Příloha III
Technické charakteristiky sítě nejdůležitějších tratí
mezinárodní dopravy
Předběžné poznámky
Parametry jsou uvedeny v tabulce, která se uvádí níže. Hodnoty uvedené ve sloupci A tabulky je třeba brát jako důležité cíle, jichž musí být dosaženo v souladu s národními plány rozvoje železnic. Jakékoliv odchylky od těchto hodnot je třeba považovat za výjimku.
Tratě jsou rozděleny do dvou základních kategorií:
a) existující tratě, které v případě nutnosti mohou být modernizovány; často jen těžko, jindy vůbec nelze změnit např. jejich geometrické charakteristiky, proto požadavky na tyto tratě musí být méně přísné;
b) nové tratě, které se budou stavět.
Analogicky mezi údaje uvedené v níže uvedené tabulce musí být rovněž v odpovídajících případech zahrnuty trajektové služby, jež jsou nedílnou součástí železniční sítě.
parametry infrastruktury sítě nejdůležitějších tratí
mezinárodní kombinované dopravy
a b
existující tratě, které
odpovídají požadavkům na
infrastrukturu, a tratě, nové tratě
které je třeba modernizovat
nebo rekonstruovat
---------------------------------------------------------------------------------------------
současné cílové
ukazatele hodnoty
---------------------------------------------------------------------------------------------
1. Počet kolejí není stanoven 2
2. Ložná míra vozidel UIC B2) UIC C12)
3. Minimální vzdálenost
mezi osami kolejí 1) 4,0 m 4,2 m
4. Minimální traťová
rychlost 100 km/h 3) 120 km/h 3) 120 km/h 3)
5. Dovolená hmotnost na
nápravu vagony: menší
nebo rovná se 100 km/h 20 t 22,5 t 22,5 t
120 km/h 20 t 20 t 20 t
6. Maximální sklon 1) není stanoven 18,5 %
7. Minimální užitečná délka
staničních
kolejí 600 m 700 m 750 m
------------------------------------------------------------------
1) Nemají bezprostřední vztah ke kombinované dopravě, ale jsou doporučeny pro efektivní mezinárodní kombinovanou dopravu.
2) UIC-- mezinárodní železniční unie.
3) Minimální standardy pro vlaky kombinované dopravy (viz příl. IV).
Vysvětlivky k parametrům uvedeným v předcházející tabulce
1. Počet kolejí
Tratě mezinárodní kombinované dopravy musí mít vysokou propustnost a umožňovat přísné dodržování grafikonů dopravy. V podstatě lze tyto dva požadavky dodržet pouze na tratích, kde jsou nejméně dvě koleje.
2. Ložná míra
Jedná se o minimální průjezdný průřez pro tratě mezinárodní kombinované dopravy.
Používání velkých průjezdných průřezů na nových tratích zpravidla nevyžaduje velké investice, proto byla zvolena ložná míra UIC "C1".
Průjezdný průřez C1 umožňuje např.:
- dopravu nákladních automobilů a silničních jízdních souprav (nákladní automobily s přívěsy, jízdní soupravy, tahače a návěsy) odpovídající evropskému silničnímu průjezdnému průřezu (výška 4 m a šířka 2,5 m), na speciálních vagonech, jejichž ložná plocha je 60 cm nad temenem koleje;
- dopravu obyčejných silničních návěsů šíře 2,5 m, výšky 4 m na kapsových vagonech vybavených obyčejnými podvozky;
- dopravu kontejnerů ISO šířky 2,44 m a výšky 2,9 m na obyčejných plošinových vagonech;
- dopravu výměnných nástaveb šířky 2,5 m na obyčejných plošinových vagonech;
- dopravu kontejnerů (výměnných nástaveb) šířky 2,6 m a výšky 2,9 m na odpovídajících vagonech.
Na existujících tratích probíhajících horskými oblastmi (např. Pyreneje, Centrální masiv, Alpy, Jura, Apeniny, Karpaty) jsou četné tunely, které mají průjezdný průřez odpovídající průřezům technických nákladových jednotek nebo poněkud větší, než je výška v ose tratě. Prakticky ve všech případech jejich zvětšení na průřez UIC C1 není z ekonomického a finančního hlediska možné. Proto pro existující tratě byl zvolen průřez UIC B, který umožňuje např.:
- dopravu kontejnerů ISO šířky 2,44 a výšky 2,9 na plošinových kontejnerových vagonech, jejichž ložná plocha je ve výšce 1,18 m nad temenem kolejnice;
- dopravu výměnných nástaveb šířky 2,5 m a výšky 2,6 m na obyčejných plošinových vagonech (ložná plocha je ve výšce 1,246 m);
- dopravu návěsů na speciálních kapsových vagonech;
- dopravu kontejnerů/výměnných nástaveb šířky 2,6 m a výšky 2,9 m speciálními velmi nízkými vagony.
Většina existujících tratí mezinárodní kombinované dopravy má alespoň průjezdný průřez UIC "B". zajištění takového průjezdného průřezu na těch tratích, které neodpovídají tomuto standardu, zpravidla nevyžaduje větší investice.
4. Minimální traťová rychlost
minimální traťová rychlost určuje výběr geometrických charakteristik trasy (poloměr zatáček a oblouků), bezpečnostních zařízení (brzdná dráha) a koeficientů brzdění vozidla.
5. Dovolená hmotnost na nápravu
je to nejvýše dovolená hmotnost na nápravu, která je dovolena na trati mezinárodní kombinované dopravy.
Tratě mezinárodní kombinované dopravy musí vydržet pohyb nejmodernějších současných a budoucích vozidel, zejména:
- vagonů s hmotností na nápravu 20 t, což odpovídá hmotnosti třídy C UIC; na základě nedávných rozhodnutí UIC je přijata hmotnost na nápravu 22,5 t při rychlosti do 100 km/hod. pravidla UIC stanoví omezení hmotnosti na nápravu do 20 t při rychlosti 120 km/hod.
V souladu s pravidly UIC jsou uvedené hmotnosti na nápravu přípustné při průměru kol alespoň 840 mm.
7. Minimální užitná délka staničních kolejí
minimální užitná délka staničních kolejí na tratích mezinárodní kombinované dopravy má význam jen pro vlaky kombinované dopravy (příloha IV).
------------------------------------------------------------------