I.
Dne 16. července 1993 obdržel Ústavní soud České republiky návrh přednosty Okresního úřadu ve Žďáru nad Sázavou na zrušení vyhlášky města Žďár nad Sázavou o zásadách prodejní doby na území města Žďár nad Sázavou, přijaté Městským zastupitelstvem ve Žďáru nad Sázavou s účinností ode dne 6. dubna 1992. Předmětem uvedené vyhlášky je stanovení povinné minimální prodejní doby všech provozních jednotek na území města, a to určením otevírací a zavírací doby.
Okresní úřad ve Žďáru nad Sázavou podal dne 1. dubna 1992 podnět Okresní prokuratuře ve Žďáru nad Sázavou k prověření zákonnosti citované vyhlášky. Na jeho základě dne 8. června 1992 podala okresní prokurátorka ve Žďáru nad Sázavou podle § 15 odst. 1 zákona č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění pozdějších předpisů, proti vyhlášce města Žďár nad Sázavou o zásadách prodejní doby na území města Žďár nad Sázavou, protest.
Dne 14. května 1992 pozastavil Okresní úřad podle § 62 odst. 1 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, výkon vyhlášky z důvodu jejího rozporu s citovaným zákonem.
Na svém zasedání dne 22. června 1992 Městské zastupitelstvo ve Žďáru nad Sázavou projednalo pozastavení výkonu uvedené vyhlášky Okresním úřadem ve Žďáru nad Sázavou s tím, že odmítlo její zrušení.
V návaznosti na uvedené odmítnutí Okresní úřad ve Žďáru nad Sázavou dne 2. července 1992 podle § 62 odst. 1 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, předložil věc České národní radě. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dne 22. dubna 1993 oznámila přednostovi Okresního úřadu ve Žďáru nad Sázavou, že podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky je k rozhodnutí v uvedené věci příslušný Ústavní soud České republiky. Doporučila v něm Okresnímu úřadu ve Žďáru nad Sázavou obrátit se na Ústavní soud České republiky v předmětné věci po jmenování jeho soudců prezidentem republiky.
Na vyžádání Ústavního soudu České republiky podle § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, starosta města Žďár nad Sázavou ve svém vyjádření ze dne 20. října 1993 k návrhu na zrušení předmětné vyhlášky odůvodňuje její přijetí oprávněním obce vydávat k plnění svých úkolů obecně závazné vyhlášky (§ 16 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů), přičemž podle § 14 citovaného zákona je povinností obce zajišťovat ve svém územním obvodu hospodářský, sociální a kulturní rozvoj. Za důvod přijetí vyhlášky o zásadách prodejní doby považuje starosta města nutnost umožnit občanům města obstarávání nákupů především v mimopracovní době.