pro napájení každého radiového zařízení je použit samostatně jištěný měnič napětí elektrického proudu; radiové zařízení je za měničem napětí samostatně jištěno pojistkou.
14. Pokud konstrukce zásahového požárního automobilu vyžaduje průběžné doplňování energií, je přípojný prvek umístěn tak, aby byl dobře přístupný, rychle a snadno ovladatelný z prostoru pro řidiče nebo z místa blízkého nástupu řidiče do automobilu.
15. Zásahový požární automobil je vpředu osazen světlomety do mlhy.
16. Zásahový požární automobil je osazen přípojnými a úchytnými prvky pro současné umístění nejméně dvou požárních světlometů k osvětlení místa zásahu. Tyto prvky pro světlomety mohou být nahrazeny osvětlovacím stožárem nebo obdobným osvětlovacím zařízením s příslušným energetickým zdrojem. Energetický zdroj tvoří vložená nebo pevně zabudovaná elektrocentrála nebo generátor s pohonem od motoru zásahového požárního automobilu.